50% din angajati nu ar lucra pentru o companie cu reputatie proasta, chiar daca acest lucru le-ar aduce o crestere salariala. Principalul motiv pentru care romanii nu aplica pentru un job este ca nu cunosc detalii despre mediul de lucru din compania respectiva. Companiile care nu au un brand puternic platesc salarii cu 10% mai mari, in vreme ce jumatate din angajati nu ar lucra pentru o companie cu reputatie proasta, chiar daca acest lucru le-ar aduce o crestere salariala, releva Studiul Randstad Romania Employer Brand, aflat in acest an la a treia editie. Conform acestuia, organizatiile cu un brand puternic angajeaza de doua ori mai repede, iar principalul motiv pentru care romanii nu aplica pentru un job este ca nu cunosc detalii despre mediul de lucru din compania respectiva.
Totodata, 80% din liderii implicati in procesul de recrutare considera ca un brand puternic de angajator are un impact semnificativ asupra capacitatii lor de a angaja talente exceptionale. Noua paradigma este aceea ca oamenii lucreaza pentru culturi organizationale, nu pentru firme, prin urmare perceptia lor despre un angajator este esentiala. Candidatii se documenteaza activ despre cultura unei companii, pentru a-si da seama daca s-ar potrivi cu aceasta, prin urmare este importanta transparenta informatiilor cu privire la acest aspect. Ei au incredere sa isi trimita CV-ul catre o companie si sa faca o schimbare in cariera, atunci cand citesc despre experiente pozitive ale altor candidati sau angajati, legate de aceasta.
Ce isi doresc angajatii?
Pachetul salarial este criteriul principal pe care angajatii romani il au in vedere in alegerea unui angajator (74%), urmat de atmosfera placuta la locul de munca (69%) si siguranta locului de munca (68%). Acestea sunt mai importante in randul femeilor si al angajatilor cu educatie peste medie. Un mediu de lucru sigur din perspectiva COVID-19 se claseaza pe locul 7 in topul acestor criterii. Femeile (53%) considera ca acest aspect este mai important fata de alte grupuri demografice, in vreme ce pentru angajatii cu educatie sub medie (40%) acesta este mai putin relevant. Oportunitatea de a lucra la distanta se claseaza pe unul din ultimele locuri in randul factorilor pe care angajatii ii gasesc motivatori, desi este mai populara in randul celor cu studii peste medie si chiar considerata atragatoare de 44% din angajati.
Peste 10% din angajati si-au schimbat locul de munca in cea de-a doua parte a lui 2020, procentul fiind mai mare in randul celor cu varsta cuprinsa intre 18-24 de ani (17%) si al celor cu educatie sub medie (19%). Aproape 25% dintre romani intentioneaza sa se angajeze in alta parte in prima jumatate a acestui an, procent mai ridicat in randul celor sub 35 de ani (59%) si mai scazut printre profesionistii care isi desfasoara sarcinile de serviciu intr-un birou (categorie numita si "gulerele albe").
Portalurile cu anunturi de angajare – principalul canal de cautare
De cele mai multe ori, cei care schimba locul de munca isi gasesc urmatorul angajator prin intermediul portalurilor cu anunturi de angajare (48%), procentul ajungand la 59% in cazul femeilor si la 57% in randul celor cu educatie peste medie. eJobs este cel mai des utilizat portal in acest scop (77%), urmat de BestJobs (52%). 37% isi gasesc un loc de munca cu ajutorul relatiilor personale/recomandarilor si 30% prin social media, Facebook (88%) fiind in top. Cei cu varsta cuprinsa intre 18 - 24 de ani este cel mai probabil sa isi gaseasca un loc de munca prin intermediul cautarilor pe Google.
COVID-19 si impactul asupra dinamicii fortei de munca
Aproape jumatate din angajati au inceput sa lucreze (mai mult) de la distanta in timpul pandemiei COVID-19, din care 57% au fost implicati in aceasta decizie, iar 42% s-au vazut in fata faptului implinit, fiindu-le impus acest lucru de catre angajator si / sau autoritati.
Pentru unul din trei angajati, termenii angajarii lor s-au schimbat: 29% dintre acestia au intrat in concediu, au fost demisi (6%), au lucrat mai mult sau mai putin sau au resimtit alte schimbari legate de situatia lor la locul de munca. Femeile (8%) si angajatii cu studii medii (13%) si sub medie (9%) au fost mai expusi situatiei de a fi concediati in ultimul an.
Unde vor angajatii romani sa lucreze, in 2021
In topul industriilor clasate pe primele locuri raportat la gradul de recunoastere (unde activeaza mai multe companii cunoscute fata de alte arii) sunt industria de retail, financiara, oil & gas, telecom si FMCG. Din punctul de vedere al atractivitatii, industria de IT se claseaza pe primul loc, urmata de cea a serviciilor, care, in mod interesant, are cel mai scazut grad de recunoastere.
Top 3 cei mai dezirabili angajatori din Romania, conform Studiului Randstad Romania Employer Brand, sunt Amazon Development Center (Romania), HP Inc. Romania si Ubisoft.
"Suntem incantati si recunoscatori sa fim considerati una dintre cele mai mari si atractive 136 de companii din Romania, de catre Randstad! Noi, cei care ne ocupam de recrutare in cadrul Amazon, facem toate eforturile ca, atunci cand ne marim echipa, sa angajam persoane care gandesc maret si care sunt orientate catre clienti. Recent am deschis cel mai nou birou al nostru, in Timisoara, si avem in plan sa angajam inca 500 de persoane pana la finalul anului, care se vor alatura echipei noastre locale, formata, in prezent, din peste 2.500 de angajati". - Lindsay Broderick, Manager Recrutare Amazon
"Anul trecut a fost un an dificil pentru toti, insa munca de la distanta nu era ceva nou pentru HP si ne-am putut adapta cu usurinta la noul mod de lucru. Lucram frecvent in echipe internationale, virtual, iar bunastarea si sustinerea angajatilor nostri sa se adapteze la aceasta schimbare au fost prioritatea numarul 1 pentru noi. In spiritul culturii noastre, a fost esential sa continuam investitia in oameni si sa fim recunoscuti drept o adevarata «scoala de talente» pe piata locala si internationala. Anul trecut a fost cu atat mai important sa contribuim la startul in cariera al tinerilor profesionisti, continuand programul de internship, desfasurat 100% online, dar si sa investim in dezvoltarea accelerata a colegilor, prin programe de dezvoltare a competentelor digitale, de leadership si prin coaching." – Raluca Gadiuta, Country HR Leader, HP Inc. Romania.
“Suntem foarte mandri sa contribuim la dezvoltarea sectorului local de IT&Gaming. Facem acest lucru de aproape 30 de ani si suntem foarte optimisti cu privire la ce ne va aduce viitorul. Ne dorim ca Ubisoft Romania sa ramana locul unde oamenii pot evolua si isi pot dezvolta abilitatile, de aceea vom continua sa investim in talentele noastre.” – Cristian Pana, Managing Director, Ubisoft Romania & Serbia.
In Studiul Randstad Romania Employer Brand, clasamentul pe industrii, compania Ford Romania a fost desemnata cel mai dezirabil angajator din sectorul automotive, ING Bank Romania s-a clasat prima in industria financiar-bancara, iar Lidl conduce in cea de retail.
"In ultimii 4 ani, Echipa Ford Romania a crescut semnificativ, ajungand in acest moment la un numar de aproximativ 6000 de angajati. Aceasta s-a datorat cresterii volumelor de productie datorita lansarii mult apreciatului model PUMA. Angajatii nostri reprezinta prioritatea noastra numarul 1, iar respectul acordat acestora este foarte important. Pentru a ramane un angajator de top in Romania, ne preocupam permanent pentru asigurarea celor mai bune conditii de munca. Oferim posibilitatea angajatilor nostri de a se dezvolta si a promova, acces la informatii, interactiunea pozitiva cu intreaga echipa, echilibru intre viata personala si profesionala, dar si aprecierea acestora prin oferirea unor pachete relevante de compensatii si beneficii. Folosim frecvent instrumente de monitorizare a gradului de satisfactie al angajatilor nostri, astfel incat echipa Ford Romania sa ramana solida si eficienta. Este o onoare si un privilegiu pentru echipa Ford Romania sa primeasca acest premiu, cu atat mai mult cu cat echipa s-a extins semnificativ in ultima perioada. Aceasta recunoastere ne determina sa fim si mai concentrati, atat pe ceea ce trebuie sa facem pentru angajatii nostri, cat si pe obiectivele noastre. In numele Ford Romania, multumesc pe aceasta cale echipei Randstad, care prin derularea a diverse actiuni concrete, ne-a ajutat in ultimii ani sa intelegem si mai bine pozitionarea noastra pe piata fortei de munca din Romania." - Marina Babara, Director Resurse Umane, Ford Romania.
"Cred ca anul trecut a fost, pentru noi toti, ca un training intens in ceea ce priveste adaptabilitatea, concentrarea si eficienta. In ciuda tuturor dificultatilor, pandemia Covid-19 a reusit sa accelereze transformarea digitala si a dovedit ca munca de la distanta este eficienta si ca va ramane. Mentalitatea noastra agila ne-a ajutat sa ne adaptam rapid la toate schimbarile, sa ne folosim resursele la potentialul maxim si sa transformam provocarile in oportunitati. Suntem incantati sa fim nominalizati si in acest an in topul celor mai dezirabili angajatori din studiul Randstad Employer Branding, intrucat demonstreaza ca strategiile noastre au avut rezultatele asteptate. O realizare importanta a anului 2020 a fost ca am reusit sa angajam de la distanta 270 noi colegi si am organizat peste 23 de sesiuni de onboarding, cu peste 95% dintre angajatii ING din sediul central lucrand de acasa. In iunie 2021, vom implementa prima noastra aplicatie de onboarding si programul Buddy 2.0 prin intermediul aplicatiei, care vor aduce experienta noilor colegi la un alt nivel. Mai mult, anul acesta ne-am propus sa consolidam toate proiectele lansate anul trecut: de la programele de well-being, la platformele de invatare disponibile oricand si oriunde, la ghidurile practice de lucru si evenimentele interne menite sa ofere recunoastere si apreciere tuturor angajatilor ING". - Richard de Graaf, Head of Human Resources, ING Bank Romania
„Ne onoreaza aceasta distinctie si ne bucuram ca eforturile noastre au fost recunoscute si de catre o organizatie independenta. Acest rezultat se datoreaza fiecaruia dintre colegii nostri, cei care scriu zi de zi povestea Lidl si carora le multumim.” - Mihaela Ionita, Director National de Resurse Umane si membru in Consiliul de Conducere al Lidl Romania
Pe primul loc in clasamentul pe industrii, s-au mai clasat: IT - Ubisoft; servicii - Amazon Development Center (Romania); FMCG - Heineken Romania; telecom - Orange Romania; farma (productie si distributie) – Antibiotice; productie - De’Longhi Romania; oil & gas - OMV Petrom.
In Romania, Studiul Randstad Employer Brand 2021 a fost realizat in luna ianuarie a acestui an, prin intermediul metodologiei internationale dezvoltate la nivelul Grupului Randstad, lider mondial in servicii de recrutare, care consta in derularea de interviuri online. La acesta au participat 4.700 de respondenti cu varsta cuprinsa intre 18 – 65 ani, incluzand studenti, angajati, freelanceri si someri. Au fost evaluati cei mai mari angajatori din Romania, ca numar de angajati, cunoscuti de minim 10% din populatie.