Studiile arata ca 86% dintre angajati prefera telemunca sau macar un sistem hibrid, dar managementul companiilor intentioneaza sa cheme echipele inapoi la birou. Totodata, se estimeaza ca jumatate din forta de munca globala ia in considerare migrarea catre alt angajator. Aceasta discrepanta dintre dorintele angajatilor si deciziile luate la nivelul conducerii va putea duce la o criza pe piata fortei de munca si la instabilitatea companiilor in ceea ce priveste resursele umane, dar specialistii vin cu solutii.
„Schimbarile majore prin care a trecut piata muncii in ultimii doi ani nu pot fi sterse cu buretele. Sa nu uitam ca remote nu inseamna doar <<work from home>>, ci <<work from anywhere>>. Angajatii romani au prins gustul acestei libertati: sa poti lucra de oriunde vrei, dintr-o cafenea, dintr-un spatiu de coworking, din alta tara, dintr-o locatie exotica.
Daca un angajator a oferit in ultimii doi ani posibilitatea de telemunca sau cel putin hibrid, sa anuleze acest beneficiu fara a tine cont de dorintele angajatilor poate determina mari nemultumiri in interiorul echipelor si fluctuatii de personal", sustine Laura Ciornei, fondatoarea si managing partner Let's talk HR.
La nivel global, majoritatea angajatilor isi doresc sa lucreze integral de acasa sau in medii remote-first, conform unui studiu realizat de Buffer. In acelasi timp, raportul Microsoft Work Trend Index arata ca 50% din managementul companiilor intentioneaza ca organizatiile pe care le conduc sa revina complet la birou, in urmatorul an.
Totodata, jumatate dintre manageri spun ca viziunea de leadership din companiile lor nu coincide cu asteptarile angajatilor, iar trei sferturi dintre ei spun ca nu dispun de influenta sau de resursele necesare pentru a genera schimbare in echipele lor. Asadar, cum pot companiile sa gestioneze aceasta fractura dintre conducere si angajati si sa evite o criza a resursei umane?
In Romania, numarul de joburi remote disponibile creste de la o luna la alta, cele mai multe fiind in domeniul IT&C. Piata muncii este in continua miscare, iar pentru multi specialisti IT telemunca le ofera numeroase avantaje, la care nu sunt dispusi sa renunte. Managementul companiilor trebuie sa se adapteze la noul context si sa acomodeze deciziile sale si conform dorintelor echipei, pentru un nivel de retentie cat mai mare.
Preferintele angajatilor, factor decizional esential
„Companiile din IT cu care colaboram inca mentin telemunca, insa stim de companii care doresc sa revina la birou, macar intr-o formula hibrida, pana la final de iunie. Nu este nimic gresit sau corect intr-o abordare sau alta, atata vreme cat angajatorii tin cont de dorintele, nevoile si asteptarile celor din organizatie. Suntem in 2022, trebuie sa intelegem ca suntem diferiti si avem nevoi diferite, iar uniformizarea si impunerea unui mod de lucru pentru ca <<asa vrea managementul>> nu functioneaza ca abordare intr-o piata ca IT-ul, oricum incercata de discrepanta dintre cerere si oferta.
Atatea framantari, intrebari si sedinte interminabile despre cum e mai bine sa procedeze ar putea fi evitate daca managerii ar tine cont de acest aspect atat de simplu: intrebati angajatii cum doresc sa lucreze si oferiti-le posibilitatea sa aleaga fiecare", adauga specialistul Let's talk HR, Laura Ciornei.
Studiile arata ca, in acelasi timp, angajatii au mai multe ingrijorari in ceea ce priveste telemunca, precum deconectarea de munca la finalul zilei, singuratatea, comunicarea in cadrul echipei, avansarea in cariera si cresterea volumului de munca. In ciuda acestor ingrijorari, acelasi studiu realizat de Buffer ne arata ca 90% dintre angajati ar descrie experienta telemuncii ca fiind foarte pozitiva sau pozitiva. Doar 1% dintre respondenti au perceput-o drept oarecum negativa. Conform datelor, este clar ca majoritatea fortei de munca sustine ca avantajele telemuncii depasesc aspectele negative. Astfel, managementul companiilor va trebui sa-si adapteze procesul decizional astfel incat sa includa preferintele angajatilor sai si sa evite o posibila criza a resurselor umane.