A fost lansat Barometrul Digitalizarii in companiile din Romania 2020. Aflat la cea de a treia editie, studiul realizat de compania Valoria este o utila investigatie comparativa a evolutiei nivelului digitalizarii companiilor din Romania atat cu editiile anterioare dar si cu tendintele de la nivel global.
Studiul da ocazia companiilor din Romania sa-si spuna punctul de vedere in legatura initiativele de digitalizare si planurile lor de viitor in aceasta privinta. Astfel se contureaza 5 categorii de maturitate a companiilor din Romania in ce priveste digitalizarea:
1. Companii traditionaliste - Au tehnologii inadecvate care conduc la o utilizare limitata a datelor digitale. Comparativ cu editia din 2018 a studiului cand erau 23% astfel de companii, in 2020 sunt 21%.
2. Companii incepatoare - Au inceput sa implementeze tehnologii digitale si/sau sa elaboreze o strategie pentru transformarea digitala. Comparativ cu editia din 2018 a studiului cand erau 37% astfel de companii, in 2020 sunt 31%.
3. Companii minimaliste - Au creat o infrastructura tehnologica adecvata, au o directie strategica pentru transformarea digitala si au implementat unele solutii digitale. Comparativ cu editia din 2018 a studiului cand erau 24% astfel de companii, in 2020 sunt 30%.
4. Companii avansate - Au o infrastructura tehnologica adecvata, o strategie de transformare digitala si tehnologii digitale pentru intreaga companie. Comparativ cu editia din 2018 a studiului cand erau 9% astfel de companii, in 2020 sunt 10%.
5. Companii lideri - Au integrat tehnologiile digitale la nivelul intregii companii si au obtinut imbunatatiri substantiale in urma transformarii digitale. Comparativ cu editia din 2018 a studiului cand erau 7% astfel de companii, in 2020 sunt 8%.
Desi valorile sunt diferite de la o editie la alta si de la un palier de maturitate la altul cea mai semnificativa este scaderea de 6% a companiilor incepatoare care se translateaza in crestere pe palierul companiilor minimaliste. Chiar daca nu major, este un progres care arata o tendinta generala a companiilor din Romania de adoptarea solutiilor digitale.
Sunt doua categorii de factori care influenteaza digitalizarea companiilor
Factori interni sintetizati in principal de schimbul de generatii atat la nivelul personalului dar mai ales la nivel de conducere si factorii externi, mai diversi. In ce priveste factorii externi sunt foarte interesante datele din studiul Valoria care ii prezinta comparativ cu cei care se observa la nivel mondial.
In ce priveste factorii externi, aflam ca pentru 39% dintre companiile la nivel mondial si 37% dintre companiile din Romania noile modele de afaceri determina digitalizarea companiilor si ca pentru 45% dintre companiile la nivel mondial si 34% pentru cele din Romania noile tehnologii determina de asemenea digitalizarea companiilor. Companiile din Romania nu prea inoveaza la nivelul modelului de afaceri comparativ cele la nivel mondial.
Mai departe studiul arata ca digitalizarea competitorilor determina digitalizarea companiilor pentru 39% dintre companii la nivel mondial comparativ cu 42% pentru cele din Romania. Companiile din Romania se pare ca sunt mai atente sa-si asigure nivelul competitiv.
Asteptarile clientilor sunt un factor extern care determina digitalizarea companiilor pentru 43% dintre companii la nivel mondial si 29% dintre companiile din Romania. Diferenta explica mai buna centrare a companiilor la nivel mondial pe clienti comparativ cu cele din Romania.
De asemenea competitorii disruptivi din alte industrii reprezinta un factor extern care determina digitalizarea pentru 25% dintre companii la nivel mondial si 17% pentru cele din Romania.
Companiile din Romania se digitalizeaza deoarece si competitorii lor fac acest lucru dar nu sunt atente la potentialul solutiilor adoptate de competitorii disruptivi din alte industrii. Au reflexele de gandire si actiune date de tiparele industriei lor. Si, in sfarsit, presiunea dinspre parteneri si furnizori ca factor extern care determina digitalizarea pentru 19% dintre companiile la nivel mondial si 12% pentru companiile din Romania.
Pe baza datelor de mai sus daca ar fi sa le dam companiilor din Romania o „varsta digitala” cred ca pubertatea ar fi cea mai potrivita. Adica o etapa de accelerata transformare a proceselor, in care isi definesc identitatea online si isi fac alegerile cu privire la cine vor sa fie. Tot mai profund marcat de tehnologie si revendicat de angajatii si clientii digitali, prezentul apartine companiilor care se maturizeaza intru digitalizare.