Sectorul e-commerce romanesc a atins pragul de 6,3 miliarde de euro la finalul anului 2022, valoarea fiind usor peste cea inregistrata in 2021 (6,2 miliarde de euro), potrivit estimarilor GPeC, ARMO si ale principalilor jucatori din domeniu.
Dupa aproape un deceniu de cresteri spectaculoase, sectorul de comert electronic local se apropie de maturitate, urmand o perioada de consolidare cauzata si de schimbarea comportamentului de consum al romanilor.
Ridicarea restrictiilor din martie 2021 a dus la orientarea consumatorilor catre produse specifice activitatilor outdoor (ex.: Fashion, Beauty, Lifestyle), a caror valoare medie este mai mica decat cea a produselor de folosinta indelungata (in special electronice si electrocasnice sau mobilier), preferate in perioada pandemiei.
Desi bilantul de 6,3 miliarde de euro de la finalul anului trecut este similar cu cel din 2021, numarul de tranzactii online a crescut, la fel si numarul cumparatorilor – ceea ce arata diversificarea tipurilor de produse achizitionate online de catre romani si descoperirea avantajelor oferite de comertul electronic: economie de timp si bani.
“Comertul online romanesc are un potential mare de dezvoltare cu predictii de dublare a valorii pietei in aprox. 10 ani, poate chiar mai putin. Tocmai pentru ca este o piata in crestere, oportunitatile sunt semnificative – doar ca exemplu, potrivit oficialilor eMAG, in Romania sunt aprox. 15 milioane de produse unice in oferta magazinelor online, in timp ce in Germania sunt peste 100 de milioane. Asta inseamna ca piata este permisiva pentru noi jucatori autohtoni, gama de produse disponibila online va continua sa creasca, iar interesul jucatorilor internationali pentru Romania va fi din ce in ce mai mare. Vedem deja multe magazine online internationale care isi deschid operatiuni in Romania, mai ales in zona de Fashion”, spune Andrei Radu, CEO & Founder GPeC.
Cristi Movila Presendinte ARMO„In ultimii 3 ani procentul persoanelor care au plasat cel putin o comanda online aproape ca s-a dublat, fiind in prezent in jurul a 79% dintre romanii cu acces la internet, potrivit celor mai recente date disponibile. In aceste conditii, magazinele online romanesti privesc cu incredere la viitor, deoarece romanii au descoperit avantajele comertului electronic si nu vor renunta la ele. Ne dorim o dezvoltare sustenabila a sectorului de comert electronic din Romania, iar astfel de perioade de consolidare sunt normale, in timp ce cresterile de pana acum, de doua cifre, reprezinta exceptia. Magazinele online din Romania se vor concentra in continuare sa isi extinda gama de produse si sa ofere clientilor lor cele mai bune servicii posibile”, a declarat Cristi Movila, presedinte ARMO.
66% din utilizatorii de internet din Romania au facut cel putin o cumparatura online in 2022
Potrivit INS, 66% din utilizatorii de internet au plasat cel putin o comanda online in 2022, in crestere cu 8,7 puncte procentuale de la 57,3% cat s-a inregistrat in 2021. Strict din acest punct de vedere, Romania a devansat Bulgaria (41%), Turcia (42%) si Italia (49%), dupa cum arata datele Eurostat. In acelasi timp, trebuie precizat ca studii private realizate anul acesta indica faptul ca procentul utilizatorilor de internet romani care ar fi comandat cel putin o data online in ultimul an a ajuns deja la 79%.
Pe langa magazinele online autohtone, 25% din respondenti au cumparat si de la magazine online aflate pe continentul european, in crestere fata de 21% in 2021 – potrivit studiului iSense Solutions pentru GPeC derulat in septembrie 2022.
La nivel european, in ultimii 10 ani numarul cumparatorilor online a crescut cu 20 de puncte procentuale de la 55% in 2012 la 75% in 2022. Cele mai importante cresteri din ultimul deceniu s-au inregistrat in:
- Estonia (+ 47%)
- Ungaria (+ 43%)
- Cehia (+ 41%) si Romania (+ 41%)
Potrivit Eurostat, cele mai importante 3 categorii de produse si servicii comandate online in 2022 la nivel European au fost:
- Imbracaminte si incaltaminte (inclusiv accesorii si articole sportive) – 42%
- Livrari de la restaurante, fast food sau servicii de catering - 19%
- Beauty (cosmetice, wellness) – 17%
Valoarea medie a tranzactiilor a crescut pe desktop, in Romania
Potrivit statisticilor 2Performant, in medie*, in 2022 romanii au cheltuit 70,75 euro pentru cumparaturile efectuate de pe desktop, comparativ cu 66,67 euro in 2021.
In cazul tranzactiilor efectuate de pe telefonul mobil, valoarea cosului mediu a fost de 46,48 euro in 2022, similar cu 46,47 euro in 2021.
Valorile medii de mai sus nu contin TVA si a fost luat in calcul un curs mediu anual de 1 EUR = 4,9315 lei pentru 2022.
Telefonul mobil - principalul instrument pentru cumparaturi online, atat ca valoare cat si ca numar de tranzactii
76,7% din totalul tranzactiilor au fost facute de pe mobil, in crestere de la 69,8% cat s-a inregistrat in 2021, observandu-se ca numarul de comenzi online facute de pe telefoanele mobile este semnificativ mai mare decat numarul de tranzactii facute de pe desktop, iar diferenta s-a accentuat in 2022 comparativ cu 2021.
De asemenea, traficul magazinelor online romanesti este generat in proportie de peste 80% de catre dispozitivele mobile, in crestere de la 75,5% in 2021. In cazul magazinelor online consacrate consultate de GPeC, traficul generat de telefoanele mobile depaseste 85%.
Si din punct de vedere valoric, mobilul depaseste desktop-ul: per total, 68,3% din valoarea tranzactiilor online in comertul electronic romanesc provine de la tranzactii efectuate de pe telefon si doar 31,7% de pe desktop, chiar daca valoarea medie a unei tranzactii este mai mica pe mobil decat pe desktop. Procentul este in crestere fata de 2021 cand 61,7% din valoarea tranzactiilor e-commerce era generata de pe telefonul mobil.
Pentru prima oara – rata medie de conversie pe mobil a depasit pragul de 2%, ajungand la 2,19% in 2022. Totusi, rata medie de conversie este mai mare pe desktop, atingand 2,71% in 2022.
Cele mai multe tranzactii de pe mobil au loc in intervalul orar 20:00 – 22:00, pastrandu-se trendul din 2021, in timp ce pe desktop cele mai multe vanzari se fac intre orele 11:00 si 15:00.
“Dat fiind ca multi consumatori cumpara online seara de pe mobil, este recomandat ca magazinele online sa gaseasca solutii pentru a asigura customer support pana la ora 22:00 – ar putea ajuta la cresterea ratei de conversie”, spune Andrei Radu, CEO & Founder GPeC.
Pretul, varietatea optiunilor de livrare si user experience – principalele criterii pentru selectarea unui magazin online in vederea achizitiei
Pe parcursul anului 2022, compania de cercetare de piata iSense Solutions a derulat o cercetare cantitativa pe un esantion de 1.025 de respondenti, utilizatori de internet cu varste cuprinse intre 18 si 65 de ani, esantion reprezentativ la nivel urban.
Principalele criterii in baza carora consumatorii romani aleg magazinele online de la care cumpara sunt (intrebare cu raspuns multiplu):
- 81% – cel mai bun pret
- 72% – sa existe modalitati variate de livrare
- 69% – usurinta navigarii in site / User Experience
- 68% – timpul de livrare cat mai scurt
- 66% – usurinta procesului de returnare a produselor
Review-urile, importante in luarea deciziei de cumparare
Potrivit aceluiasi studiu, inainte de a plasa o comanda, 54% din totalul respondentilor cauta activ review-uri despre magazinul online de pe care urmeaza sa cumpere si spun ca nu ar cumpara deloc daca nu ar gasi pareri ale altor clienti despre magazin.
In ceea ce priveste review-urile, romanii cauta sa vada (intrebare cu raspuns multiplu):
- Daca produsele au fost la calitatea ceruta – 64%
- Cat de reale par sa fie review-urile – 43%
- Raspunsurile magazinului la opiniile negative – 40%
- Note cat mai mari pentru magazinul online de la care urmeaza sa cumpere – 33%
De asemenea, consumatorii romani spun ca au incredere in review-urile:
- Publicate de site-uri independente de magazin – 38%
- Publicate in Social Media – 37%
- Publicate pe magazinul online sub forma de testimoniale – 25%
Trend-uri si recomandari pentru 2023 si viitorul apropiat
GPeC a identificat principalele trend-uri in comertul online romanesc pentru 2023 si viitorul apropiat care ar putea ajuta magazinele online sa isi creasca vanzarile:
Diversificarea ofertei
Potrivit oficialilor eMAG, exista aprox. 15 milioane de produse unice in oferta magazinelor online din Romania, in timp ce in Germania sunt peste 100 de milioane. Acest lucru inseamna ca exista o multime de produse care nu sunt inca disponibile pe piata din Romania, dar ar putea fi aduse de catre magazinele online
Dezvoltarea propriei comunitati in jurul brand-ului
E mai important ca oricand ca magazinele sa dezvolte programe de loializare a clientilor existenti si sa se axeze pe a creste gradul de recurenta in locul achizitiei de trafic nou, precum si increderea in produsele si serviciile oferite de magazinul online. De cele mai multe ori este si economic asa pentru ca achizitia unui client nou devine mai scumpa decat intretinerea relatiei cu clientii existenti, iar magazinele ar trebui sa calculeze corect Customer Lifetime Value si sa se orienteze pe a-i tine aproape pe clientii care au cumparat deja de la ele.
Vanzarea in marketplace-uri
Pentru a-si maximiza vanzarile este indicat ca, pe langa propriul website, magazinele online sa se orienteze si catre vanzarea in marketplace-uri (pot fi mai multe si pot fi atat nationale, cat si internationale).
Vanzarea cross-border
32% din consumatorii europeni cumpara de la magazine online din afara granitelor tarii de origine. Este recomandat pentru magazinele online care vor sa scaleze business-ul sa inceapa sa vanda in afara Romaniei fie prin intermediul platformelor de tip marketplace, fie prin localizarea propriului website in alte tari.
Livrarea la lockere
Unii consumatori isi doresc convenienta si independenta fata de programul curierului care livreaza door-to-door. Pentru multi clienti este mai usor sa isi ridice coletul de la locker-ul din apropiere, in drum spre casa sau spre birou, la ora la care programul ii permite.
Buy Now, Pay Later
Creditarea online este tot mai ceruta de consumatorul final, mai ales in contextul economic pe care il traversam. Ratele de conversie cresc in cazul magazinelor online care ofera optiuni de plata prin credit sau in rate, drept urmare integrarea cu servicii de tip Buy Now, Pay Later sunt importante in acest moment.