Tendintele actuale de pe piata muncii si modul de lucru din viitor vor influenta evolutia nevoilor companiilor pentru spatii de birouri in urmatorii ani. Cererea va depinde de politica de lucru la distanta adoptata de fiecare companie, care poate duce sau nu la o suprafata inchiriata mai mica, in functie de domeniul de activitate, precum si de planurile de angajare, potrivit consultantilor Colliers. Cum intentiile de angajare pe termen scurt sunt incurajatoare, sugerand fie stagnarea, fie o crestere a fortei de munca, principalul factor de care depinde cerere va fi abordarea mediului de afaceri fata de sistemul de lucru hibrid. Biroul va ramane elementul central in cadrul companiilor, dezvaluie Colliers in cel mai recent raport „Exploring the post-COVID Workplace”, intrucat lucrul de la distanta nu poate inlocui pe deplin importanta pe care birourile o au ca mijloc de construire a echipelor, mentorat si cultura corporativa. Mai mult, consultantii Colliers se asteapta la un nou mod de lucru, care va implica un amestec intre munca de la birou si de la distanta, de acasa sau din alte spatii si o redresare a pietei muncii care ar putea avea loc in aproximativ un an, fata de doi ani in majoritatea cazurilor dupa criza financiara globala din 2008.
In timpul pandemiei, peste 4.000 de profesionisti la nivel mondial au folosit Workplace Expert, un instrument online inovator dezvoltat de Colliers pentru a ajuta companiile sa determine mediul optim de lucru pentru organizatia si angajatii lor. Pe baza datelor care au fost colectate in perioada pandemiei prin Workplace Expert, consultantii Colliers au acum o viziune asupra modului in care organizatiile gandesc si ofera informatii despre directia in care se indreapta companiile.
Cele trei obiective principale pe care le au companiile in vedere atunci cand isi regandesc strategiile post-Covid la locul de munca sunt flexibilitatea (14% dintre companiile respondente), productivitatea (11%) si colaborarea in cadrul echipelor (10%), noteaza Colliers in raportul „Exploring the post-COVID Workplace”. Reducerea costurilor (9%) este, de asemenea, importanta pentru multe companii, dar nu este vazuta ca un obiectiv independent. Majoritatea organizatiilor isi propun sa creeze un birou care sa aiba un impact pozitiv asupra performantei afacerii, ceea ce poate avea un impact financiar pozitiv mai mare simpla reducere a costurilor. Alte obiective mentionate in studiu sunt colaborarea intre echipe, atragerea si pastrarea talentelor, implicarea angajatilor, concentrarea pe clienti, inovatie, bunastare si durabilitate.
Aceleasi date Colliers sugereaza ca majoritatea organizatiilor care isi transforma birourile aleg sa creeze zone dedicate lucrului in echipa sau birouri la distanta, pentru lucrul individual de acasa. O zona dedicata echipei nu trebuie neaparat sa fie zona fizica fixa in birou. Ea s-ar putea modifica (zilnic, saptamanal sau lunar) in functie de momentul si frecventa cu care membrii echipei vin la birou. In cadrul bazei alocate echipelor, majoritatea companiilor implementeaza flexibilitate maxima, fara birouri dedicate individual. Munca este adesea un amestec de activitati colaborative si individuale, ceea ce face ca organizatiile sa decida sa continue sa creeze medii individuale de lucru si spatii pentru concentrare.
Cu alte cuvinte, „birourile vor deveni din ce in ce mai mult locuri unde angajatii se vor intalni pentru a colabora, a se conecta si a interactiona cu colegii. In medie, pana la 70% din spatiul de birouri pre-COVID a fost alocat mediilor individuale de lucru. In strategiile post-COVID adoptate la locul de munca, acesta este reconfigurat in medie intre 20-40% pentru spatiile individuale si intre 60-80% pentru spatiile de colaborare”, explica Dominique Bogdanas, Workplace Advisory Specialist Office 360° la Colliers.
Potrivit consultantilor Colliers, au fost identificate insa diferente in cadrul fiecarui industrii. Organizatiile din sectorul public si sectorul transporturilor si logisticii isi organizeaza cerintele viitoare la locul de munca pe baza unei prezente mai mari la birou (peste 68% lucreaza de la birou) comparativ cu alte industrii. Organizatii din sectoarele retail, servicii profesionale, energie si utilitati si auto se organizeaza pe baza celei mai mici prezente la birou (aproximativ 50% lucreaza de la birou).
Diferentele sunt identificate si intre tarile din Europa. Republica Ceha si Tarile de Jos au cea mai mare intentie de a lucra de acasa dupa COVID (49% si respectiv 46%), arata raportul „Exploring the post-COVID Workplace”. Datele colectate de Colliers in 2020 arata o mare dorinta de a fi implementat un sistem de lucru hibrid si in Romania (43% munca la distanta si 57% lucrand de la birou). Marea Britanie si Germania se remarca datorita intentiei relativ ridicate de a lucra din locatiile clientilor/partenerilor (respectiv 23 si 20%).
„Gasirea celui mai eficient echilibru intre a lucra de la birou si a lucra la distanta in post-pandemie este, fara indoiala, cea mai presanta intrebare cu care se confrunta companiile. Intrucat fiecare companie este diferita atat din punct de vedere al modelului de business cat si din punct de cedere a activitatlor, companiile necesita abordari diferite.Biroul post-COVID permite echipelor sa gaseasca modurile de lucru potrivite pentru a colabora mai bine. Biroul viitorului integreaza lumea virtuala si fizica si ajuta echipele sa lucreze impreuna. Colliers raspunde provocarilor actuale si nevoilor viitoare de pe piata de birouri cu Office 360°, o abordare completa pentru definirea strategiei cu privire la spatiul de birouri cu scopul de a raspunde nevoilor si planurilor strategice ale companiilor”, explica Daniela Popescu, Associate Director Tenant Services & Workplace Advisory Office 360° la Colliers.
Organizatiile au inceput deja organizarea, redimensionarea si reconfigurarea birourilor pentru a se potrivi nevoilor unei lumi post-COVID si faptul ca piata muncii isi revine influenteaza si cererea viitoare de spatii de birouri. Analizand sondajele Comisiei Europene cu privire la intentiile de angajare pe termen scurt ale companiilor locale (urmatoarele 3 luni), in diverse sectoare unde activitatea poate avea loc de la birou, consultantii Colliers noteaza ca, in (aproape) toate cazurile, intentiile de angajare pe termen scurt sunt egale sau peste media pe termen lung, sugerand fie stagnarea, fie o forta de munca in expansiune.
Majoritatea sectoarelor au depasit deja nivelurile din 2019, nu doar media istorica. De exemplu, pentru companiile de recrutare, angajarile de personal sunt semnificativ peste nivelurile din 2019 si chiar din 2018. La fel este cazul si in domeniul IT. In concluzie, nivelurile sunt de obicei destul de departe de maximele record inregistrate in ciclul economic anterior, dar faptul ca recuperarea are loc atat de repede este suficient de incurajator.
Primul trimestru din 2021 a inregistrat o cerere totala de putin peste 54.000 de metri patrati in activitatea de inchiriere, si, desi cererea a scazut in comparatie cu primul trimestru al anului trecut (61.000 de metri patrati), este la egalitate cu media trimestriala a intregului 2020. De asemenea, cererea noua de spatii a fost de 21.700 de metri patrati, in mare parte datorita unei relocari considerabile dintr-o cladire necompetitiva (Superbet – circa 8,200 de metri patrati), sub suprafata de 29.000 de metri patrati de anul trecut, precum si sub tendinta pre-pandemica, in care media trimestriala era de aproximativ 35.000 de metri patrati.
„Am exclus un numar considerabil de oferte din cifra cererii brute (aproximativ 7.700 de metri patrati de tranzactii de leasing), pentru ca au fost incheiate in cladiri de birouri care nu sunt incluse in stocul total. Wipro Technologies a reprezentat cea mai mare tranzactie a trimestrului, de aproximativ 11.000 de metri patrati”, spune Daniela Popescu.