Ministerul Transporturilor (MT) a anuntat oficial, la data de 4 aprilie a.c., inceperea lucrarilor de modernizare a infrastructurii feroviare pe sectiunea de cale ferata Gurasada-Simeria. Potrivit oficialilor ministerului de resort, „constructorii monteaza podurile provizorii pentru asigurarea frontului de lucru. Vor fi modernizati peste 40 km de infrastructura si suprastructura feroviara pentru ca trenurile sa circule cu viteza maxima de 160 km/h. Gurasada - Simeria se afla pe axa prioritara TEN-T 22 Nürnberg-Praga-Viena-Budapesta-Curtici-Simeria-Brasov-Bucuresti-Constanta”.
Contractul de lucrari, semnat de CFR SA cu asocierea FCC - Astaldi - Convensa, are o valoare de 2,63 miliarde lei (circa 572,8 milioane euro, la data atribuirii) si vizeaza modernizarea infrastructurii si suprastructurii feroviare pe sectiunea Gurasada-Simeria. Contractul, atribuit la finele lunii august 2017, are ca obiectiv modernizarea a 40,88 km de infrastructura si suprastructura feroviara pentru circulatia trenurilor de calatori cu viteza maxima de 160 km/h, lucrari de terasamente si consolidari pe intreaga distanta, construirea a 17 poduri (dintre care trei peste raul Mures), 27 de podete, patru pasaje superioare, trei pasaje inferioare, executia de lucrari civile in noua statii de cale ferata (inclusiv halte comerciale/puncte de oprire), realizarea unor lucrari de electrificare si energo-alimentare, precum si a lucrarilor de implementare a sistemului de siguranta a traficului ERTMS (ETCS nivel 2+GSM-R). Sursa de finantare este asigurata din fonduri nerambursabile si de la bugetul de stat, iar termenul de executie este de trei ani, la care se adauga perioada de garantie de doi ani.
Obiectivul face parte dintr-un proiect mai amplu
Acest obiectiv face parte dintr-un proiect mai amplu, de reabilitare a liniei de cale ferata Frontiera-Curtici-Simeria, parte componenta a Coridorului IV Pan-European, tronsonul 2, km 614-Gurasada si tronsonul 3 Gurasada-Simeria, pentru care cererea de finantare s-a semnat in noiembrie 2017. Valoarea totala a proiectului este de 9,5 miliarde lei (aproape doua miliarde euro) si finantarea se asigura prin Programul Operational Infrastructura Mare 2014-2020, astfel: 75% din valoarea totala eligibila aprobata, respectiv 6 miliarde lei (1,2 miliarde euro) se va acorda din Fondul de Coeziune, iar restul de finantare, in valoare de 3,5 miliarde lei (757 de milioane de euro), provine de la bugetul de stat. Daca in cazul contractului de lucrari ce tocmai au fost initiate, pe tronsonul Gurasada-Simeria, castigatoare a licitatiei a fost desemnata asocierea FCC - Astaldi - Convensa, de contractul de reabilitare a tronsonului 2, Km 614-Gurasada, se ocupa asocierea Astaldi SpA - FCC Construccion - Salcelf Construzioni Edili e Ferroviare SpA - SC Thales Systems Romania.
Obiectul principal al cererii de finantare este reprezentat de modernizarea a 141 km de cale ferata pe tronsonul Radna - Gurasada -Simeria, in scopul cresterii vitezei maxime operationale la 160 km/h pentru trenurile de pasageri si la 120 km/h pentru trenurile de marfa si va contribui la reducerea in consecinta a timpului de deplasare intre localitatile Simeria si Arad de la 146 minute la 74 de minute, aratau, in momentul semnarii cererii, autoritatile de resort. Conform aspectelor convenite cu partenerii europeni, perioada de implementare a intregului proiect este de 111 luni, incepand cu data de 1 ianuarie 2014 si finalizandu-se la 1 martie 2023.
***
Potrivit oficialilor ministerului de resort, programele de investitii derulate de CFR SA contribuie la dezvoltarea infrastructurii feroviare prin imbunatatirea calitatii transportului, sporirea vitezei de circulatie la 160 km/h pentru trenurile de calatori si la 120 km/h pentru trenurile de marfa, dezvoltarea relatiilor comerciale cu operatorii de transport si, de asemenea, contribuie la relansarea economiei regionale. Informatii suplimentare, la www.mt.ro