Premierul Nicolae Ciuca, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, si ministrul Afacerilor Interne, Lucian Bode, au participat, joi, la semnarea contractului pentru proiectarea si executia magistralei de metrou M1 din Cluj-Napoca, finantat prin Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR).
"Ma bucur sa revin la Cluj cu o astfel de ocazie, in care se lanseaza un proiect in premiera pentru Romania. Este primul proiect in ultimii 30 de ani de o asemenea valoare si de o asemenea insemnatate. Clujul e remarcat la nivelul intregii Europe, pentru ca in diferite analize regasim municipiul Cluj-Napoca ca se ridica la nivelul standardelor din tarile dezvoltate. (...) Eu am sa folosesc acest proiect pentru a promova inca o data modelul administratiei care are incredere in potentialul propriu, in sprijinul autoritatilor centrale. Eu cred ca acum se deschid usile catre o cale care poate sa reprezinte si pentru celelalte autoritati locale un nivel de standard pe care sa-l asiguram cetatenilor pe intreg teritoriul Romaniei", a spus premierul Nicolae Ciuca, in cadrul evenimentului.
Primarul Emil Boc anuntase anterior ca metroul clujean inseamna o investitie de doua miliarde de euro. El mai spunea ca proiectarea dureaza sase luni si ca apoi va incepe construirea metroului.
"Pana in 31 iulie 2026 trebuie finalizate noua statii si tunelul aferent, conform jalonului din PNRR. Nu inseamna ca va trebui sa se si circule, ci doar sa fie finalizate. Vom avea un plan de organizare a traficului", spunea Emil Boc. El a adaugat ca proiectul va continua pana in 2031, cand va fi finalizat cu toate cele 19 statii, si atunci va trebui va trebui sa circule si metroul.
Asociatia castigaroare a licitatiei de proiectare si executie a fost castigata de asocierea Gulermak - Alstom Transport - Arcada Company, avand ca subcontractanti si terti firmele: Sixense Solutions, Prospect Technical Studies, Siemens Mobility, Prelchim, YDA Insaat Sanayi ve Ticaret AS, Muzeul National de Istorie a Transilvaniei, Arhimar, Teknik Muhendislik AS, Tekfen Insaat ve Tesisat AS, Tekfen Mühendislik AS, Pirotehnic OSB, Vertatel International, Like Consulting si Octagon Fundatii Speciale.
Indicatorii tehnico-economici ai proiectului au fost actualizati de Guvern la inceputul lunii octombrie 2022, de la 10,11 miliarde lei la 13,69 miliarde lei, fiind prevazuta, astfel, o crestere de 35% determinata de majorarea costurilor cu materialele de constructii si forta de munca. Valoarea contractului de proiectare si executie a fost actualizata, de asemenea, aceasta crescand de la 6,66 miliarde lei la peste 9 miliarde lei.
Finantarea proiectului se va face prin Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR), termenul prevazut pentru finalizarea acestuia fiind in august 2026.
Magistala I de metrou Cluj este o linie de metrou usor, cu lungimea de 21,03 km, cu 19 statii subterane si un depou suprateran, in tehnologie „rail” sina de cale ferata, cu o capacitate transport nominala/ maxima la interval de 90 de secunde de 15.200/ 21.600 pasageri/ ora si sens (40 trenuri/ ora si sens). Pentru informatii suplimentare, click aici!