Pentru a intelege mai bine mecanismele de functionare a revendicarilor si disputelor care apar pe marginea proiectelor de constructii si a testa efectele pe care digitalizarea acestui domeniu le-ar putea exercita in directia respectiva, un grup de cercetatori din SUA au analizat 257 de cazuri distincte, in care au fost implicate lucrari in valoare de peste 400 miliarde USD. Dintre cele mai uzuale cauze care genereaza probleme se remarca, in ordine: progresul lent al operatiunilor, modificarile aparute in proiect, intarzierea termenelor de livrare, indisponibilitatea informatiilor vitale, schimbarea brusca a destinatiei, gestionarea eficienta a timpului de lucru, interpretarile diferite ale prevederilor contractelor, antagonismele culturale, erorile de proiectare, lipsa de comunicare etc. Si mai interesant este faptul ca numarul problemelor care apar la fiecare proiect in parte se situeaza in general la peste zece cauze interrelationale, ceea ce descurajeaza de cele mai multe ori eforturile de reducere a disputelor in cauza. In general, aceste elemente pot fi grupate in categorii primare, secundare si tertiare, dar incadrarea depinde depinde de punctul de vedere (ce poate fi beneficiarului, antreprenorului sau proiectantului). Toate acestea nu fac decat sa complice si mai mult lucrurile. Si totusi o analiza obiectiva a principalelor motive duce la ideea ca digitalizarea le-ar putea solutiona sau cel putin ameliora in rapid, gratie dinamicii sporite informatiei pe care o transmite pe intregul lant de aprovizionare. Prin aceasta dinamica (sau, plastic exprimat, lichiditate) se intelege facilitatea cu care inregistrarile si datele pe care le contin pot fi convertite in cunostinte. De pilda, o provocare curenta in cadrul disputelor este legata de stabilirea stadiului real al lucrarilor. Modul traditional de informare, bazat pe documente inregistrate pe suport de hartie sub forma unor jurnale de santier - de cele mai multe ori neactualizate - ofera de cele mai multe ori date eronate, iar ambiguitatea respectiva incurajeaza deschiderea de conflicte intre diversele parti implicate in proiect. Prin folosirea unei simple aplicatii instalate pe un dispozitiv inteligent de comunicare completata cu fotografiile necesare si exportarea pachetului respectiv intr-un format structurat toate problemele mentionate anterior sunt rezolvate cu o viteza foarte mare si la costuri minime. De exemplu, printr-o astfel de metoda se pot solutiona diferende complexe in numai cateva ore, fata de cateva saptamani cat era necesar prin adoptarea unor metode clasice de transfer al informatiei. Mai mult, prin extiderea utilizarii modelelor tridimensionale si proiectarea in sistem BIM, o serie de alte dispute complexe isi pot gasi rezolvarea in timp-record. Odata cu maturizarea rapida a acestor metode este de asteptat ca, pe termen mediu, peste 80% dintre cazuri sa fie abordate in respectiva maniera, cu avantaje nete in termeni de cost si timp.
Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.