Primele sase luni ale acestui an au marcat cresteri exponentiale pe aproape toate palierele pentru eJobs Romania. Pozitia de lider al pietei locale de recrutare online a fost consolidata nu doar de numarul mare de joburi postate de catre angajatori, ci si de volumul de companii nou intrate in platforma si de vanzarile generate. „A fost cel mai bun semestru din istoria eJobs si se prefigureaza ca 2022 va fi cel mai bun an de pana acum. Aproximativ 250.000 de joburi noi au fost postate in platforma din ianuarie, numarul de clienti noi a crescut cu 14% vs S1 2021, iar incasarile au inregistrat un avans de 50% fata de aceeasi perioada a anului trecut. Daca facem insa comparatia cu 2019, un an mult mai apropiat, ca dinamica, de 2022 decat anii de pandemie, am avut un plus de aproape 70%”, spune Bogdan Badea, CEO eJobs Romania.
Reintrarea companiilor intr-un ritm de activitate similar anilor 2018 si 2019 a dus la o crestere imediata si neasteptat de mare a numarului de locuri de munca disponibile in piata. Astfel, au fost postate cu 50% mai multe joburi fata de primele sase luni ale anului trecut si cu aproape 10% mai mult fata de 2019. Domeniile in care s-a resimtit cel mai mult nevoia de personal au fost retailul, serviciile, industria alimentara, turism, transport/ logistica, call center/ BPO si IT/ Telecom. „Timp de doi ani de zile am vazut incercari fragile ale angajatorilor din turism si horeca de a ramane vizibili in ochii candidatilor. Chiar si transporturile au fost afectate de pandemie. Insa avantul pe care l-au luat aceste domenii in 2022 este cu adevarat spectaculos si iata ca le revedem in topul celor mai mari angajatori din economie”, subliniaza Bogdan Badea.
Schimbare a distributiei portofoliului de joburi
Primul semestru al anului a venit cu o schimbare si in ceea ce priveste distributia portofoliului de joburi, fiind marcat cel mai inalt prag atins vreodata de pozitiile remote - 8,1% din numarul total de locuri de munca nou postate, comparativ cu 5% in 2021 si doar 0,9% in 2019. „Scade, in schimb, fata de 2019, numarul de oportunitati pentru cei care vor sa lucreze in afara tarii - de la 12,6% la 7,8% (procent egal cu cel din 2021). Este doar o scadere temporara pentru ca ne asteptam ca, pana la finalul anului, angajatorii din strainatate sa fie din nou in cautare de candidati romani”, explica Bogdan Badea.
Aplicarile sunt singurul segment care nu a punctat cresteri, situatie explicabila prin faptul ca piata a revenit intr-un punct in care exista o disproportie intre nevoia de personal si numarul de candidati disponibili. Cu 5,1 milioane de aplicari de la inceputul anului si pana acum, se observa o scadere de aproximativ 30% fata de anul trecut a interesului candidatilor pentru un job nou. Numarul este, totusi, cu 10% mai mare comparativ cu S1 2019. Apare insa un record istoric in zona aplicarilor atunci vorbim despre joburile remote, care insumeaza 12% din totalul de aplicari (vs 10% in 2021 si doar 1,3% in 2019).
Cele mai cautate domenii in prima jumatate a anului au fost retail, call center/ BPO, servicii, IT/ telecom, banking si servicii financiare, transporturi / logistica, industria alimentara si turism. Aproape jumatate dintre aplicari au venit din partea candidatilor cu varsta cuprinsa intre 25 si 35 de ani, urmati de cei aflati la inceput de cariera (18-24 de ani), cei intre 36 si 45 de ani si cei de peste 45 de ani.
Un alt aspect foarte interesant este legat de tipul de joburi la care aplica. „Da, candidatii sunt mult mai greu de atras acum, au nevoie de argumente foarte convingatoare pentru a face schimbarea de job, in special cand vorbim despre specialisti, insa ii vedem mai pregatiti decat oricand pentru a functiona la turatie maxima, iar interesul lor pentru joburi full time in detrimentul celor part time sau sezoniere este la maximumul ultimilor ani”, declara Bogdan Badea.