Conform studiului „Tendinte si provocari in HR 2020” realizat de Valoria in parteneriat cu BusinessMark si Undelucram.ro, 64% dintre companii spun ca cea mai importanta provocare strategica de la nivelul functiei de HR din acest an a fost mentinerea unui nivel ridicat de implicare a angajatilor, in conditiile in care munca la distanta a devenit ”noul normal” in numeroase industrii.
Anul 2020 a pus echipele de HR la incercare prin presiunea puternica pe care a creat-o in plan administrativ, in comunicarea cu echipa, in implementarea masurilor de siguranta sanitara, etc. Principalele arii din HR pe care respondentii le considera ca fiind cele mai afectate
de impactul schimbarilor aduse de pandemie in 2020 sunt: Recrutarea (32%), Implicarea Angajatilor (28%) si zona de Compensatii & Beneficii (27%), la egalitate cu Digitalizarea (27%) care a accelerat.
Rezultatele studiului arata ca a crescut de la 13% in 2018 la 17% in 2020 procentul companiilor care au functia de HR orientata strategic pe cresterea brandului de angajator, pe experienta angajatilor, care se ocupa de planurile de succesiune in top management si este puternic conectata la mediul de business.
Mai mult, procentul companiilor in care functia de HR foloseste tehnologia pentru a colecta si analiza toate informatiile care sa ii permita sa propuna predictiv cea mai buna pozitionare a companiei din punct de vedere HR pentru urmatorii 2-3 ani a crescut de a 5% in 2018 la 11% in 2020.
O alta veste buna este cresterea procentului companiilor in care functia de HR este orientata pe indeplinirea cerintelor legislative legate de personalul companiei dar si pe atragerea, retentia, trainingul si motivarea angajatilor, de la 19% in 2018 la 28% in 2020, in acelasi timp in care procentul companiilor care au functia de HR orientata doar pe indeplinirea cerintelor legislative legate de personalul companiei (angajare, salarizare, ITM, protectia muncii, etc.) scade de la 63% in 2018 la 44% in 2020.
„Provocarile strategice pentru functia de HR si nivelul de pregatire al celor responsabili, eficienta practicilor in atragerea, retentia, si recompensarea angajatilor, automatizarea proceselor si masurarea performantei functiei de HR, competentele relevante pentru un profesionist in HR sunt masurate in studiul Tendinte si provocari in HR. Acest studiu pune intrebarile la zi privind evolutia profesiei si ofera raspunsurile profesionistului de HR despre cine este, ce face, cum coopereaza cu top managementul companiei”, spune Elena Badea (foto), Managing Director al companiei de consultanta Valoria.
Provocari strategice al functiei de HR
In anul 2020, principalele trei provocari strategice cu care s-au confruntat companiile din Romania la nivelul functiei de HR sunt: mentinerea unui nivel ridicat de implicare a angajatilor (scor de importanta: 8,91 din 10), retentia angajatilor cu potential ridicat si a celor cu performante deosebite (8,77) si managementul proceselor de re-design organizational pentru o mai buna adaptare la schimbarile din piata (7,58).
Un aspect remarcabil este faptul ca primele trei locuri din topul importantei sunt aceleasi cu cele din topul nivelului de pregatire, chiar daca ordinea lor este usor diferita: managementul proceselor de re-design organizational pentru o mai buna adaptare la schimbarile din piata (8,42), mentinerea unui nivel ridicat de implicare a angajatilor (8,18), retentia angajatilor cu potential ridicat si a celor cu performante deosebite (7,84). Acesta este un element care arata o buna aliniere intre strategie si tactici.
”In anul 2020, angajatii au avut mai mult ca oricand nevoie sa li se creeze un mediu de comunicare autentica si de cooperare pentru ca ei sa performeze, iar compania sa fie profitabila. Conditiile in care acestia isi desfasoara activitatea, cultura si valorile companiei, dar si tehnologia influenteaza gradul de implicare al angajatilor si activitatea de HR. In Romania, digitalizarea functiei de HR si-a mutat centrul de greutate inspre automatizarea proceselor, pentru ca specialistii de HR sa se ocupe preponderent de oameni”, spune Costin Tudor CEO si fondator al platformei Undelucram.ro, cea mai mare comunitate online dedicata angajatilor din Romania..
Provocari la nivelul practicilor de HR
La nivelul practicilor de HR, pe primul loc in 2020, pentru 65% dintre companii, se afla gasirea de angajati cu competente din ce in ce mai specializate, urmata pe locul al doilea de dezvoltarea urmatoarei generatii de lideri (52%) si, pe locul al treilea, de retentia angajatilor (44%).
Cele mai importante actiuni cheie care ar putea fi implementate pentru a oferi o dimensiune mai strategica functiunii de HR in urmatorii 3 ani sunt: actualizarea strategiilor de HR pentru a asigura alinierea cu obiectivele de business care evolueaza continuu (mentionata de 64% dintre respondenti), investirea in dezvoltarea angajatilor din HR (mentionata de numai 38%) si masurarea efectelor specifice a programelor de HR (33%).
In 2020, competente considerate ca fiind cele mai importante pentru un profesionist de HR (de la nivel de expert in sus) sunt urmatoarele: comportamentul etic (scor: 9,52 din 10), inteligenta sociala (scor: 9,42) si comunicarea asertiva (scor: 9,28). Este de remarcat faptul ca toate scorurile se regasesc in a treia quartila a seriei de date a scorurilor, ceea ce indica o data in plus importanta acestora.
Automatizarea functiei de HR
In ultimii ani functia de HR a inceput sa faca trecerea de la un rol tranzactional, consacrat, la unul transformational, cu un aport cu adevarat strategic pentru companie. In aceasta evolutie un aport important il are tehnologia, care preia povara proceselor rutiniere de pe umerii echipei de HR, iar in 2020, 43% dintre companiile respondente spun ca au o solutie de automatizare a proceselor de HR. Mai mult, Dintre companiile respondente, 51% considera ca utilizarea tehnologiei in HR este de importanta crescuta pentru masurarea performantei (ROI) departamentului, 12% cred ca este doar oarecum importanta, in timp ce 26% considera ca este un element cheie cu importanta critica.
Daca 79% dintre companiile respondente spun ca folosesc programe software pentru salarizare, numai 29% au programe software pentru managementul cursurilor si perfectionarii angajatilor. Rezultatele studiului arata ca doar 14% utilizeaza software pentru managementul programelor de compensatii si beneficii, dar 40% spun ca au soft pentru recrutare, iar 48% spun ca au programe software pentru managementul performantei angajatilor.
“Acordam o importanta ridicata resurselor umane si am organizat peste 30 de evenimente dedicate specialistilor de HR din Romania. Consideram oportuna realizarea, impreuna cu partenerii, a studiului “Tendinte si provocari in HR” care arata perceptiile managerilor de resurse umane si a executivilor de top asupra provocarilor functiei de HR. In contextul actual, specialistii de HR, alaturi de top management, joaca un rol esential in transformarea modului de lucru al companiilor. Editia 2020 arata ca organizatiile sunt preocupate de digitalizare, sa dezvolte leadership-ul si competentele de conducere pentru manageri in contextul lucrului de acasa, sa asigure employee experience si un engagement ridicat al angajatilor, o cultura organizationala, o retentie buna, dar si acces la talente. Rezultatele arata ca sustinerea HR-ului de catre top management este foarte importanta pentru a face fata provocarilor strategice ale organizatiei”, spune Daniel Dragan, Managing Partner, BusinessMark.