RO EN
Coșul este gol

VALORIA: Multe firme nu au expertiza in dezvoltarea de modele digitale de afaceri

Conform studiului „Barometrul digitalizarii in companiile din Romania” realizat in plina pandemie de compania de consultanta de business Valoria in colaborare cu Doingbusiness.ro, exista diferente semnificative intre modul in care directorii generali si managerii se raporteaza la oportunitatile si provocarile aduse de accelerarea digitalizarii. In acest context, rezultatele studiului arata ca 7 din 10 directori generali si numai 4 din 10 manageri spun ca digitalizarea a avut o influenta foarte mare asupra afacerii lor in 2020.
Astfel 67% dintre managerii care au raspuns la chestionarul studiului si 59% dintre directorii generali au spus ca sunt increzatori in digitalizarea companiei si au cunostintele necesare, conform rolului lor, pentru a gestiona acest proces, in timp ce 63% dintre directorii generali si 65% dintre manageri stiu ca industria in care activeaza a fost afectata in mare masura si foarte mare masura de modelele digitale de afaceri.
Pe de alta parte 27% dintre directorii generali si 49% dintre manageri spuneau ca nu exista la nivelul conducerii suficiente cunostinte si expertiza ca sa evalueze si sa dezvolte un model de afacere digital, dar vor da prioritate construirii unei astfel de expertize.
Mai mult, studiul arata o diferenta de perceptie importanta intre directorii generali si managerii companiilor respondente. Daca cei mai multi directori generali (35%) spun ca au competitori afectati intr-o oarecare masura de digitalizare, cei mai multi manageri (31%) considera ca acestia sunt afectati in mare masura. Aceasta diferenta de perceptie poate cauza intarzierea deciziilor de finantare a programelor de digitalizare.
Alte rezultate ale cercetarii arata urmatoarele:
Obstacole in calea valorificarii digitalizarii.
Referitor la obstacolele pe primele trei locuri in cazul directorilor generali sunt urmatoarele: perceptia ca nu au consumatori digitali (47%), costurile prea mari (43%), rezistenta la schimbare (39%). In cazul managerilor pe primele trei locuri sunt obstacolele: perceptia ca nu au consumatori digitali (43%), rezistenta la schimbare (31%) si costurile prea mari (27%).
Beneficiile digitalizarii.
Cele mai importante beneficii ale digitalizarii in perceptia directorilor generali sunt: eficienta operationala crescuta (55%), simplificarea proceselor (54%), reducerea costurilor (45%), urmate de cresterea veniturilor (32%) si cresterea brandului companiei (27%). In cazul managerilor cele mai importante beneficii sunt: simplificarea proceselor (68%), reducerea costurilor (59%), eficienta operationala mai buna (43%), cresterea veniturilor (24%) si imbunatatirea procesului decizional cu data analytics (19%).
Cresterea veniturilor cu 10% prin digitalizare.
Pe primul loc intre produsele/serviciile digitale pe care directorii vor sa le adopte pentru a genera cu 10% mai multe venituri in urmatorii 5 ani sunt sistemele inteligente de management operational (62%), Big Data si Data Analytics (51%) si IoT (40%). In cazul managerilor procentele sunt urmatoarele: sistemele inteligente de management operational (48%), IoT (48%) si Big Data si Data Analytics (39%).
Strategia privind includerea AI in capabilitatile de business ale companiei. Inteligenta Artificiala nu este inca pe agenda directorilor generali si a managerilor in ceea ce priveste strategia de crestere a capabilitatilor de business ale companiei, iar rezultatele studiului arata ca 60% dintre directorii generali si 61% dintre manageri au dat un raspuns negativ la aceasta intrebare.
Utilizarea Robotic Process Automation (RPA).
Robotic Process Automation este tehnologia care a explodat in adoptie la nivelul companiilor din toate domeniile de activitate in acest an, mai ales datorita efectului favorabil asupra eficientei si rezilientei proceselor companiei. In Romania insa, RPA nu este pe agenda directorilor generali si a managerilor, dupa cum arata rezultatele studiului. Directorii generali si managerii companiilor care utilizeaza RPA au spus ca aceasta tehnologie este prezenta in domeniul financiar (39% vs. 33%) si in contabilitatea generala (27% vs. 19%).
Impactul digitalizarii asupra cifrei de afaceri.
La aceasta editie a studiului 32% dintre directorii generali ai companiilor respondente au spus ca digitalizarea va contribui la cresterea cifrei de afaceri cu 10%-20% in urmatorii 3 ani, iar 29% dintre manager considera ca digitalizarea va creste cifra de afaceri a firmei cu 5%-10% in aceeasi perioada de timp. Totusi 15% dintre directori generali si 9% dintre manageri au spus ca aceasta contributie va fi de peste 30%.
Impactul digitalizarii asupra marjei de profit.
In 2020, 18% dintre directorii generali ai companiilor respondente la studiu si tot 18% dintre manageri au spus ca digitalizarea va creste marja de profit a companiei cu peste 20% in urmatorii 3 ani, din care 15% si respectiv 7% au spus ca procentul cresterii va depasi 30%.
Impactul digitalizarii asupra valorii de piata a companiei.
In 2020, cei mai multi dintre directorii generali (37%) si numai 24% dintre manageri au spus ca digitalizarea va contribui la valoarea de piata a companiei cu 5%-10%. Pe de alta parte cei mai multi dintre manageri (27%) au spus ca digitalizarea nu va impacta in nici un fel valoarea companiei.
In pandemie tot mai multe companii au devenit convinse de importanta digitalizarii. Optiunile ferme pentru un mod de operare care privilegiaza tangibilitatea au intrat in coliziune cu noua realitate care propune intangibilul. Rezultanta acestei intalniri este necesitatea tot mai evidenta a companiilor de a se orienta spre digitalizare. Potrivit rezultatelor ”Barometrului digitalizarii” procesul de digitalizare in randul companiilor din Romania a intrat pe agenda directorilor generali, dar avanseaza cu pasi mici. Fortati de imprejurari, top managerii par sa astepte pana nu vor mai avea incotro ca sa ia in considerare adoptarea de produse digitale si alocarea de resurse pentru digitalizarea companiilor pe care le conduc.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter