Ministrul Muncii si Protectiei Sociale, Raluca Turcan, a prezentat marti bilantul campaniei nationale de control privind grupurile vulnerabile, precum si solutiile identificate pentru imbunatatirea cadrului legal si eficientizarea serviciilor sociale existente.
Campania nationala de verificare a stabilirii si acordarii ajutorului social si pentru identificarea masurilor de crestere a ocuparii, organizata in paralel de Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala (ANPIS) si Agentia Nationala pentru Ocuparea Forteide Munca (ANOFM), a ajuns in insule de saracie din localitati izolate, iar in urma datelor obtinute, Ministerul Muncii si Protectiei Sociale (MMPS) va propune o schimbare radicala de abordare si de continut a serviciilor sociale.
In ceea ce priveste componenta sociala a campaniei, inspectorii sociali au desfasurat activitati de verificare in 1.966 de unitati administrativ teritoriale (UAT), ceea ce reprezinta 98,59% din totalul primariilor propuse, pe o raza de 50 de kilometri in jurul resedintelor de judet.
Au fost verificati 40.292 de titulari de venit minim garantat (VMG) din totalul de 110.711 inregistrati, respectiv 99.593 de beneficiari de VMG din totalul de 261.775, si s-au identificat 4.145 de persoane cu risc crescut de vulnerabilitate.
In functie de profilul de risc al familiilor beneficiare de ajutor social verificate, s-a constatat ca 31,16% erau persoane singure cu varsta mai mare de 65 ani, 19,98% - persoane singure cu varsta mai mica de 65 ani, 17,10% - familii monoparentale, 15,93% - familii cu mai putin de 3 copii si 15,82% - familii cu peste 3 copii.
Inspectorii sociali au fost identificat mii de persoane cu nevoi speciale care scapau statisticilor oficiale si care nu beneficiau de sprijinul necesar, printre care 267 persoane cu afectiuni de sanatate grave care nu beneficiaza de masuri de protectie speciala pentru persoane cu dizabilitate/ invaliditate.
De asemenea, la nivelul a 6 UAT au fost identificati 10 copii fara certificate de nastere, pentru care inspectorii sociali au dispus masuri in consecinta, 15 copii cu probleme de sanatate care nu erau cuprinsi in invatamantul special, precum si 2.091 de copii aflati in familiile beneficiare de VMG care sunt nescolarizati, au abandonat cursurile scolare sau se afla in risc de abandon scolar.
Inspectorii sociali au verificat si modul in care se respecta legislatia in materie de sprijin al persoanelor vulnerabile si au identificat o serie de deficiente pentru care au dispus 11.747 masuri, dintre care 9.163 aplicate UAT-urilor si SPAS-urilor astfel:
8.512 masuri aplicate pentru imbunatatirea activitatii de organizare si administrare a dosarelor de ajutor social. S-au aplicat 186 de sanctiuni UAT-urilor pentru nereguli in evidentierea muncii in folosul comunitatii, nereguli privind activitatea asistentului social (intarzieri in administrarea dosarelor peste termenul impus de lege), neefectuarea anchetelor la 6 luni sau de cate ori este nevoie, netransmiterea documentelor catre AJPIS in termen.
651 masuri de recuperare a sumelor acordate necuvenit.
De asemenea, alte 2.584 dintre masurile dispuse au vizat acordarea de sprijin pentru persoane aflate in situatii de vulnerabilitate extrema.
Pentru neregulile identificate, ANPIS a aplicat si amenzi pentru UAT-uri, cuantumul total fiind de 66.500 lei.
”In declaratiile oficiale din ultimii ani, sentimentul a fost de auto-multumire. Realitatea din teren ne-a aratat ca multe probleme grave nu apar pe radar. Lasand lucrurile sa functioneze ca pana acum, statul nu a facut altceva decat sa intretina saracia. Un exemplu ar fi ca vorbim mult de imbunatatirea functionarii statului, dar pentru asta nu trebuie doar reforme, ci chiar respectarea legilor in vigoare: Legea asistentei sociale 292/2011 prevede la art. 121 ca autoritatile locale angajeaza asistenti sociali sau contracteaza serviciile acestora pentru a realiza activitatile prevazute la alin (1) cu respectarea raportului de un asistent social la un maxim de 300 de beneficiari. Aceasta prevedere NU este respectata in niciuna din structurile de asistenta sociala de la nivel local. Mai mult decat atat, in serviciul de asistenta sociala personalul este incarcat cu alte sarcini decat cele de asistenta sociala si ii lipseste intr-o proportie covarsitoare pregatirea de specialitate”, a declarat ministrul Muncii, Raluca Turcan.
Ea a mai precizat ca in cadrul campaniei a fost aplicat un chestionar pe 2.095 din cei 4.400 de oameni - asistenti, lucratori, tehnicieni, din sistemul de asistenta sociala.
In urma centralizarii datelor s-a constatat ca nici macar 1 din 3 nu au studii in domeniul asistentei sociale si doar 6% au facut cursuri de formare/perfectionare in asistenta sociala. 45% din personalul chestionat a mentionat ca au si alte atributii in cadrul primariei, decat asistenta sociala. Desi 81% din personalul in asistenta sociala are studii superioare , doar 29% are studii in domeniul asistentei sociale. 6% au participat la cursuri de formare/perfectionare in domeniul asistentei sociale.
In ceea ce priveste componenta ocupare, in cadrul campaniei au fost contactati 77.224 de beneficiari de VMG, 49.640 au fost consiliati, 25.770 de persoane au fost mediate in munca, 14.554 au primit recomandare pentru curs de formare profesionala, 13.789 au primit recomandare sa urmeze programul ”A doua sansa” si 5.245 au primit dispozitie de repartizare pe un loc vacant.
Dintre cei care au primit dispozitie de repartizare, 32% au intre 40 si 49 de ani, 22% au intre 30 si 39 de ani, 20% au intre 50 si 55 de ani, 14% peste 55 de ani, 7% sub 25 de ani si 5% intre 25 si 29 de ani.
Ministrul Raluca Turcan a amintit ca a incheiat un protocol cu Ministerul Educatiei prin care sa fie extins programul ”A doua sansa”, astfel incat aceste aproape 14.000 de persoane vulnerabile sa fie sprijinite sa isi completeze educatia, sa poata dobandi o calificare pe baza careia sa isi gaseasca apoi un loc de munca.
”Sunt cateva zeci de oameni care s-au angajat deja in urma acestei campanii si cred ca ceea ce conteaza nu este cifra, ci mesajul pe care il transmit acesti oameni celorlalti aflati in situatii similare: schimbarea perceptiei asupra posibilitatii de a reusi”, a mai aratat ministrul.
Pornind de la datele si de la concluziile campaniei, Ministerul Muncii si Protectiei Sociale a elaborat o serie de masuri prin care sa asigure un sprijin mai consistent persoanelor vulnerabile, inclusiv pe partea de ocupare, si prin care sa imbunatateasca sistemul de asistenta sociala din Romania.
Parte din propuneri vizeaza persoanele varstnice, pentru ca din datele incluse in raportul campaniei se observa ca aceasta categorie de persoane este principala categorie supusa riscului de saracie si excluziune sociala (31,16%).
Astfel, va fi initiata reglementarea de conditii de acordare si cuantumuri diferentiate ale ajutorului social pentru persoanele varstnice 65+, care nu beneficiaza de un drept de pensie si/ sau nu au venituri din alte surse, precum si diversificarea si finantarea serviciilor sociale furnizate persoanelor varstnice.
Totodata, MMPS propune reglementarea pachetului minim de asistenta sociala, reprezentand servicii de asistenta sociala minime obligatorii, acordate pentru combaterea saraciei si excluziunii sociale, reglementarea solutiilor aplicabile in situatia in care UAT nu identifica un asistent social, precum si reanalizarea prevederilor Strategiei nationale privind incluziunea sociala si reducerea saraciei pentru perioada 2021 - 2027.
MMPS mai propune stimularea incadrarii in munca a persoanelor apte de munca din familiile beneficiare de VMG prin prelungirea cu 6 luni a perioadei de acordare a acestui drept si dupa incadrarea in munca, daca acestia se incadreaza pentru o perioada de minimum 12 luni. Tot in vederea cresterii ocuparii in randul beneficiarilor de VMG, va fi introdusa in Legea nr. 76/2002 o noua prevedere referitoare la acordarea unui stimulent in valoare de 50 de lei pentru acoperirea cheltuielilor de transport in prima luna de curs de formare profesionala.
”Este important ca cei care pot sa munceasca sa se angajeze. Am sustinut tot timpul si voi continua sa sustin ca indrumarea catre piata muncii este o forma de ajutor real pe care statul poate il dea. Sunt insa multe cazuri in care le este foarte greu si nu din vina lor. Ci din cauza faptului ca institutiile statului nu fac ce trebuie sa faca”, a concluzionat ministrul Muncii, Raluca Turcan.