Bittnet Training, lider pe piata de training IT din Romania, si Equatorial impreuna cu partenerii lor, au realizat un studiu despre impactul COVID-19 asupra proceselor de invatare si dezvoltare personala ale angajatilor din cadrul companiilor locale si multinationale cu sediul in Romania. Scopul studiului a fost de a evalua impactul coronavirusului asupra mediului de afaceri romanesc, de a intelege modul in care departamentele de resurse umane si-au adaptat procesele de invatare si dezvoltare personala ale angajatilor si de a afla care sunt cele mai cautate abilitati ale unui angajat in vremuri de pandemie si izolare sociala.
Studiul a relevat ca aceasta criza generata de focarul COVID-19 a afectat negativ trei sferturi dintre respondenti, aproximativ 77%. Pentru 18% dintre companii aceasta criza nu a avut niciun impact, activitatea continuand in conditii normale, in timp ce 5% au declarat ca criza a avut chiar un impact pozitiv asupra activitatii lor. Companiile care au ramas neafectate sau afectate in mod pozitiv provin in principal din domenii ca educatie, IT&C, HR si recrutare, servicii si utilitati, finante-contabilitate, management si consultanta.
Majoritatea respondentilor se confrunta cu provocari legate de mentinerea proceselor de training si dezvoltare a angajatilor, intrucat 50% dintre respondenti au declarat ca au avut sau vor avea bugetele pentru programele de training inghetate pe toata durata crizei. 31% dintre respondenti au sustinut ca aceste programe nu sunt o prioritate pentru management, in timp ce 23% s-au confruntat cu reticenta angajatilor fata de programele de training online sau live-virtual. Cu toate acestea, doar 26,5% dintre companii au oprit complet programele de training ale angajatilor, 47%, continua cursurile iar restul respondentilor au decis sa amane aceste activitati pentru a doua jumatate a anului 2020.
„Criza actuala dovedeste cat de important este sa invatam sa folosim tehnologia, pentru a fi mai productivi, mai conectati, mai creativi si mai inteligenti. Franklin spunea ca investitia in cunoastere furnizeaza cea mai mare dobanda dar la noi prea multe companii esueaza in a construi proiecte de invatare continua in randul populatiei active. Doar 7% dintre romani au fost implicati intr-un asemenea proces in 2018. De 6 ori mai putini decat cehii, polonezii sau ungurii si de 8 ori mai putini decat belgienii, germanii sau suedezii. Aceasta stare de fapt nu mai poate continua. Impreuna cu colegii mei din Bittnet Education vom lansa pana la finalul acestui trimestru cel mai mare proiect national de educatie digitala si reconversie profesionala din Romania. Invitam mediul public si privat sa ni se alature in acest demers, pentru ca tara nu-si mai permite «sa ne vrea prosti»” a declarat Dan Berteanu, CEO Bittnet Training si VP of Education in cadrul Bittnet Group.
In ceea ce priveste abilitatile de munca la distanta, cele mai cautate programe de training sunt cursurile de management la distanta (conform a 93% dintre respondenti) urmate de abilitatile de lucru la distanta (89%), leadership in criza (84%) si programele de re-skilling si up-skilling (67%). Recrutarea si onboarding-ul au fost considerate cele mai putin importante, in conformitate cu semnalele de pe piata potrivit carora companiile si-au oprit temporar activitatile de recrutare.
„COVID-19 a modificat complet cererea pentru training educational, deoarece majoritatea companiilor si-au indreptat atentia catre management si angajati, pentru a se asigura ca acestia se vor adapta si chiar excela in aceasta perioada de criza. Pe de alta parte, cererea tot mai mare pentru cursuri de perfectionare si recalificare profesionala indica faptul ca multe companii sunt determinate sa isi pastreze personalul actual, sub conditia ca acesta sa invete noi competente”, a mentionat Dan Berteanu.
In ceea ce priveste evaluarea eficientei programelor de training live virtual, 58% dintre companii considera mediul virtual mai putin eficient pentru echipele lor iar 34% sunt de parere ca acesta ofera o experienta similara. Spre comparatie, mai putin de 9% gasesc mediul virtual mai performant spre deosebire de clasele live. Absenta interactiunii sociale fata in fata este principalul motiv pentru care prefera invatarea clasica, in sala de curs, in locul celei virtuale.
„Nu este de mirare ca unele companii pun sub semnul intrebarii eficienta trainingurilor online, deoarece majoritatea au fost nevoite sa se adapteze mediului virtual intr-o perioada de timp extrem de scurta. Ne asteptam ca pe masura ce transformarea digitala va progresa, mai multi dintre noi vom imbratisa schimbarea si ne vom adapta la noua realitate intr-o maniera cat mai structurata. Astfel, vom putea profita de tot ce ne ofera tehnologia, dar fara sa sacrificam aspectul social al acesteia. Acest lucru este vizibil mai ales in rezultatul studiului, care indica faptul ca toate companiile doresc sa mentina o parte din solutiile si masurile care au fost implementate pe durata starii de urgenta”, a adaugat Dan Berteanu.
Perioada de izolare sociala si modelul obligatoriu de „munca de acasa” care a fost derulat in marea majoritate a companiilor din Romania a adus in schimb o raza de lumina asupra unor oportunitati si solutii benefice, pe care companiile doresc sa le implementeze chiar si dupa ce pandemia se va sfarsi. Munca de la distanta nu va mai fi un beneficiu extra salarial si cel mai probabil, va deveni un nou mod de derulare a activitatii in multe companii, fiind a doua cea mai populara solutie ce va fi pastrata in randul companiilor (68%). Extinderea si accelerarea competentelor digitale se afla si ea in randul actiunilor preferate de respondenti pentru a fi pastrata dupa criza (61%). Deloc surprinzator, va scadea ponderea interesului pentru webinariile live virtual, doar 38% dorind sa le mentina post criza. Cererea pentru programele de e-learning (36%), dar si a trainingurilor despre folosirea instrumentelor de lucru la distanta (23%) se preconizeaza de asemenea ca va scadea, intrucat majoritatea angajatilor asteapta cu nerabdare reluarea activitatilor sociale in cadrul companiilor lor, inclusiv participarea la traininguri si experiente de invatare in format live.
Bittnet Training a utilizat rezultatele studiului pentru a-si adapta portofoliul de cursuri, iar Equatorial le-a analizat in vederea dezvoltarii unor proiecte de gamificare care pot ajuta angajatii sa-si insuseasca abilitatile digitale necesare pentru a se adapta mai bine la mediul de munca aflat in schimbare. Studiul a fost realizat intre 8 si 22 aprilie de Bittnet Training si Equatorial, in colaborare cu ANIS, HR Club, Revista Cariere, Revista HR Manager si Noosfera. Studiul a fost efectuat pe un esantion de 128 de respondenti, companii cu sediul in Romania dintr-o varietate de industrii si de diferite dimensiuni, incepand de la 0-50 si pana la peste 2.000 de angajati. 18,75% dintre respondenti isi desfasoara activitatea in domeniul educatie si training, 13,28% in IT&C, 13,25% in industria de productie, 8,59% in industria auto si 7,81% in management si consultanta. Studiul integral poate fi consultat la urmatorul link.