Primele trei criterii pe baza carora angajatii romani decid sa ramana pe termen lung in companii sunt stabilitatea locului de munca, sentimentul ca sunt apreciati si o relatie foarte buna cu seful direct, iar pe locul patru se afla oportunitatea de a accesa programe de training si specializare finantate de angajator. In acelasi timp, in 2022 companiile ar trebui sa includa in strategia de retentie a angajatilor programul flexibil si munca la distanta. Acestea sunt cele mai importante concluzii ale unui sondaj realizat in randul angajatilor romani, de catre EXEC-EDU, liderul pietei de executive education, segmentul de top al pietei de training.
Astfel, 61% dintre angajati isi doresc un loc de munca sigur si stabil, 53% vor sa le fie recunoscute si apreciate performantele, 46% isi doresc sa aiba o relatie profesionala foarte buna cu seful direct, iar 30% declara ca au ramas in companie datorita accesului la cursuri, oferit de angajator.
"Momentul economic si social pe care il traversam ii determina pe angajati sa aprecieze mai mult stabilitatea, dar evidentiaza si nevoia de dezvoltare. Noul context presupune noi tipuri de competente, mai ales in randul managerilor, avand in vedere schimbarea modelelor de business, a comportamentului de consum si digitalizarea accelerata. Pe de alta parte, studiul readuce in prim plan nevoia de apreciere si de conectare la locul de munca si importanta bunelor relatii. Apoi, se spune ca oamenii nu isi parasesc locul de munca, ci sefii, ceea ce explica de ce aproape jumatate din respondenti pun relatia cu seful direct pe primul plan", declara Oana Scarlat, CEO EXEC-EDU.
Programul flexibil si munca la distanta, prioritati pentru companii
In privinta strategiilor pe care trebuie sa le adopte companiile in 2022 pentru a-si pastra angajatii, programul flexibil care sa includa si munca la distanta este mentionat de 78% dintre angajati, in timp ce majorarea salariilor dupa criterii clare este considerata importanta de 67% dintre angajati.
Accesul la dezvoltare este un alt aspect cheie care reiese din sondajul EXEC-EDU si pe care angajatorii ar trebui sa il ia in considerare in strategia de retentie a angajatilor pentru 2022. Peste 80% dintre angajati puncteaza ca fiind "foarte importanta" pentru ei finantarea cursurilor de catre companie. Consecventa in oferirea cursurilor de specializare conteaza pentru 62% dintre respondenti, in timp ce aproape jumatate dintre acestia spun ca accesul nelimitat la cursuri oferit de o alta companie, i-ar determina sa isi schimbe jobul, chiar daca ar primi acelasi salariu.
69% dintre manageri spun ca isi arata constant aprecierea fata de colegii lor, iar 64% dintre manageri afirma ca au usa deschisa mereu pentru membrii echipei. O alta strategie relevanta de fidelizare, generata de noile conditii de munca, este programul flexibil, pe care l-au implementat 47% dintre managerii care au raspuns intrebarilor din sondaj.
Totusi, un salariu mai mare i-ar determina sa isi schimbe locul de munca pe 75% dintre angajati, urmat, in topul dorintelor acestora, de un pachet de beneficii mai generos (52%) si de un pachet de cursuri de specializare mai generos (52%). 49% din cei intervievati si-ar schimba job-ul pentru un program de lucru foarte flexibil, iar 27% s-ar muta intr-o companie care le-ar oferi un program MBA.
***
La sondajul EXEC-EDU, realizat in luna decembrie, au raspuns manageri din industrii ca retail, IT, petrol si gaze, jocuri de noroc, educatie, FMCG, banking, agribusiness, curierat, transporturi, consultanta. Respondentii ocupa pozitii de middle management (37%), top management (17%), iar restul sunt angajati. Jumatate dintre respondenti nu au schimbat compania in ultimii 5 ani, in timp ce 29% dintre ei sunt in actuala companie de 2-5 ani, iar 21% au sub doi ani vechime la prezentul loc de munca. Motivele pentru care respondentii au ramas fideli unei companii sunt siguranta si stabilitatea pozitiei (61%), recunoasterea si aprecierea performantelor (53%), relatia foarte buna cu seful direct (46%), perspectivele de viitor, respectiv majorarile salariale (36%).
59% dintre intervievati lucreaza in companii cu cifre de afaceri de peste 10 milioane de euro, 17% activeaza in companii cu cifre de afaceri de 5-10 mil euro, iar24% sunt in companii cu cifre de afaceri sub 5 milioane de euro.