RO EN
Coșul este gol

GPeC: Cumparaturile online au crescut cu 10% in 2021, la 6,2 miliarde euro

Potrivit estimarilor ARMO, GPeC si ale principalilor jucatori din domeniu, sectorul e-commerce romanesc a atins pragul de 6,2 miliarde de euro la finalul anului 2021, cu aprox. 10% mai mult decat in 2020 cand valoarea comertului online a fost estimata la 5,6 miliarde de euro. Cresterea a fost usor sub previziunile initiale potrivit carora s-ar fi asteptat o crestere cu 15 puncte procentuale si vanzari online in valoare de 6,5 miliarde de euro la final de an.
Unul din motivele pentru care s-a inregistrat o crestere mai lina decat cea estimata initial tine de cantitatile reduse de stocuri de marfa ale majoritatii producatorilor la nivel global care au fost afectati de pandemie si de dificultatile rezultate pe intrgul lant de distributie.
De asemenea, cresterea preturilor la energie de la finalul anului 2021 a avut un impact negativ asupra pietei bunurilor de folosinta indelungata, conform unei analize The Economist care arata ca o crestere cu 10% a pretului energiei se traduce intr-o diminuare cu 4,7% a pietei bunurilor de folosinta indelungata.
Nu in ultimul rand, trebuie tinut cont ca sectorul e-commerce romanesc a intrat intr-o etapa de consolidare care era asteptata inca din 2020, dar care a fost amanata de pandemie prin cresterea accelerata a comenzilor online (30% crestere inregistrata in 2020 comparativ cu 2019). Aceasta etapa de consolidare si crestere usoara este preconizata si pentru 2022.
Valoarea de 6,2 miliarde de euro pentru sectorul e-commerce romanesc la nivelul anului 2021 face referire la toate tranzactiile generate din Romania atat catre comerciantii autohtoni, precum si catre magazinele online din afara granitelor tarii si reprezinta strict segmentul e-tail, adica produsele fizice (tangibile) care au fost cumparate prin internet.
In acest cuantum nu au fost incluse serviciile, plata facturilor la utilitati, continutul digital sau biletele de avion, vacantele si calatoriile, rezervarile hoteliere, biletele la spectacole ori la diferite evenimente etc.
“E-Commerce-ul romanesc este intr-o continua crestere, chiar daca anul trecut aceasta a fost mai mica fata de cresterea spectaculoasa de 30% inregistrata in 2020 comparativ cu 2019. Acest lucru ne arata potentialul considerabil de dezvoltare in continuare, intr-o piata care este inca permisiva si foarte atractiva atat pentru jucatorii locali, cat si internationali - tot mai multe business-uri online de peste hotare se localizeaza in Romania, iar trend-ul va continua si anul acesta”, spune Andrei Radu, CEO & Founder GPeC.
“Pornind de la valoarea de 6,2 miliarde de euro ca bilant al comertului online romanesc in 2021 si facand un simplu calcul inseamna ca romanii au cheltuit, in medie, aproape 17 milioane de euro in fiecare zi a anului trecut pentru cumparaturi prin internet - in crestere de la 15 milioane de euro, media zilnica inregistrata in 2020”, adauga Radu.
“Anul 2021 a insemnat pentru comertul electronic din Romania o etapa de consolidare si validare. Dupa o crestere spectaculoasa in 2020 si, in ciuda tuturor dificultatilor cu care s-au confruntat comerciantii, fie ca vorbim de criza semiconductorilor sau griparea lanturilor de aprovizionare, 2021 a fost anul in care comertul electronic s-a extins si am depasit pragul de 6 miliarde de euro cifra de afaceri generata de acest sector in Romania. Sunt convins ca exista comercianti care ar fi vandut mult mai mult daca economia, in ansamblul sau, nu s-ar fi confruntat cu aceste obstacole”, spune Florinel Chis, Director Executiv ARMO.
Potrivit estimarilor jucatorilor din domeniu, comertul online romanesc va continua etapa de consolidare si usoara crestere si anul acesta, apropiindu-se de valoarea de 7 miliarde de euro la finalul anului 2022.
De 17 ani, GPeC promoveaza sectorul e-commerce din Romania adunand in jurul sau cea mai mare comunitate de magazine online si organizand principalele evenimente de comert online si digital marketing din tara. Printre altele, GPeC centralizeaza datele si publica in fiecare an raportul comertului electronic romanesc.
 
Romania in contextul european: Utilizatorii de internet si Cumparatorii online
Potrivit ultimului raport Eurostat publicat in ianuarie 2022, 88% dintre romani au utilizat internetul cel putin o data in 2021, in crestere de la 85% cat era procentul inregistrat in 2020.
44% din utilizatorii de internet au facut cel putin o cumparatura online in 2021, procentul fiind cu 1% mai mic decat in 2020, dar - per ansamblu - numarul cumparatorilor online a crescut, data fiind cresterea bazei de internauti. Din tarile UE, Romania este urmata doar de Bulgaria cu 42% cumparatori online din totalul utilizatorilor de internet.
Daca ne raportam la intreaga populatie a Romaniei pe esantionul de varsta 16-74 ani (nu doar la utilizatorii de internet), 38% au facut cumparaturi online in 2021, in crestere semnificativa de la 23% cat era procentul in 2019 inainte de pandemie, fapt care demonstreaza impactul crizei sanitare covid asupra cresterii accelerate a sectorului e-commerce.
Totusi, Romania se afla la coada clasamentului fata de media europeana unde 66% din populatie (16-74 ani) a facut cumparaturi online in 2021, lucru care arata potentialul mare de crestere a sectorului e-commerce romanesc in urmatorii ani.
Pe segmentul de varsta 16-74 ani, in fruntea clasamentului se situeaza:
- Norvegia (92% din populatie a cumparat online cel putin 1 data in 2021)
- Danemarca (91%)
- Olanda (89%)
- Suedia, Irlanda (87%)
- Islanda (85%)
Ce au cumparat europenii de pe internet in 2021
Potrivit Eurostat, principalele 6 categorii de produse si servicii comercializate online in 2021 la nivel european au fost (intrebare cu raspuns multiplu, de aceea suma procentelor depaseste 100%):
- 68% (+4% vs. 2020) - Articole de vestimentatie (inclusiv imbracaminte sport, incaltaminte si accesorii)
- 31% (+2% vs. 2020) - Livrari de mancare de la restaurante, fast-food, servicii de catering
- 29% (+1% vs. 2020) - Mobila si accesorii pentru casa si gradina
- 27% (similar cu 2020) - Cosmetice si produse pentru infrumusetare si wellness
- 25% (-2% vs. 2020) - Carti, reviste si ziare tiparite
- 24% (urcare in clasament vs. 2020) - Articole sportive (excluzand imbracamintea sport)
Urmatoarele categorii in topul clasamentului cumparaturilor online la nivel european, au fost:
- Computere, tablete, telefoane mobile si accesorii IT
- Jucarii sau articole pentru copii
- Suplimente alimentare, produse farma, vitamine, produse pentru dieta (reinnoirile de retete online nu sunt incluse)
- Produse alimentare si bauturi din magazinele specializate
- Electronice si electrocasnice
- Produse pentru curatenie si produse pentru igiena personala
- Auto & Moto (inclusiv piese de schimb)
- Filme si seriale pe suport DVD, Blu-ray etc.
- Muzica pe suport CD, Vinyl etc.
 
Frecventa de cumparare si banii cheltuiti online de catre europeni
O treime din totalul cumparatorilor online europeni a facut pana la 5 achizitii in ultimele 3 luni, in vreme ce 15% din ei au cumparat online de peste 10 ori.
Persoanele din categoria de varsta 25-54 ani cumpara online cel mai des: 6 pana la 10 achizitii (17%) si chiar peste 10 achizitii (18%) facute in ultimele 3 luni.
Tinerii (16-24 ani) si seniorii (55-74 ani) se limiteaza, in general, la 1-2 achizitii online in ultimele 3 luni.
Potrivit Eurostat, 4 din 10 cumparatori online au cheltuit intre 100 si 500 de euro pentru achizitii de pe internet in ultimele 3 luni.
In general, tinerii (16-24 ani) cheltuiesc mai putin (sub 100 de euro), in vreme ce persoanele din segmentul de varsta 24-54 ani cheltuiesc majoritar intre 100 si 500 de euro, iar 11% din ei intre 500 si 999 de euro. Alti 9% din acestia cheltuiesc peste 1.000 de euro pentru cumparaturi online.
Ca trend general pentru toate semgnetele de varsta (inclusiv seniorii), bugetele cheltuite online care depasesc 500 de euro in ultimele 3 luni sunt mai putin populare.
 
Cele mai frecvente probleme privind cumparaturile online
Potrivit studiului Eurostat, 63% din cumparatorii online europeni au declarat ca nu au intampinat nicio problema sau dificultate cand au cumparat de pe internet. Procentul este in scadere comparativ cu 71%, cat se inregistrase in 2020.
Principalele probleme identificate de consumatorii europeni au fost (intrebare cu raspuns multiplu):
- 22% (+5% vs. 2020) - livrari intarziate fata de timpul de livrare promis pe site-ul magazinului online
- 10% (+2% vs. 2020) - website dificil de utilizat (probleme de UX) si probleme de functionalitate
- 8% (similar cu 2020 ) - au primit alte produse fata de ceea ce comandasera sau au primit produse deteriorate
- 6% (+2% vs. 2020) - au intampinat dificultati in gasirea informatiilor despre garantia produselor sau despre drepturile legale ale consumatorilor
- 5% (similar cu 2020) - au intampinat dificultati in a face o plangere sau nu au primit un raspuns satisfacator la problemele sesizate
- 4% (similar cu 2020) - au intampinat probleme cu magazine online straine care nu comercializau produse in tara de origine a consumatorului
- 3% (similar cu 2020) - se plang de costuri finale mai mari decat era indicat initial pe site-urile magazinelor online
- 3% (similar cu 2020) - alte probleme (produsele sau serviciile nu au fost livrate deloc, utilizarea gresita a datelor de card etc.)
Principalele motive pentru care consumatorii europeni nu au cumparat online au fost (intrebare cu raspuns multiplu):
- 18% - prefera cumparaturile offline (pentru a vedea produsul inainte sau din obisnuinta)
- 14% - nu au avut nevoie sa cumpere online
- 6% - au ingrijorari privind siguranta platilor sau a datelor personale
- 5% - considera ca nu au skill-urile necesare pentru a cumpara online
- 5% - au ingrijorari privind returnarea bunurilor si recuperarea banilor platiti
- 3% - au ingrijorari privind costurile de livrare
- 3% - au ingrijorari privind fiabilitatea sau rapiditatea serviciilor de livrare
- 32% dintre consumatorii europeni cumpara online de la magazine de peste hotare (cross-border), in crestere cu doua puncte procentuale comparativ cu 2020, fapt care demonstreaza apetitul pentru cumparaturi de pe o piata unica europeana, din afara limitelor georgafice ale fiecarui stat.
“Magazinele online romanesti ar trebui sa profite cat mai mult de piata unica europeana si sa inceapa sa vanda catre consumatorii aflati in afara granitelor tarii, fie prin intermediul platformelor de tip marketplace, fie prin localizarea propriului website in alte tari. Nu este foarte complicat si exista companii de curierat care acopera intreaga Europa la preturi competitive sau companii de fulfillment care pot ajuta magazinele pe tot lantul logistic pentru a asigura livrari rapide in multe state europene”, spune Andrei Radu (foto), CEO & Founder GPeC.
E-Commerce in Romania 2021 - Valoarea medie a tranzatiilor pe Desktop si Mobil
Potrivit statisticilor 2Performant, valoarea medie a tranzactiilor online a crescut usor in 2021 comparativ cu 2020 atat in cazul achizitiilor facute de pe desktop, cat si in cazul celor efectuate de pe telefonul mobil.
In medie*, in 2021 romanii au cheltuit 66,67 euro pentru cumparaturile online efectuate de pe desktop, comparativ cu 61,5 euro in 2020.
In cazul tranzactiilor efectuate de pe telefonul mobil, valoarea cosului mediu a fost de 46,47 euro in 2021 comparativ cu 43,5 euro in 2020.
*Valorile medii de mai sus nu contin TVA si a fost luat in calcul un curs mediu anual de 1 EUR = 4,9204 lei pentru 2021.
Comanda medie pe desktop ramane, in continuare, mai mare decat pe mobil, ceea ce indica faptul ca romanii fac achizitiile mai importante ca pret de pe desktop.
 
Cat au cheltuit romanii pe diferite categorii de produse?
In general, comanda medie a crescut pe majoritatea categoriilor de produse cu exceptia jucariilor si a produselor pentru copii, precum si a produselor farmaceutice unde s-au inregistrat scaderi foarte usoare atat pe desktop, cat si pe mobil.
Invariabil, pe toate categoriile de produse comanda medie este mai mare atunci cand tranzactia este facuta de pe desktop comparativ cu tableta sau telefonul mobil.
Valori medii ale tranzactiilor pe diferite categorii in 2021, in functie de dispozitivul de pe care a fost facuta achizitia (EUR, fara TVA):
- Auto & Moto - 226,37 euro Desktop (160,1 euro in 2020) si 150,7 euro Mobile (136,1 euro in 2020)
- Electro-IT&C - 161,1 euro Desktop (157,4 euro in 2020) si 120,86 euro Mobile (113,5 euro in 2020)
- Casa si Gradina - 163,9 euro Desktop (130,5 euro in 2020) si 142,25 euro Mobile (105,7 euro in 2020)
- Sport & Aer Liber - 71,9 euro Desktop (71,2 euro in 2020) si 56,05 euro Mobile (56,4 euro in 2020)
- Articole pentru copii & Jucarii - 66,8 euro Desktop (71,2 euro in 2020) si 49,57 euro Mobile (54,6 euro in 2020)
- Fashion - 54,23 euro Desktop (45,9 euro in 2020) si 46,64 euro Mobile (39,3 euro in 2020)
- Pet Shop - 54,98 euro Desktop (44,7 euro in 2020) si 36,68 euro Mobile (36,9 euro in 2020)
- Beauty - 46,16 euro Desktop (40,6 euro in 2020) si 33,63 euro Mobile (32,8 euro in 2020)
- Sanatate & Ingrijire Personala - 48,04 euro Desktop (40,1 euro in 2020) si 39,14 euro Mobile (31,2 euro in 2020)
- Adult - 43,38 euro Desktop (39,4 euro in 2020) si 30,01 euro Mobile (26,8 euro in 2020)
- Pharma - 31,87 euro Desktop (37,9 euro in 2020) si 26,61 euro Mobile (24,9 euro in 2020)
- Carti, Filme si Muzica - 30,88 euro Desktop (28,9 euro in 2020) si 26,12 euro Mobile (23,6 euro in 2020)
- Altele - 30,23 euro Desktop (58,9 euro in 2020) si 26,47 euro Mobile (46,2 euro in 2020)
Conform statisticilor 2Performant, din punct de vedere al numarului de tranzactii, cele mai importante 3 categorii care au cunoscut cresteri semnificative in 2021 comparativ cu 2020 au fost:
- Fashion - crestere de 26% de la un an la altul, majoritatea tranzactiilor fiind facute de pe Mobil
- Carti, Filme si Muzica - crestere de 25%, tranzactiile fiind echilibrate intre Desktop si Mobil
- Beauty - crestere de 11%
Traficul si cumparaturile online se fac de pe telefonul mobil
Chiar daca valoarea medie a tranzactiei este mai mica pe mobil decat pe desktop, numarul de comenzi online facute de pe telefoanele mobile este semnificativ mai mare decat numarul de tranzactii facute de pe desktop, iar diferenta s-a accentuat in 2021 comparativ cu 2020.
Astfel, 69,8% din totalul tranzactiilor au fost facute de pe mobil, in crestere de la 65,6% cat s-a inregistrat in 2020. Diferenta de 30,2% reprezinta tranzactii efectuate de pe desktop.
In general, acolo unde este necesara o documentare detaliata asupra specificatiilor produselor sau pretul acestora este mai mare ori sunt comparate mai multe produse similare, ponderea tranzactiilor de pe mobil tinde sa scada in favoarea desktop-ului.
Pe de alta parte, atunci cand este vorba de cumparaturi de impuls, care nu necesita neaparat o documentare minutioasa asupra produsului sau un timp indelungat in luarea deciziei de achizitie, romanii cumpara online preponderent de pe telefonul mobil.
Traficul magazinelor online romanesti este generat in proportie de 75,5% de catre dispozitivele mobile, in crestere de la 71,9% in 2020. In cazul magazinelor online consacrate consultate de GPeC, traficul generat de telefoanele mobile ajunge chiar la 85%.
Si din punct de vedere valoric, mobilul depaseste desktop-ul: per total, 61,7% din valoarea tranzactiilor online in comertul electronic romanesc provine de tranzactii efectuate de pe telefon si doar 38,3% de pe desktop, chiar daca valoarea medie a unei tranzactii este mai mica pe mobil decat pe desktop. Procentul este in crestere fata de 2020 cand 57,4% din valoarea tranzactiilor e-commerce era generata de pe telefonul mobil.
 
Rata medie de conversie a depasit pragul de 2%
In cazul magazinelor online din reteaua 2Performant, rata medie de conversie este mai mare pe desktop decat pe mobil, dar aceasta a crescut in 2021 pe ambele tipuri de dispozitive astfel:
- Desktop - de la 2,26% in 2020 la 2,5% in 2021
- Mobile - de la 1,68% in 2020 la 1,88% in 2021
Daca am face media intre rata de conversie de pe Desktop si rata de conversie de pe Mobile, ar rezulta o rata medie de conversie de 2,19% in cazul magazinelor online din reteaua 2Performant.
Trebuie precizat, insa, ca rata medie de conversie poate varia semnificativ atat in sens ascendent, cat si descendent in functie de foarte multi factori cum ar fi (fara a ne limita la acestia): notorietatea magazinului online, verticala din care face parte, programele de loializare, campaniile de marketing derulate de magazin, campaniile de retentie a clientilor sau de recuperare a cosurilor abandonate etc.
 
Momentele in care se cumpara online cel mai mult
Traficul creste proportional in timpul diminetii pe mobil si pe desktop, insa, in timp ce pe mobil continua sa creasca progresiv dupa ora 11:00, pe desktop incepe sa scada incepand cu aceasta ora. Pe mobil, varful de trafic este atins in intervalul orar 21:00 - 22:00.
Pe desktop cele mai multe vanzari se fac intre orele 11:00 si 15:00, iar pe mobil in intervalul orar 20:00 - 22:00, pastrandu-se trendul din 2020.
Tranzactiile cu cele mai mari valori se fac de pe mobil in intervalul 21:00 - 22:00, iar de pe desktop in intervalul 10:00 - 12:00.
Zilele saptamanii in care se fac cele mai multe tranzactii sunt de luni pana miercuri, numarul tranzactiilor scazand de joi pana sambata, pentru a creste din nou incepand cu duminica seara. Tendinta este vizibila atat pentru tranzactiile facute de pe mobil, cat si pentru cele efectuate de pe desktop.
In 2021, tranzactiile e-commerce cu cele mai mari valori s-au inregistrat in zilele de luni, iar la polul opus au fost zilele de sambata.
Decizia de cumparare se ia in 60% dintre cazuri in prima ora de la click, iar in 4,6% dintre cazuri in primele 24 de ore de la click.
29.000 de comercianti in platforma eMAG Markeplace
Potrivit datelor furnizate de eMAG pentru GPeC, la finalul lunii decembrie 2021, in platforma eMAG Marketplace erau inregistrati aprox. 29.000 de comercianti online activi, in crestere semnificativa de la 23.000 in decembrie 2020.
Trebuie mentionat, insa, ca nu toti comerciantii care aleg sa vanda online prin platformele de tip marketplace sau de anunturi detin si un magazin online propriu, de aceea este dificil de estimat numarul magazinelor online de sine statatoare din Romania.
Conform informatiilor furnizate de oficialii eMAG, topul categoriilor de produse cu cele mai multe tranzactii inregistrate in platforma Marketplace au fost:
Accesorii telefonie mobila si servicii - 51,9 lei* in 2021 vs. 52 lei in 2020
Jucarii - 111 lei in 2021 vs. 130,2 lei in 2020
Produse pentru gospodarie - 96,7 lei in 2021 vs. 103,8 lei in 2020
Produse de ingrijire personala - 126,3 lei in 2021 vs. 137 lei in 2020
Consumabile medicale - 80,9 lei in 2021 vs. 132,1 lei in 2020
Din punct de vedere al volumelor generate, clasamentul primelor 5 verticale arata astfel:
1. Telefoane mobile - 965,5 lei in 2021 vs. 874,5 lei in 2020
2. Mobila - 488,4 lei in 2021 vs. 480,5 lei in 2020
3. Electrocasnice mici - 202,5 lei in 2021 vs. 220 lei in 2020
4. Electrocasnice mari - 833,5 lei in 2021 vs. 760,9 lei in 2020
5. Jucarii - 111 lei in 2021 vs. 130,2 lei in 2020
Din tendintele analizate de reprezentantii eMAG Marketplace, verticalele cu potential semnificativ de crestere in 2022 sunt Fashion, Home si Groceries.
Din punct de vedere al comportamentului de consum, oficialii eMAG considera ca livrarea la lockere este un trend care se va accentua in 2022 si in anii care urmeaza. De aceeasi parere sunt si reprezentantii FAN Courier care sustin ca lockerele vor fi definitorii in e-commerce-ul romanesc in urmatorii ani.
 
Comertul online romanesc din perspectiva curierilor
Potrivit datelor furnizate de FAN Courier pentru GPeC, numarul de livrari e-commerce a crescut, in medie, cu 12% in 2021 comparativ cu 2020.
Pentru FAN Courier, luna cu cel mai mare numar de expeditii a fost noiembrie 2021 cu un total de 7.250.000 de expedieri, iar februarie 2021 a fost luna cu cel mai mic numar de expedieri, respectiv 4.750.000. Istoric, trend-ul s-a pastrat in ultimii ani, chiar daca cifrele sunt diferite (cresc) de la un an la altul.
De Black Friday (noiembrie 2021), numarul de livrari a crescut cu 15% comparativ cu Black Friday 2020 ajungand la aprox. 4.700.000 de expedieri realizate de FAN Courier doar pentru acest eveniment.
In topul categoriilor de produse care au inregistrat cresteri semnificative in 2021 se regasesc - in aceasta ordine - Fashion, Suplimente Alimentare si produse din gama Home & Deco, in timp ce verticala de IT&C a scazut in 2021 comparativ cu 2020.
Verticalele pe trend de crestere sunt: Pharma, Fashion, Pet Food si Mobilier.
Potrivit FAN Courier, principalele tendinte pentru comertul online in urmatorii ani sunt:
- Extinderea retelelor de lockere si cresterea semnificativa a acestei metode de livrare in preferintele clientilor
- Dezvoltarea, in continuare, a serviciilor de tip Click & Collect care au cunoscut o crestere de 600% in doar doi ani (2019 si 2020)
- Dezvoltarea Social Commerce si a Live Shopping-ului
- Livrarea ultra-rapida prin intermediul centrelor de micro-fulfillment (dark stores) care permit livrari in 15-30 de minute pe distante mici (proximitate de 1-2 km fata de dark store)
- Cresterea comertului online de tip DTC (Direct To Consumer)
- Sustenabilitatea si comertul online eco-friendly
Studiu iSense Solutions 2021 pentru GPeC: Comportamentul consumatorilor online din Romania
Pe parcursul anului 2021, compania de cercetare de piata iSense Solutions a derulat o cercetare cantitativa pe un esantion de 3.138 de repondenti, utilizatori de internet cu varste cuprinse intre 18 si 60 de ani, esantion reprezentativ la nivel urban.
Potrivit studiului, principalele criterii prin care consumatorii aleg magazinele online de la care cumpara sunt (intrebare cu raspuns multiplu):
- 80% - cel mai bun pret
- 73% - sa aiba modalitati variate de livrare
- 69% - timpul de livrare cat mai scurt
- 68% - posibilitatea de returnare facila a produselor
- 68% - usurinta navigarii in site / UX
- 63% - rapiditatea restituirii sumelor cheltuite in caz de retur
- 57% - posibilitatea de alegere a intervalului de livrare
- 56% - politica de fidelizare a magazinului
- 49% - notorietatea magazinului online
- 44% - recomandarile prietenilor / cunoscutilor
Pe langa magazinele online autohtone, 22%* din repondenti au cumparat si de la magazine online din China pe parcursul anului trecut, in scadere fata de 27% cat era procentul in 2020. De asemenea, 21%* cumpara de la magazine aflate pe continentul european si doar 5%* de la magazine din SUA.
Principalele motive pentru care romanii aleg sa cumpere de peste hotare sunt (intrebare cu raspuns multiplu):
- 85% - preturi mai bune
- 24% - produse care nu sunt disponibile in Romania
- 15% - perceptia ca magazinele sunt mai de incredere decat cele din Romania
Inainte de a plasa o comanda, 53% din totalul repondentilor la studiu cauta activ review-uri despre magazinul online de pe care urmeaza sa cumpere.
In privinta procesului de returnare a produselor, romanii isi doresc (raspuns multiplu):
- 76% - returul sa fie gratuit
- 74% - restituirea sumei cheltuite sa fie rapida
- 69% - intreaga procedura de retur sa fie facila
- 29% - sa nu fie necesara completarea de hartii
- 18% - sa se poata face returul si in magazinul fizic, daca exista
- 17% - sa se poata face returul la locker

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter