1 din 2 companii deruleaza in prezent proiecte de digitalizare, iar o treime se afla in stadiul de evaluare a optiunilor privind digitalizarea.
Asa cum arata studiul Digitalizarea in companiile din Romania 2021, derulat de Beck at al. si MKOR Consulting, solutiile digitale sunt folosite mai ales pentru eliminarea blocajelor intalnite in activitatea curenta. Acestea vizeaza in special procesele si fluxurile de lucru, managementul documentelor, managementul datelor, resursele umane sau luarea deciziilor.
Pentru dezvoltarea si implementarea de solutii de digitalizare, companiile prefera expertiza furnizorilor externi. Principalul motiv pentru colaborarea cu furnizori externi este complexitatea procesului de trecere de la analog la digital in termeni de expertiza si resurse necesare.
Companiile recunosc impactul pozitiv al solutiilor de digitalizare, cu beneficii in plan operational, financiar si strategic. Principalii indicatori folositi pentru a masura eficienta proiectelor de digitalizare sunt:
- financiari (de exemplu, cresterea cu pana la +30% a cifrei de afaceri)
- operationali (volumul de munca / documente, durata proceselor, timpi de raspuns, trasabilitatea proceselor etc.)
- resurse implicate (angajati, infrastructura, clienti)
Conform studiului realizat impreuna cu experti in digitalizare, eforturile sustinute pe perioade mari de timp si investitiile constante sunt factori-cheie pentru reusita initiativelor de digitalizare. In functie de profilul unei companii, investitiile in implementarea sau dezvoltarea de solutii de digitalizare incep de la 2.000 euro si pot depasi chiar si 10 milioane de euro.
Pandemia a adus noi provocari pentru jumatate dintre companiile participante la studiul realizat de Beck et al. in colaborare cu MKOR Consulting. Pentru a raspunde acestor provocari, companiile au mizat pe implementarea cu prioritate a proiectelor de optimizare digitala, in contextul diminuarii volumului de business.
In aproape o treime dintre cazuri, ritmul de adoptare a solutiilor de digitalizare a incetinit, ca urmare a reducerii bugetului pentru departamentul IT in perioada pandemiei.
Rezultatele detaliate ale studiului calitativ sunt prezentate in whitepaper-ul “Digitalizarea in companiile din Romania”, disponibil gratuit aici.
Scopul studiului a fost de a determina stadiul actual al initiativelor de digitalizare in companiile medii si mari, din perspectiva expertilor implicati direct in astfel de proiecte. In cadrul studiului au fost intervievati experti in digitalizare din 12 companii medii si mari din Romania, din domenii precum: FMCG, retail, productie, transporturi & logistica, automotive, financiar (banking, servicii financiare), servicii profesionale, farma.