Producatorul de parchet, linoleum si alte sisteme pentru pardoseli Tarkett, ale carui sortimente sunt puse la dispozitie si in Romania prin intermediul retelelor specializate, cum ar fi Dedeman si altele, a anuntat ca, in pofida consemnarii unei diminuari reale de -5,4% a vanzarilor in primul semestru a.c. (-1,4% pe baze organice), soliditatea modelului propriu de afaceri nu a fost afectata, rata indicatorului ajustat al rentabilitatii EBITDA plasandu-se la 11,4% din cifra de afaceri. “Am reusit sa consemnam cresteri organice in toate regiunile geografice de referinta, cu exceptia statelor CSI, activitatea subsidiarelor din regiunea respectiva fiind grav afectata de criza din Ucraina si de incetinirea trendului ascendent pe care il parcurge economia Federatiei Ruse. In consecinta, vanzarile nete s-au plasat la 1,1 miliarde euro, comparativ cu 1,17 miliarde euro in semestrul intai din 2013, fiind afectate inclusiv de impactul negativ al cursului de schimb valutar, mai ales dintre monedele tarilor CSI si cea europeana (-4,2%), care a fost contracarat in parte de efectul pozitiv indus de recenta achizitie a companiei Gamrat Flooring din Polonia (+0,3%) si de masurile aplicate in vederea consolidarii pozitiei pe piata din China. Suntem increzatori ca, odata cu sporirea cotei de piata (prin intermediul Gamrat) in domeniul pardoselilor pe baza de vinil, destinate aplicatiilor profesionale, in Europa Centrala si de Est, vom avea capacitatea de a genera o crestere sustenabila si profitabila, gratie expunerii internationale deosebite, orientarii spre cerintele clientilor finali, indreptarii atentiei catre eficienta operationala, angajamentului fata de inovatie si strategiei de achizitii selective”, a declarat Michel Giannuzzi, CEO al Tarkett. Din punct de vedere structural, livrarile din Europa, Orientul Apropiat si Africa (EMEA) au adus o crestere organica de 2,2% a cifrei de afaceri din regiune (la 347 milioane de euro), fiind influentate pozitiv de performanta subsidiarelor din Europa Centrala si Scandinavia, respectiv de trendul de recuperare din Europa de Sud, Franta aflandu-se inca sub impactul unui mediu economic fragil. In America de Nord, Tarkett a experimentat o sporire organica moderata (+0,3%), pana la 318,8 milioane de euro, din cauza restructurarii pe anumite canale de distributie. Intreruperea activitatii holdingului in partea de est a Ucrainei si livrarile slabe din Federatia Rusa nu au ramas fara urmari, in zona CSI si a altor state fiind raportata o diminuare organica de -7,6%, pana la 345 milioane de euro, insa vanzarile optime din America Latina (coordonate din Brazilia), China si Australia au limitat intrucatva pierderile consemnate in estul Europei. In fine, divizia pentru aplicatii sportive, ale carei rezultate sunt evidentiate separat, a reusit sa-si majoreze organic cu 6% incasarile, la 96,9 milioane de euro, trendul pozitiv fiind observat in aproape toate tarile in care aceste produse sunt promovate.
***
Lider global al pietei sistemelor de pardoseli pentru incinte speciale (inclusiv sportive), cu o experienta de 130 de ani in domeniu, Tarkett doreste sa devina un furnizor complet de solutii pentru pardoseli, deservind clienti din mai mult de 100 de tari ale lumii, prin intermediul a 32 de fabrici, 11.000 de angajati si cu vanzari zilnice de 1,3 milioane mp de sisteme pentru centre medicale, de invatamant, ansambluri rezidentiale, spatii de retail si hoteliere, imobile de birouri, sali de sport etc. In pofida dimensiunii sale, care – potrivit unor opinii independente – il situeaza pe locul al treilea pe plan global, concernul de origine franceza isi mentine flexibilitatea unei afaceri de familie, fiind controlat de omul de afaceri Didier Deconinck, ce si-a pastrat 50,1% din actiuni, dupa ce, la finele anului 2013, a listat compania pe piata de capital si a vandut restul participatiilor catre societatea KKR International Flooring 2, administrata de mai multe fonduri de investitii aflate in proprietatea Kohlberg Kravis Roberts & Co. Vanzarile nete din 2013 s-au situat la 2,5 miliarde euro, din care 11% s-au datorat diviziei Sport (cu 80% din incasari in America de Nord si diferenta in Franta, Spania si Olanda). Pe regiuni, subsidiarele din America de Nord au contribuit cu 36%, cele din zona CSI si alte state cu 35%, iar regiunea Europei, Orientului Mijlociu si Africii (EMEA) a avut un aport de 29%. In ceea ce priveste rezultatele financiare anuntate oficial de cel mai important partener comercial ai Tarkett din tara noastra, Dedeman a raportat pentru 2013 o cifra de afaceri de 2,67 miliarde lei. Mai trebuie precizat si faptul ca holdingul francez si-a inregistrat inca din anul 2004 filiala locala denumita Tarkett South-East Europe (SEE) – Reprezentanta, care insa nu este obligata sa dea publicitatii rezultatele financiare, ultima declaratie depusa la Oficiul National al Registrului Comertului fiind evidentiata la 30 ianuarie 2012. Informatii suplimentare, la www.tarkett.ro