Aproximativ 85% dintre tinerii din generatia Z isi doresc sa devina antreprenori, potrivit unui studiu realizat in cadrul proiectului ”Practica inteligent dezvoltarea ta! – PRIDE-U, POCU 626/6/13/133138, implementat la nivelul Academiei de Studii Economice din Bucuresti. Cercetarea a fost efectuata in perioada mai – iunie 2021, in parteneriat cu agentia de comunicare si relatii publice, United Media Corporation. Studiul a inclus 171 de respondenti, tineri apartinand generatiei Z, studenti inscrisi in grupul tinta al proiectului, din cadrul ASE si nu numai, cu varste cuprinse intre 18 si 30 de ani, si a avut ca scop analizarea comportamentului, intereselor, motivatiilor si dorintelor acestora, atat in sfera profesionala, cat si personala.
Principalele motive pentru dorinta tinerilor de a deveni antreprenori au fost: programul flexibil, oportunitatea de a fi propriul sef si de a-si transpune ideile in realitate, precum si posibilitatea de a fi independenti si creativi.
In ceea ce priveste sursa veniturilor, respondentii au declarat in proportie de 70% ca primesc cea mai mare parte a banilor de la parinti. La capitolul cheltuieli, 89% dintre tinerii intervievati au mentionat ca cea mai mare parte a acestora sunt pentru mancare. In topul cheltuielilor se mai afla hainele si divertismentul. Printre cele mai importante aspiratii au fost nominalizate independenta financiara, in cazul a 71% dintre participantii la studiu, sanatatea – pentru 63,2% si reusita in cariera, in proportie de 60%. Nevoia de a fi parte dintr-un mediu in care sa se poata exprima liber si intemeierea unei familii sunt alte deziderate ale respondentilor.
La intrebarea legata de lucrurile care le lipsesc cel mai mult in prezent, doar 20% dintre tineri au raspuns ca au tot ceea ce au nevoie, in timp ce 22% au mentionat timpul liber ca cea mai mare lacuna in programul actual, iar 10% au reclamat insuficienta banilor raportat la nevoile lor.
Chestionati cu privire la modalitatea si preferintele de socializare, 83% dintre tineri au declarat ca prefera mediul offline, dar cu toate acestea, din diferite considerente, tot canalele online raman cele mai utilizate. Astfel, 91,2% au indicat Instagramul ca platforma principala de socializare, iar 67,7% Whatsapp-ul.
“Aceasta cercetare se inscrie in seria actiunilor pe care le intreprindem prin proiectul PRIDE-U, cu scopul de a-i ghida pe tineri in tranzitia catre viata profesionala si maturitate. Astfel, in urmatorii 2 ani, planuim o serie de actiuni care vor consta in sedinte de coaching, stagii de practica la potentiali angajatori, precum si consiliere personala si profesionala. Acest studiu face parte dintr-o serie mai ampla de studii si analize, care ne ajuta sa-i intelegem mai bine pe tinerii aflati la inceput de drum, sa vedem care le sunt temerile, asteptarile, lipsurile actuale, dar si nivelul de intelegere a realitatii. Prin actiunile derulate la nivelul proiectului, ne dorim sa-i sprijinim pe studenti, sa se transforme in adulti echilibrati, constienti de cine sunt si ce-si doresc in viata. Le multumim partenerilor nostri de la United Media Corporation (www.unikorn.ro), care s-au implicat in proiect atat din punct de vedere logistic in realizarea acestui studiu, dar si ca organizatie - partener de practica, acceptand ca 10 studenti din grupul tinta al proiectului PRIDE-U sa isi desfasoare stagiile de practica in cadrul companiei”, a declarat Conf. univ. dr. Cristian MARINAS - Manager proiect PRIDE-U.
Despre proiectul PRIDE-U ”Practica inteligent dezvoltarea ta!”
ACADEMIA DE STUDII ECONOMICE din Bucuresti deruleaza in perioada 22 septembrie 2020 - 21 septembrie 2022, proiectul Practica inteligent dezvoltarea ta–PRIDE - U / POCU/626/6/13/133138, proiect co-finantat prin Programul Operational Capitalul Uman, 2014-2020; Axa prioritara 6 – Educatie si competente. Obiectivul general al proiectului il constituie facilitarea tranzitiei studentilor de la scoala la viata activa prin furnizarea unui pachet integrat de servicii de orientare si consiliere in cariera, coaching, invatare practica si organizarea unor stagii de practica la potentiali angajatori, in vederea dobandirii de competente si a invatarii pe tot parcursul vietii.
Grupul tinta al proiectului este format din 321 de studenti ai Academiei de Studii Economice din Bucuresti, de la ciclul licenta si de la ciclul master, cu domiciliul in regiunile de dezvoltare Nord-Est, Sud-Est, Sud – Muntenia, Sud-Vest Oltenia, Vest, Nord-Vest si Centru.