RO EN
Coșul este gol

PT 2021-2027: Circa 9,6 miliarde euro pentru autostrazi, cai ferate si metrou

Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene a primit aprobarea oficiala din partea Comisiei Europene pentru Programul Transport, cu o alocare de 9,6 miliarde euro, din care 4,6 miliarde euro finantare din partea Uniunii Europene.
Principalul obiectiv adus de Programul Transport este recuperarea decalajului de dezvoltare a infrastructurii de transport a Romaniei, asigurand, in acelasi timp, atingerea obiectivelor europene de reducere a emisiilor de carbon si transferul spre o mobilitate durabila si sigura.
„In 2019, aflat intr‑o vizita de lucru la Bruxelles, la recomandarea Comisiei Europene pe fondul specificului sectorului de transport, am decis ca Programul Transport 2021-2027 sa fie unul separat, iar ca Autoritate de Management sa fie desemnat Ministerul Transporturilor si Infrastructurii. In decembrie 2020 cand am plecat de la minister, viziunea asupra finantarilor din PNRR si Programul Transport 2021-2027 erau complementare si propuneau o alocare de aproximativ 19 miliarde de euro. Ma declar foarte fericit ca inclusiv in forma finala a PNRR-ului sectorul de transport are importanta cuvenita cu cea mai semnificativa alocare sectoriala de peste 7,6 miliarde euro si ca reusim astazi sa completam aceasta alocare cu una semnificativa de 9,6 miliarde euro, ajungand impreuna la peste 17 mld euro dedicate infrastructurii de transport. Acest lucru confirma viziunea guvernului si societatii, calea dezvoltarii fiind asumata de Romania prin toate documentele strategice din domeniul finantarilor europene. Acest program a fost conceput pornind de la principiul ca sectorul transporturilor nu este doar un pilon de sprijin pentru alte sectoare, ci vine cu o contributie majora la rezilienta intregii economii, oferind o baza solida pentru redresare. In discutiile pe care le-am avut in noiembrie cu reprezentatii Comisiei Europene au reusit sa punem la punct toate aspectele pentru ca acum Romania sa vorbeasca in adevaratul sens al cuvantului despre proiecte de tara. Iar Programul Transport este emblematic in acest sens”, a transmis ministrul Marcel Bolos.
Prin Programul Transport sprijinul financiar este directionat catre: imbunatatirea conectivitatii primare rutiere (Fondul de Coeziune: 1.451,55 milioane euro, Fondul European de Dezvoltare Regionala: 333,45 milioane euro), imbunatatirea conectivitatii secundare rutiere (FEDR: 300,00 milioane euro), cresterea sigurantei rutiere (FEDR: 100 milioane euro), cresterea eficientei cailor ferate romane (FC: 596,32 milioane euro, FEDR: 678,19 milioane euro), cresterea atractivitatii transportului feroviar de calatori (FEDR: 250,00 milioane euro), dezvoltarea mobilitatii sustenabile in nodurile urbane (FC: 271,00 milioane euro, FEDR: 350,00 milioane euro), dezvoltarea transportului naval si multimodal (FC: 245,00 milioane euro), asistenta tehnica (FC: 75,00 milioane euro).
 
Ce aduce Programul Transport
Prin investitiile Programului Transport se au in vedere urmatoarele rezultate majore:
- peste 305 km drumuri noi sau reabilitate - Reteaua trans-Europeana de transport (TEN‑T)
- 164 Infrastructuri pentru combustibili alternativi (puncte de realimentare/reincarcare)
- 2.370 km de drumuri dotate cu elemente de siguranta rutiera
- 92 de puncte negre rutiere vizate din motive de siguranta prin proiecte finantate din PT
- peste 184 km de cai ferate noi sau reabilitate - TEN‑T
- 64 km de cai ferate reconstruite sau modernizate - TEN‑T
- 16 gari si halte feroviare noi sau modernizate
- 40 trenuri achizitionate
- 12 km linii noi de tramvai si metrou
- 66 km linii de tramvai si metrou reconstruite sau modernizate (FC)
- 150 km linii de tramvai si metrou reconstruite sau modernizate (FEDR)
- 70 km cail navigabile interioare noi, reabilitate sau modernizate - TEN‑T
- 8 Conexiuni intermodale noi sau modernizate
 
Oportunitati strategice aduse de Programul Transport
Proiecte fazate din perioada 2014-2020:
- Autostrada Sibiu-Pitesti (loturile 1,4,5) - 926,4 milioane euro
- Inel Bucuresti Sud - 507,3 milioane euro
- Drum de mare viteza Pitesti-Craiova - 775,2 milioane euro
- Autostrada Transilvania
 
Proiecte noi de investitii:
- Autostrada Pitesti-Sibiu (loturile 2,3) - 1,847 miliarde euro
- Sectorul Pascani - Suceava - Siret (101,5 km) - 638.8 milioane de euro (sectorul Pascani - Suceava la profil de autostrada pe cu o lungime de 60.5 km si un cost estimat de 423.8 milioane euro, iar sectorul Suceava - Siret la profil de autostrada/drum expres cu o lungime de 41 km si un cost estimat de 215 milioane euro)
- Inel Bucuresti Nord plus drumuri radiale - 1,112 miliarde euro
- Autostrada Tg. Neamt- Iasi - Ungheni - 875,5 milioane euro
- Autostrada Ploiesti-Comarnic-Brasov - 1,570 miliarde euro
- Autostrada Sibiu - Brasov - 1,479 miliarde euro
- Legatura rutiera rapida Arad - Oradea;- 522,6 milioane euro
- Legatura rutiera rapida Bucuresti - Alexandria (faza 1 din Bucuresti - Craiova) - 367,5 milioane euro
- Autostrada Brasov - Bacau (inclusiv Bypass Brasov Nord) - 2,364 miliarde euro
- Legatura rutiera rapida Craiova - Filiasi - Dr.Tr.Severin (faza 1); 300 milioane euro
- Legatura rutiera rapida Dr.Tr.Severin - Caransebes - Lugoj (faza 1); 800 milioane euro
„Coerenta in care au fost stabilite finantarile se datoreaza Masterplanului general de transport. Un exemplu este proiectul de Autostrada A7, eram secretar de stat in Ministerul Transporturilor cand acesta a fost introdus la finantare pentru pregatirea documentatiilor in cadrul POIM 2014-2020. Astfel astazi, avem perspectiva unor proiecte mature in cadrul PNRR si Programul de Transport 2021-2027 - finantarea legaturii intregii regiuni a Moldovei cu Bucurestiul fiind asigurata prin proiectul de autostrada A7 Ploiesti-Buzau-Focsani-Pascani, finantare aferenta PNRR, si continuarea pana la Siret, via Suceava prin Programul de Transport 2021-2027. Acelasi lucru se intampla si in cazul Autostrazii Targu Mures-Tg Neamt-Ungheni, unde finantarea capetelor: Tg. Mures - Miercurea Nirajului (25 km) Leghin - Tg. Neamt (Motca) (34 km) au finantarea asigurata prin PNRR, in timp ce restul autostrazii are sursa fondurilor la nivelul Programului Transport 2021-2027”, a mai transmis ministrul Marcel Bolos.
 
Feroviar
Proiecte fazate
- Radna - Gurasada - Simeria- 1,888 miliarde euro
 
Proiecte noi de investitii:
Proiecte prioritare pentru finalizarea coridoarelor:
- Craiova - Dr. Tr. Severin - Caransebes - 2,110 miliarde euro
- Craiova-Bucuresti ‑1,254 miliarde euro
- Predeal - Brasov - 1,400 miliarde euro;
 
Alte proiecte noi
- Teius - Campia Turzii - 306 milioane euro
- Complexul feroviar Port Constanta - Palas - 246 milioane euro
- Pascani - Iasi - Ungheni - 388 milioane euro
 
Metrou
Proiecte fazate din perioada 2014-2020:
- Proiecte fazate care raspund conditiilor de eligibilitate ale acestei prioritati (Magistrala M2; Magistrale M6 Sud 1 Mai - Tokyo)
 
Proiecte noi de investitii:
- M5: sectiunea Eroilor - Iancului;
- Extensii magistrale metrou Bucuresti (prioritizate in functie de maturizarea acestora si corelate cu implementarea proiectelor Orbital Bucuresti si centura feroviara Bucuresti);
- Reabilitare statii de metrou Bucuresti (in functie de vechimea si necesitatile fiecarei statii);
 
Tren metropolitan
Proiecte noi:
- Complexul feroviar metropolitan Bucuresti;
- Trenuri metropolitane
Pentru trenuri metropolitane, proiectele vor fi selectate in functie de prioritizarea prezentata si gradul de maturitate. Pe langa proiectul centurii feroviare Bucuresti, proiectele cu grad mare de certitudine sunt cele aferente municipiilor Cluj-Napoca, Iasi, Brasov si Timisoara.
 
Naval si modal
- Proiecte fazate care raspund conditiilor de eligibilitate ale acestei prioritati;
- Lucrari hidrotehnice pentru eliminarea punctelor critice pentru navigatie pe Dunare si cresterea eficientei transportului naval pe canalele navigabile ale acesteia;
- Imbunatatirea navigatiei pe Dunare si canalele navigabile ale acesteia, inclusiv a masurilor de siguranta a navigatiei, in particular in punctul critic Bala;
- Finalizarea Canalului Dunare - Bucuresti;
- Dezvoltarea/modernizarea porturilor dunarene strategice/situate pe reteaua TEN‑T, inclusiv a instalatiilor de combustibili alternativi (alimentare cu energie electrica la cheu, bunkeraj de hidrogen, metanol si amoniac);
- Asigurarea conditiilor optime de navigatie in bazinele portuare prin dragaj;
- Dezvoltarea/modernizarea Portului Constanta, inclusiv a instalatiilor de combustibili alternativi (alimentare cu energie electrica la cheu, bunkeraj de hidrogen, metanol si amoniac).
 
Politica de Coeziune 2021-2027
Recent, a avut loc evenimentul de semnare a Acordului de Parteneriat intre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana, documentul strategic care acopera fondurile Politicii de Coeziune si cel al Politicii Maritime si Pescuit pentru perioada de Programare 2021 - 2027.
Astfel, in al treilea exercitiu financiar prin care statul roman va beneficia de fonduri europene, se vor implementa saisprezece Programe, prin care Romaniei ii vor fi alocate peste 31 de miliarde de euro.
 
Sinergie la nivelul investitiilor
Pana in 2030, potrivit Programului investitional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pentru perioada 2021-2030, Romania trebuie sa realizeze 6624.1 km de retea rutiera (autostrazi, drumuri expres, transregio, variante ocolitoare) din care 2900.5 km aferenti retelei primare si 3723.6 km aferenti retelei secundare. In ceea ce priveste reteaua feroviara, programul vizeaza realizarea a 3274.8 km de cale ferata aferenti retelei primare si 1228 km aferenti retelei secundare.
Separat de Programul Transport 2021-2027, Romania beneficiaza de investitii strategice importante si prin Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR). Resursele financiare alocate sunt de aproximativ 7,6 miliarde de euro si vor acoperi o parte din necesarul total de investitii la nivel national, astfel incat, pentru a le maximiza impactul, aceste resurse vor fi directionate catre acele interventii capabile sa genereze cea mai mare valoare adaugata in conformitate cu strategiile nationale si ale blocului european.
 
 

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter