Pentru companii, “digitalizarea de buna voie” nu a functionat. Daca inainte de criza intrebai un manager despre acest subiect, de cele mai multe ori iti spunea ca exista interes pentru “aceasta zona”, dar ca sunt inertii operationale, rezistente organizationale, resurse alocate pentru proiecte mai urgente, este de parere Constantin Magdalina, Expert Tendinte si Tehnologii Emergente si reprezentant al companiei de consultanta Valoria.
Valoria a inceput colectarea raspunsurilor pentru cea de-a treia editie a studiului "Barometrul digitalizarii in companiile din Romania", pe care il realizeaza in colaborare cu Doingbusiness.ro, si prin care sondeaza perceptiile managerilor si directorilor executivi cu privire la evolutia si impactul digitalizarii asupra companiilor din Romania. Definitia generala de lucru a digitalizarii este folosirea tehnologiei de stocare si procesare, cautare si regasire a informatiilor intre utilizatorii on-line. Pe graficul de analiza al studiului figureaza principalele tehnologii care transforma mediul de afaceri in prezent, de la inteligenta artificiala, Robotic Process Automation si Big Data, la imprimante 3D, Internetul lucrurilor (IoT), roboti si drone specifice celei de-a patra revolutii industriale.
"Sub impactul pandemiei, cand logarea pe laptop de acasa tine loc cardului pentru acces la locul de munca, documentele digitale inlocuiesc, pe scara larga, hartia. Platformele colaborative de lucru se dovedesc alternative fiabile la intalnirile live ale echipelor, iar automatizari cu ajutorul RPA inlocuiesc procesele repetitive prestate de multi angajati. In acest context, suntem curiosi sa aflam ce vor raspunde top managerii. Ce solutii au adoptat ca raspuns la provocarea momentului? Barometrul digitalizarii este studiul care isi propune sa arate efectul transformator al digitalizarii asupra companiilor din Romania", precizeaza Constantin Magdalina, co-autor al cercetarii.
Fata de editiile precedente, in care respondentii pozitionau digitalizarea ca fiind buna, dar nu urgenta, colectarea raspunsurilor la editia de anul acesta are loc intr-un context critic: cel al pandemiei Covid-19. Distantarea sociala a impus companiilor sa adopte munca la distanta. Mediul online a cunoscut o rata de adoptie nemaiintalnita. In ultimele 6 luni, actiunile celei mai cunoscute dintre platformele de video conference din aceasta perioada, Zoom, au crescut cu 250%.
Digitalizarea a devenit obligatorie pentru companii, iar adoptarea solutiilor specifice este importanta si urgenta. Prin urmare acest studiu este cu atat mai relevant cu cat Romania, desi ocupa locul 3 la nivel mondial in ce priveste viteza de transfer a datelor, este pe locul 26 in indicele DESI privind digitalizarea la nivelul UE.