Conform celui mai recent studiu PIARC (World Road Association), al carei membru este si compania SIXENSE GROUP, in doar 15% dintre proiectele de infrastructura rutiera de la nivel global exista o cultura de management al riscurilor pentru infrastructura aflata in exploatare. Potrivit aceleiasi analize, din care face parte si Romania, interventiile reactive cresc cu pana la 40% cheltuielile din etapa de mentenanta a infrastructurii rutiere.
In ceea ce priveste riscurile care trebuie luate in calcul in etapa de exploatare a infrastructurii rutiere, cele mai frecvent amintite in studiu vizeaza factori ca: degradarea infrastructurii prin coroziune, cresterea ca volum a traficului, schimbarile climatice, dar si accidentele rutiere si hazardurile naturale cum ar fi alunecarile de teren sau cutremurele.
Conform raportului PIARC, atunci cand se produc, astfel de evenimente afecteaza buna functionare a infrastructurii, ceea ce are multiple consecinte care se reflecta in: daune (umane si materiale) si costuri suplimentare pentru reparatii, dar si in prelungirea timpului petrecut in trafic, daune la nivelul mediului inconjurator si chiar pierderea reputatiei autoritatii care este responsabila de gestionarea infrastructurii respective.
Cu toate acestea, doar 20% dintre autoritatile participante la studiul PIARC au declarat ca respecta intocmai toate standardele de calitate in vigoare in ceea ce priveste gestionarea proiectelor de infrastructura rutiera (ISO 55000).
In lumina acestor date, care iau in calcul si tara noastra, SIXENSE Romania, companie care ofera solutii si tehnologii de monitorizare in timp a comportarii constructiilor, trage un semnal de alarma la nivel local.
„In mod clar, studiile internationale demonstreaza ca o infrastructura rutiera monitorizata in exploatare si asupra careia se intervine proactiv – eficientizeaza investitiile, duce la un flux imbunatatit al traficului, reduce rata accidentelor si a fenomenelor naturale care pot sa afecteze o autostrada si chiar contribuie la diminuarea poluarii fonice. Cu toate acestea, solutiile disponibile la nivel de asset management nu sunt inca adoptate pe scara larga sau sunt insuficient bugetate, desi etapa de exploatare dintr-un proiect de infrastructura este, de fapt, cea mai importanta si de durata si ar trebui sa fie insusi motivul pentru care se construieste. Daca pe plan international exista multe autoritati publice care au adoptat un mod de lucru ce are in vedere siguranta in exploatare si eficientizarea investitiilor facute de catre stat, pe plan local asset managementul si risk managementul sunt inca teritorii insuficient explorate, iar asta se reflecta in calitatea, performanta si siguranta drumurilor si autostrazilor pe care le avem”, a declarat Mariana Garstea, CEO SIXENSE Romania, parte din SIXENSE GROUP, companie membra PIARC.
Potrivit raportului PIARC, cu informatiile colectate prin urmarirea in timp a infrastructurii rutiere, poti interveni inclusiv pentru reducerea zgomotului si a poluarii fonice generate de trafic, ceea ce afecteaza 125 de milioane de europeni, genereaza 10.000 de decese premature pe an, afecteaza somnul a 8 milioane de persoane si este principala cauza a hipertensiunii arteriale pentru alte 900.000 de persoane.
„Este nevoie sa facem vizibil si pe plan local impactul pe care un proiect de infrastructura bine gandit il are atat la nivel economic, cat si la nivelul intregii comunitati. Acest lucru porneste de la modul in care gestionam riscurile si trece prin decizia de a interveni proactiv pentru prelungirea duratei de viata a unui proiect de infrastructura. In cele din urma, toate aceste actiuni cresc calitatea vietii dintr-o regiune si duc la orase mai reziliente si mai sigure”, a completat Mariana Garstea, CEO SIXENSE Romania.
Studiul PIARC a luat in calcul 64 de autoritati (publice si private) responsabile de infrastructura rutiera din 37 de tari ale lumii si a constat in aplicarea unui chestionar online, dar si a unor interviuri in profunzime. Raportul acopera cu precadere tarile din Europa, printre care si Romania.