GPeC a monitorizat indeaproape evolutia comertului online romanesc pe parcursul anului 2022, consultand constant principalii jucatori din domeniu: magazine online, companii de curierat, procesatori de plati, platforme de e-commerce si companii de tehnologie. Potrivit informatiilor centralizate de GPeC, sectorul de e-commerce romanesc ar putea creste cu aprox. 10% in 2022 comparativ cu 2021 in ceea ce priveste numarul de comenzi livrate de magazinele online catre consumatorii finali.
De 17 ani, GPeC promoveaza sectorul e-commerce din Romania adunand in jurul sau cea mai mare comunitate de magazine online si organizand principalele evenimente de comert online si digital marketing din tara.
Potrivit reprezentantilor companiilor de curierat, imediat dupa izbucnirea razboiului din Ucraina, comertul online a cunoscut un recul care s-a intins pe o perioada de cateva saptamani. Astfel, numarul de comenzi al magazinelor online a scazut cu pana la 40% pe fondul situatiei de incertitudine generate de razboi. De asemenea, traficul inregistrat pe site-urile de e-commerce a scazut semnificativ in primele zile de dupa declansarea razboiului, atentia publica fiind indreptata spre sursele media de informare cu privire la situatia din Ucraina.
Dupa socul resimtit in luna martie, trend-ul ascendent din e-commerce a revenit, iar la finalul lunii Mai 2022, numarul de comenzi livrate de magazinele online se apropia de nivelul inregistrat in Mai 2021. Incepand cu luna iulie, la nivel macro al pietei, se inregistreaza constant depasiri ale volumelor din aceeasi perioada a anului trecut, iar asteptarile sunt mai mari pentru ultimul trimestru al anului - de regula, cel care aduce volume mari de vanzari magazinelor online datorita campaniilor de Sarbatori.
Opinia generala a principalilor jucatori din piata consultati de GPeC este ca e-commerce-ul romanesc va creste in 2022 cu aprox. 10% fata de 2021. Situatia la zi a comertului online romanesc va fi dezbatuta pe larg in cadrul evenimentului GPeC SUMMIT care va avea loc pe 26 septembrie la Bucuresti.
Repere si trend-uri importante in Comertul Online Romanesc
Comertul electronic din Romania reprezinta 9-12% din total retail, potrivit GlobalData (9%) si Euromonitor (12%). In 2021, e-commerce-ul romanesc a insemnat 6,2 miliarde EUR, in crestere cu 10% fata de 2020 cand s-au inregistrat 5,6 miliarde euro.
Daca in perioada pandemiei categoriile de produse cu cele mai mari cresteri in e-commerce tineau de lucrul si traiul de acasa (laptop-uri, televizoare, frigidere, mobilier, decoratiuni etc.), odata cu ridicarea restrictiilor din 2022, au revenit in centrul atentiei produsele si serviciile legate de activitatile outdoor precum travel, fashion sau beauty. De pilda, pentru agentiile de turism online, 2022 a depasit deja nivelul anului 2019 (inainte de pandemie si restrictii) fara ca anul sa se fi incheiat inca.
Castigatori in e-commerce vor fi comerciantii care anticipeaza bine cererea si isi asigura stocul propriu din timp pentru ca, desi s-au mai remediat fata de momentul izbucnirii razboiului din Ucraina, inca exista probleme de stocuri sau pe lantul de aprovizionare, de aceea doar cei care au produsele in stoc vor putea face livrari rapide - asa cum se asteapta consumatorii finali.
Livrarea la lockere este una din principalele tendinte ale anului - consumatorii isi doresc convenienta si independenta fata de programul curierului, de aceea magazinele online ar trebui sa se integreze si sa ofere modalitati alternative de livrare (cum sunt lockerele) fata de livrarea clasica door-to-door.
Un alt trend important este implementarea solutiilor de creditare de tip BNPL (Buy Now, Pay Later) mai ales in contextul situatiei economice actuale in care consumatorii devin mai chibzuiti in privinta achizitiilor scumpe. Magazinele online care au implementat astfel de solutii afirma ca au inregistrat cresteri ale ratei de conversie.
Pe langa campaniile de marketing de achizitie de nou trafic, magazinele online ar trebui sa se aplece cu mai multa atentie asupra programelor de loializare si de retentie a clientilor existenti si pe extinderea catre noi canale de vanzare precum marketplace-urile sau cross-border (vanzarea in afara granitelor Romaniei).
Potrivit Eurostat, 32% dintre consumatorii europeni cumpara online de la magazine de peste hotare (cross-border), fapt care demonstreaza apetitul pentru cumparaturi de pe o piata unica europeana, din afara limitelor georgafice ale fiecarui stat.
“Comertul online romanesc isi continua ascensiunea si este inca o piata permisiva pentru noi jucatori pe aproape orice verticala de business. Magazinele online ar trebui sa adopte motto-ul <Think Big> si sa isi diversifice canalele de vanzare si gama de produse, sa se extinda la nivel international si sa se axeze pe construirea de comunitati in jurul brand-ului lor, fiind proactive si venind in intampinarea clientilor cu rapiditate, convenienta si servicii de calitate”, spune Andrei Radu (foto), CEO & Founder GPeC. “Vom discuta despre ce isi doresc consumatorii de la magazinele online si despre situatia actuala a pietei de e-commerce - cu provocari si oportunitati - in cadrul GPeC SUMMIT, pe 26 Septembrie”, adauga Radu.
Cea de a 17-a editie anuala a GPeC SUMMIT se va desfasura cu prezenta fizica, pe 26 septembrie, la Teatrul National Bucuresti.
7 speakeri internationali de top si unii dintre cei mai buni specialisti din Romania vor urca pe scena GPeC SUMMIT, abordand subiecte de maxim interes pentru cei care activeaza in E-Commerce si Digital Marketing: User Experience, Optimizarea Ratei de Conversie, Strategia de Digital Marketing, Psihologia Consumatorilor, Campaniile de PPC, Google Tag Manager, Google Analytics si User Research.
* Autor: Andrei Radu, CEO si fondator GPeC, cel mai important eveniment de e-commerce si digital market din Romania.