La inceputul pandemiei de COVID-19, prima decizie buna luata de companii, in special de cele private, a fost aceea de a lucra de acasa, o decizie care a salvat multe vieti si care este inca de actualitate. Aceasta prima decizie buna a fost urmata de o a doua - angajatorii au devenit empatici si le-au oferit angajatilor lor o siguranta financiara, acolo unde s-a putut, au inteles faptul ca acestia au nevoie de o pauza in plus, si-au sprijinit colegii care sunt parinti si pentru care totul a devenit si mai greu peste noapte, le-au pus la dispozitie specialisti cu care sa vorbeasca despre provocarile cu care se confrunta si au fost oameni, inainte de orice altceva.
In momentul de fata, nu putem discuta despre viitorul muncii fara sa vorbim despre cum este lucrul de acasa, ce beneficii ofera companiile, cine doreste sa implementeze un model de lucru hibrid si cum este cultura organizationala de astazi dintr-o perspectiva agila.
„Munca la domiciliu” vs. activitatea de telemunca
De unde lucram „de acasa”? Aceasta este intrebarea pe care o auzim tot mai des in ultima vreme, in special in contextul curent, in care „munca la domiciliu” sau activitatea de telemunca a luat amploare din ce in ce mai mult, desi aceasta este reglementata inca din anul 2018 prin Legea nr. 81.
Exista, insa, confuzii cand vine vorba despre „munca la domicliu“, reglementata in mod distinct in Legea nr. 53/2003 - Codul Muncii si „telemunca“, reglementata prin Legea nr. 81/2018 si de curand modificata prin Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 36/2021 (OUG 36/2021).
Potrivit Codului Muncii, „munca la domiciliu” reprezinta o activitate desfasurata de un salariat exclusiv la domiciliul sau, existand obligatia legala ca aceasta sa fie un loc strict reglementat in contractul individual de munca, din care angajatul sa isi desfasoare activitatea.
Potrivit OUG 36/2021, „telemunca” a fost definita ca fiind „forma de organizare a muncii prin care salariatul, in mod regulat si voluntar, isi indeplineste atributiile specifice functiei, ocupatiei sau meseriei pe care o detine in alt loc decat locul de munca organizat de angajator, folosind tehnologia informatiei si comunicatiilor“.
Noutatea consta in faptul ca salariatul poate sa isi indeplineasca atributiile specifice meseriei sale folosind preponderent tehnologia informatiei si comunicatiilor in orice alt loc decat locul de munca stabilit de angajator, fara sa existe o limitare geografica sau o restrictie in a avea mai multe astfel de locuri de munca, eliminandu-se astfel prevederea initiala cu privire la obligatia reglementarii in contractul de munca a locului/ locurilor desfasurarii activitatii de telemunca, convenite de parti.
„Important de retinut este faptul ca, potrivit Legii nr. 81/2018, contractul sau actul aditional incheiat in vederea desfasurarii activitatii in regim de telemunca trebuie sa aiba la baza acordul de vointa al ambelor parti, astfel ca un angajat nu poate fi obligat sa lucreze de la domiciliu sau din alta locatie, la fel cum nici nu poate fi sanctionat in vreun fel pentru refuzul sau.”, a mentionat Alina Vlad, Key Account Manager, Mazars Romania.
Dincolo de toate aspectele legislative pe care angajatorul trebuie sa le ia in considerare atunci cand angajatii sai „lucreaza de acasa” si provocarea de a lucra de acasa, unde angajatii trebuie sa stie cand este momentul sa se deconecteze, este important sa ne concentram asupra a ceea ce este bun si sa ne bucuram de beneficiile lucrului de acasa sau ale activitatii de telemunca - cum ar fi mai mult timp petrecut cu prietenii si familia, timp pe care l-am castigat datorita faptului ca nu mai trebuie sa ne deplasam pana la birou.
Salariatii si-ar dori ca angajatorul sa le asigure costurile pentru un psihoterapeut si o parte din cheltuielile pentru lucrul de acasa
Un lucru pe care l-am stiut cu totii inca de la inceputul pandemiei a fost ca trebuie sa ii protejam pe ceilalti, insa in timp ce am facut asta, am uitat sa avem grija de noi insine. Cu totii reactionam diferit la situatiile stresante si este complet normal sa experimentam o multitudine de emotii, care sunt foarte greu de stapanit fara un ajutor extern.
„Potrivit platformei Undelucram.ro, aproximativ 1 din 5 salariati si-ar dori ca angajatorul sa suporte costurile sedintelor de psihoterapie. Mai mult, acelasi procent de angajati ar dori sa le fie subventionate o parte din cheltuielile pentru lucrul de acasa, cum ar fi plata energiei sau o parte din plata chiriei. Desi am auzit de multe exemple bune din mediul de afaceri romanesc care ofera acele beneficii pe care le-am mentionat mai sus, nu toti angajatorii au ajuns inca la acest punct si speram ca aceasta situatie se va schimba rapid.”, a mentionat Alexandra Florescu, Payroll Consultant, Mazars Romania.
Un alt avantaj pe care il avem de partea noastra este generatia tanara, care lucreaza si dezvolta afaceri pentru a ajuta milioane de oameni. Un exemplu recent este un tanar roman care dezvolta in Silicon Valley o inovatie numita PostureHealth, conceputa pentru a ajuta si corecta postura corporala atunci cand lucram de la birou, o aplicatie atat de necesara in aceste vremuri.
Filosofia Agile in era fortei de munca de la distanta
Intr-un fel sau altul, lucrul la distanta este aici pentru a ramane si, desi putem beneficia de multe avantaje, este de asemenea important sa observam lucrurile care nu functioneaza bine si care pot fi rezolvate cu ajutorul unei mentalitati agile.
O filozofie agila ar putea mentine echipa unita in timp ce este separata fizic, deoarece permite organizarea si repartizarea muncii intr-un mod eficient si flexibil intre diferite echipe multidisciplinare, luand cea mai buna decizie in fiecare moment. O modalitate simpla de a incepe coordonarea echipelor dvs. este prin intalniri zilnice scurte, care trebuie sa aiba loc dimineata, unde cei din echipa pot discuta despre sarcinile lor curente si pot explica ce functioneaza si ce nu, precum si ce obstacole intampina.
De exemplu, in Mazars, am adoptat ideea unui Design Sprint si am adunat o echipa de oameni din 11 tari pentru a fi implicati in 8 ateliere online, in care trebuie sa gaseasca solutii automatizate pentru nevoile actuale ale companiei. Dupa finalizarea acestui workshop de design sprint, urmeaza procesul de agile sprint, pentru a fi cu un pas mai aproape de a dezvolta o filozofie de lucru si mai buna. Pentru informatii suplimentare, click aici!