In anul 2019, nu mai putin de 43% dintre romanii cu varste intre 16-74 de ani aveau competente digitale reduse, clasand Romania pe primul loc in Uniunea Europeana la acest capitol, Bulgaria (38%) fiind pe locul al doilea, potrivit datelor Eurostat analizate de Edupedu.ro. La capitolul persoane cu abilitati digitale superioare, datele arata ca doar 10% din populatie stapaneste asemenea competente, Romania fiind si de aceasta data pe ultimul loc in Uniunea Europeana, Bulgaria avand 11% in dreptul acestui indicator. La testele PISA din 2018 Romania a fost singura tara din UE, intr-un grup restrans de 8 state, care a sustinut testele pentru elevii de 15 ani pe hartie, cu pixul. Proba de competente digitale la Bacalaureat se sustine doar 15 minute pe calculator, in timp ce 75 de minute se da pe foaie, cu pixul.
In Romania creste de la un an la altul procentul celor care nu stapanesc dispozitivele digitale sau care au competente scazute in acest domeniu. Cel mai mic procent de persoane care au competente digitale scazute din UE este in Olanda (16%), iar media UE este la 29%.
Iata procentul persoanelor care au competente digitale scazute in Romania:
2015 - 29%
2016 - 32%
2017 - 35%
2019 - 43%
Cei care au competente digitale scazute inseamna, potrivit metodologiei Eurostat, persoane carora le lipsesc mai multe competente de baza.
Competentele de baza sau superioare celor de baza reprezinta nivelul inalt si cel mai inalt pe care o persoana il poate atinge in acest domeniu si presupune ca persoanele de 16-74 de ani stapanesc navigarea pe internet precum si activitati specifice cum ar fi informarea, comunicarea, rezolvarea problemelor, instalarea aplicatiilor.
La acest capitol al competentelor de baza si superioare celor de baza sunt 31% dintre romani, potrivit Eurostat, Bulgaria fiind sub noi, cu 29%.
2015 - 26%
2016 - 28%
2017 - 29%
2019 - 31%
Competentele superioare celor de baza, adica cel mai inalt grad de inzestrare cu astfel de competente digitale evaluat de sondajul Eurostat, sunt la un nivel de 10% in randul persoanelor cu varste intre 16 si 74 de ani din Romania. Asta ne claseaza pe ultimul loc in Uniunea Europeana, in conditiile in care media UE este de 31% si Olanda are cele mai multe persoane la aceasta categorie (50%).
2015 - 9%
2016 - 9%
2017 - 10%
2019 - 10%
Rezultatele sondajului Eurostat apar in contextul in care elevii sustin la Bacalaureat, in Romania, la terminarea invatamantului public secundar superior (preuniversitar), proba de competente digitale. Proba este notata cu admis sau respins si conditia esentiala pentru a obtine admis este prezenta. Iata ce presupune o asemenea proba care se sustine doar in parte pe calculator (fisa A - 15 minute), cea mai mare parte din timp (fisa B - 75 de minute) fiind alocat scrisului pe hartie.
In privinta studentilor, procentul celor care au competente de baza sau superioare celor de baza este de 29%, potrivit Eurostat.
In 2018 Romania a sustinut testele PISA. In timp ce majoritatea statelor au dat testele pe calculator, elevii de 15 ani din Romania care au participat la testele internationale organozate de OECD in 72 de state au sustinut testul pe hartie. Romania a fist singurul stat din UE care a dat testul pe hartie.
Competentele digitale sunt din ce in ce mai scazute in functie de mediul din care provin persoanele participante la sondajul Eurostat. Astfel, cele mai scazute competente digitale le au cei din mediul rural, apoi cei din orasele mici si cei din orasele mari.
Ce inseamna competente digitale, conform Eurostat
Sunt patru domenii luate in calcul pentru stabilirea nivelului de competente digitale - competente de informare, de comunicare, de rezolvare a problemelor si software. Iata in detaliu ce presupune fiecare dintre aceste competente.
Competente de informare: identificare, localizare, obtinere, stocare, organizare si analiza informatiilor digitale, interpretarea relevantei si scopului lor.
Activitati folosite pentru calcularea abilitatilor digitale de informare:
- Copierea sau mutarea fisierelor si dosarelor;
- Salvarea fisierelor in spatii de stocare, de pe Internet;
- Obtinerea de informatii de pe site-urile autoritatilor publice;
- Gasirea de informatii despre bunuri si servicii;
- Cautarea informatiilor despre sanatate.
Nivelul de competente
- de baza: o activitate;
- superioare celor de baza: mai mult decat o activitate.
2. Competente de comunicare
Definitia competentelor de comunicare: comunicarea in mediu digital, impartasirea resurselor prin instrumente online, conectarea cu ceilalti si colaborrea prin instrumente digitale, interactiunea si participarea la retele si comunitati online, constientizare interculturala.
Activitati folosite pentru calcularea competentelor de comunicare:
Trimiterea/primirea de emailuri;
Participarea la retele sociale;
Telefon/apeluri video pe internet;
Urcarea continutului creat pe orice site, pentru a fi impartasit.
3. Competente de rezolvare a problemelor
Definitia: identificarea nevoilor digitale si resurselor necesare, luarea deciziilor informate in functie de instrumentele digitale de cae avem nevoie, in functie de scopul avut, Rezolvarea problemelor conceptuale prin metode digitale, folosirea creativa a tehnologiei, Rezolvarea problemelor tehnice, updatarea competentelor si cunostintelor proprii si ale celorlalti.
Activitati folosite pentru calcularea competentelor de rezolvare a problemelor:
Lista A - Rezolvarea problemelor
transferul fisierelor inte computere sau intre device-uri;
Instalarea de programe software sau a aplicatiilor;
Schimbarea setarilor oricarul program software, inclusiv a sistemelor de operare sau programelor de securitate cibernetica.
Lista B - Familiaritatea
Cumparaturi online (in ultimele 12 luni);
Vanzarea online;
Folosirea resurselor de invatare online;
Internet banking.
4. Competente software (pentru manipularea continutului)
Definitia: Crearea si editarea continutului nou (de la procesare de text, la imagini sau video); integrarea si re-elaborarea cunostintelor anterioare si a continutului; crearea de expesii creative, programare; confruntarea cu si aplicarea unei licente de proprietate intelectuala.
Activitati folosite pentru calcularea competentelor software:
Lista A
Folosirea editorului de cuvinte;
Folosirea foilor de calcul tabelar;
Folosirea programelor de edtare foto, video si audio.
Lista B
Crearea de prezentari sau documente text in care sunt integrate si imagini, tabele sau grafice;
Folosirea functiilor avansate ale editorului de calcul tabelar pentru a organiza datele (sortare, filtrare, folosirea formulelor, crearea graficelor);
Scrierea unui cod intr-un limbaj de programare.
Cum s-au stabilit nivelurile de competente:
Persoane care au competente superioare celor de baza:
- “superioare celor de baza” in toate cele 4 domenii.
Persoane care au competente de baza:
- cel putin o competenta de baza din fiecare dintre cele 4 domenii.
Persoanele care au competente scazute (carara le lipsesc anumite competente de baza):
- nu detine intre una si trei competente de baza in cele 4 domenii.