Ce forte economice, sociale si culturale la nivel mondial modeleaza viitorul industriei de gestionare a facilitatilor? Sa ne uitam la aspectele pe care trebuie sa le luam in considerare pentru asigura succesul afacerilor si pe termen mediul si lung. Pentru managerii si decidentii din multe industrii este relevant sa cunoasca tendintele principale din domeniul managementului facilitatilor.
1. Cresterea costurilor de angajare
In primul rand, externalizarea managementului facilitatilor continua sa creasca in popularitate. Aceasta tendinta este determinata in mare masura de cererea unei experiente de utilizare a spatiului si facilitatilor de inalta calitate la locul de munca cu costuri de operare reduse. Aceasta tendinta este alimentata in continuare de costurile mari ale angajarii unei echipe de FM interne si de sarcina complexa a acestora de a gestiona o gama mare de servicii.
Exista multa presiune asupra companiilor de azi pentru a oferi valoare clientilor lor, care trebuie sa inoveze constant si sa-si extinda serviciile pentru a oferi tot mai multa valoare. Consecinta acestui lucru este adesea o reducere a bugetului lor pentru serviciile de suport, inclusiv cele de FM. In acelasi timp angajatii si clientii se asteapta la experiente mai bune la locul de munca. Ceea ce este exact ceea ce face ca externalizarea acestor servicii sa fie din ce in ce mai atractiva pentru multe companii.
2. IoT si inteligenta artificiala
Noile tehnologii sunt din ce in ce mai folosite pentru imbunatatirea eficientei fortei de munca si reducerea costurilor. Pe primul loc intre aceste tehnologii este Internet of Things (IoT), o tehnologie adoptata tot mai mult in domeniul gestionarii proceselor iluminarii interioare a cladirilor si controlului climei.
Pe al doilea loc intre tehnologiile folosite de companii pentru reducerea costurilor de FM este robotica. Inteligenta artificiala este potrivita atat pentru sarcini periculoase, cat si pentu sarcini repetitive. De aceea unii directori de FM aleg roboti pentru a indeplini sarcinile de curatare si securitate.
Economiile operationale pe care le ofera tehnologia vor conduce probabil la adoptarea pe scara larga a IoT si hardware-ului robotizat in urmatorul deceniu.
3. Personalizarea locului de munca
Productivitatea si starea de bine a angajatilor sunt in centrul atentiei in ultimii ani, valoarea personalului fericit si implicat fiind pe deplin recunoscuta. Acest lucru a dus la o tendinta legata de crearea de strategii care promoveaza activ implicarea, bunastarea si, in final, productivitatea personalului la locul de munca.
Aceste strategii trebuie sa se adapteze unei forte de munca din ce in ce mai diverse, personalizand serviciile de FM la nevoile lor specifice. O parte esentiala a personalizarii spatiului de lucru este adaptarea la prioritatile unei generatii mai tinere, care cere servicii ecologice, procese sustenabile si zone de lucru care estompeaza diferentele dintre spatiile vietii private si cele profesionale.
Ceea ce asteapta angajatii de la locul de munca s-a schimbat mult in ultimii 20 de ani - si va continua sa se schimbe rapid. Sectorul de gestionare a facilitatiilor va trebui sa continue sa evolueze pentru a raspunde tendintelor de maine.
In concluzie
In esenta, externalizarea serviciilor de FM va continua sa creasca in toate domeniile de activitate si in toate industriile. Singura arie de incertitudine este lista de prioritati ale externalizarii acestor servicii, deoarece fiecare industrie are un mod particular in care managementul facilitatilor adauga valoare activitatii lor.
Desigur, costul va fi intotdeauna unul dintre principalii factori decisivi, deoarece acest lucru este cel care determina, in primul rand, companiile sa isi externalizeze serviciile. Cu toate acestea, companiile vor investi, de asemenea, in servicii de FM premium, deoarece vad avantajul competitiv in atragerea si retinerea talentelor - iar studiile ofera tot mai multe dovezi prinvind faptul ca experienta la locul de munca care are impact asupra sanatatii, bunastarii si productivitatii angajatilor.