Pandemia a afectat ireversibil evolutia industriei IT, accelerand dezvoltarea si adoptia noilor tehnologii. Am discutat cu Martin Hörhammer, CEO si cofondator Medialine AG, despre factorii care influenteaza apetitul tehnologic al companiilor, care sunt noile tendinte la nivel blobal si ce evolutii se prefigureaza pe plan local.
Criza sanitara prelungita a amplificat procesul de transformare digitala a mediului business, obligand companiile sa se deschida catre noi tehnologii. Care sunt, din perspectiva dvs., tehnologiile „hype“ ale momentului la nivel global?
Tehnologiile „hype“ au un ciclu specific de evolutie: dupa atingerea momentului de varf - asa-numitul „Peak of Inflated Expectations“ -, urmeaza faza de reajustare a asteptarilor excesiv de optimiste, apoi cea de cristalizare, in care sunt lansate produse din a doua si a treia generatie si incep sa se inmulteasca proiectele-pilot. Abia dupa aceea tehnologiile care supravietuiesc incep sa devina mature si intra in etapa de productivitate, fiind adoptate pe scara larga. Noi, la Medialine, ne concentram atentia pe astfel de tehnologii mature, validate in piata si care livreaza clientilor nostri beneficii solide. Contextul special pe care il traversam a facut insa ca acest ciclu sa se scurteze, iar tehnologii care sunt inca in stadiul „hype“ - precum Advanced analytics, Artificial intelligence, Machine learning - sa fie adoptate pe o scara tot mai larga, chiar si de companiile mici si mijlocii. Avem, de exemplu, clienti care utilizeaza aplicatii de inteligenta artificiala in procese decizionale, pentru simplificarea fluxurilor de aprobare. Un alt exemplu il regasim in segmentul de turism si transporturi aeriene, care au inceput sa foloseasca aplicatii inteligente de Dynamic pricing, prin care oferta e adaptata flexibil in functie de cerere.
Se intoarce roata si incep sa devina companiile mici si mijlocii „early adopters“?
In ultimii ani, multe tehnologii nou lansate au fost adoptate mai intai de companiile mici si mijlocii si abia apoi de cele din categoria enterprise. Cel mai bun exemplu in acest sens este Microsoft 365 si solutiile de lucru colaborativ livrate ca serviciu, precum Teams. In perioada de varf a pandemiei, IMM-urile au fost mult mai deschise sa adopte astfel de tehnologiil livrate in regim SaaS de un furnizor extern, care le ofera un serviciu end-to-end, putand fi folosit rapid. IMM-urile au mai mult curaj in a-si asuma riscurile de adoptie a noilor tehnologii, iar la acest lucru contribuie atat procesele decizionale mai rapide, cat si procedurile mai simple de achizitie.
Aminteati de tehnologiile mature deja, care sunt cele ajunse acum pe val?
Accelerarea procesului de transformare digitala pune o presiune foarte mare asupra infrastructurilor informatice, iar companiile au nevoie sa asigure niveluri superioare de disponibilitate si scalabliitate si sa poata aloca flexibil resursele, atat on-premises, cat si in cloud. Din aceasta perspectiva, as nominaliza pe primul loc hiperconvergenta, care a devenit un standard de facto in centrele de date. O alta tehnologie tot mai utilizata la nivel global este containerizarea, care azi este la fel de populara ca virtualizarea in urma 10 ani. Numai ca, in timp ce principalul obiectiv al virtualizarii este de a simplifica managementul si maximiza nivelul de utilizare al resurselor, asigurand independenta fata de hardware, containerizare are rolul de a creste eficienta si portabilitatea aplicatiilor in arhitecturile hibride, insa nivelul de complexitate creste substantial. De aceea, o componenta-cheie a containerizarii este cea de automatizare.
Adoptia automatizarii necesita o schimbare de mentalitate
Automatizarea este un subiect fierbinte si la nivel local.
Solutiile de automatizare inregistreaza o cerere tot mai mare in intreaga lume, iar aplicatiile de tip Robotic Process Automation (RPA) sunt din ce in ce mai populare si in randul companiilor mici si mijlocii. De exemplu, producatorii germani de solutii de contabilitate folosesc procese de tip RPA pentru marirea eficientei aplicatiilor. De exemplu, la fiecare inchidere de luna orice companie de contabilitate trebuie sa faca rapoarte, sa le incarce in portaluri guvernamentale, sa anunte clientii, sa obtina aprobari etc. Pentru un singur client aceasta inseamna, in medie, peste 4.000 de click-uri in cel putin cinci aplicatii diferite. Aceste fluxuri de lucru sunt insa identice, in principiu, pentru fiecare persoana juridica, prin urmare pot fi automatizate cu ajutorul RPA, iar furnizorii vin acum cu solutii preconfigurate care simplifica implementarea lor. Zona de aplicatii RPA complet personalizate, care implica un efort mare configurare si dezvoltare, ramane momentan o piata 100% enterprise.
Exista proiecte RPA si in cadrul grupului Medialine?
Da, in domeniul automatizarii serviciilor profesionale in IT - avem mii de servere pentru care realizam operatiuni de mententanta si suport (upgrade, aplicare de patch-uri, reboot etc.) si am automatizat toate procedurile standardizate de implementare, configurare si actualizare. Am obtinut astfel imbunatatirea calitatii serviciilor livrate prin cresterea eficientei operationale, in paralel cu o reducere a costurilor la acest nivel. Piata creste rapid pe zona de Professional Service Automation, insa este o problema de capacitate si resurse umane, foarte multe companii IT nu au reurse interne disponibile, pentru ca au multe proiecte. Si pentru noi a reprezentat o cheltuiala masiva de efort si capital uman - a trebuit sa alocam multi oameni in acest proiect de automatizare tocmai pentru ca sa putem sa eliberam resursele respective. Problema este ca, indiferent cate unelte sunt disponibile pe piata, trebuie sa intelegi ca, pentru a le putea utiliza la potential maxim, ai nevoie de o schimbare de mentalitate. Iar acum, mai mult ca niciodata, companiile sunt obligate sa inteleaga ca nu mai pot functiona utilizand silozuri de date si abordari insulare in care sistemele nu comunica intre ele. Organizatiile spun ca au nevoie de automatizare insa nu au o perspectiva de ansamblu asupra intregii infrastructuri digitale pe care o opereaza. De aceea, pentru a veni in sprijinul lor, am dezvoltat o platforma proprie - IT Pilot - cu ajutorul careia identificam si analizam toate activele digitale ale unei companii, de la componente hardware si software, pana la servicii si functionalitati. Iar prin intermediul interfetei grafice - pe care am dezvoltat-o aici in Romania - putem vizualiza rapid toate dependentele dintre ele. Astfel, ajutam companiile sa inteleaga mai bine ce procese pot automatiza, de ce componente au nevoie si ce rezultate pot obtine. Strategia noastra este de tipul Core-to-Edge - pornim de la centrul de date catre marginea retelei si dezvoltam procese de automatizare end-to-end.
Romania vs Germania
Prezenta globala a grupului Medialine si activitatea de peste 20 de ani pe mai multe piete va asigura o vedere de ansamblu asupra evolutiei cererii si apetitului tehnologic. Din aceasta perspectiva, cum difera piata din Romania de cea din Germania - cat de matura este si cat de deschise sunt companiile locale sa adopte noi tehnologii?
In Romania exista o mare diversitate a culturilor si stilurilor companiilor - intalnim mentalitati de startup, dar si abordari mature ale corporatiilor mari venite din afara. Pe de alta parte, Romania se confrunta cu o problema universal valabila: lipsa resurselor calificate in domeniul IT. Iar cu cat presiunea factorului uman va deveni mai mare, cu atat piata va fi mai pregatita pentru pentru externalizarea serviciilor. Cred ca in prezent piata din Romania este intr-un stadiu in care chiar are nevoie de oferte de Manged Services. Deficitul de personal IT calificat - problema cu care se confrunta si Germania si Austria si Elvetia de aproape 10 ani - va accelerea adoptia tehnologiei la nivel local in urmatorii ani. La acest lucru vor contribui insa si cresterea nivelului de complexitate a infrastructurilor IT - azi un administrator de sistem nu mai poate acoperi end-to-end toate nevoile unei companii - precum si evolutia tot mai rapida a nevoilor de business, pentru ca „Time to market“ a devenit un criteriu din ce in ce mai important pentru tot mai multe companii.
Din aceasta perspectiva, credeti ca pentru un IMM mai este util sa aiba un departament IT intern, in conditiile in care poate externaliza toate serviciile catre un partener precum Medialine?
Cu siguranta! Companiile trebuie sa inteleaga insa ca departamentul IT de azi nu mai este cel de acum 10-15 ani, alcatuit exclusiv din administratori de sistem si ingineri, ci unul care reuneste specialisti IT care inteleg business-ul companiei. Este foarte dificil sa faci oamenii sa nu mai gandeasca in „Bits and Bytes“ si sa livreze valoare pentru business prin automatizarea fortei de vanzari, de exemplu, sau prin convergenta proceselor IT operationale cu cele de productie. Companiile au nevoie de un departament IT, dar acesat trebuie sa aiba o perspectiva de business, strategica. E adevarat, nimeni nu poate fi expert in toate domeniile, dar externalizarea compenseaza tocmai acest deficit de resurse specializate. Si acest lucru se intampla si in cadrul Medialine - suntem o companie specializata in mai multe domenii, de la centre de date la arhitecturi cloud si de la managementul sistemelor enterprise pana la nivel de endpoint, insa nu suntem experti in orice domeniu. Dar putem realiza proiecte complexe si functionam ca un One-stop-shop de tehnologii IT capabil sa livreze solutii personalizate pentru orice companie, pentru ca avem parteneri specializati. Suntem bine pregatiti si beneficiem de un avantaj competitiv important - de mai bine de 10 ani avem propria divizie software care produce solutii de business, cu care suntem prezenti si in Romania. Este un atu fata de multi alti integratori de sistem care sunt specializati pe zona de infrastructura si cloud, pe cea de securitate sau pe cea de management al sistemelor, dar nu le acopera integral pe toate.
Ati amintit de mai multe ori despre contributia subsidiarei locale, care este amprenta Medialine Romania in business-ul grupului?
In primul rand se impune o precizare: Medialine Romania nu exista dintr-o perspectiva interna. Din cea externa, exista, pentru ca trebuie sa avem entitati legale in fiecare tara. Dar noi vedem Medialine Romania nu ca o entitate separata, ci ca parte integranta din Medialine Business Solutions. Medialine Romania are o pondere importanta de aproape 50% in cadrul departamentului nostru de solutii de business, avem aici numeroase competente pe zona software, dar avem si colegi care fac parte din departamentele de infrastructura sau Data Center. Nu exista o delimitare stricta in acest sens si cred ca acest lucru ne diferentiaza din nou - in Romania avem o amprenta relativ mica, insa putem livra in piata locala proiecte de amploare, cu un nivel crescut de complexitate, beneficiind de competentele intregii echipe Medialine. Spre deosebire de alte companii nu suntem limitati doar la resursele disponibile intr-o singura locatie, cea ce ne face sa fim mai flexibili si mai agili si sa putem accesa rapid resurse extinsa de competente si experienta.