Liderii de afaceri europeni se asteapta sa revina la valorile de dinainte de criza in aproximativ 18 luni si doar o treime (32%) dintre companiile europene estimeaza o crestere a profitabilitatii in urmatoarele 12 luni, conform unui nou raport Accenture. Intitulat "The European Double Up: A twin strategy that will strengthen competitiveness", raportul a fost lansat in contextul Forumului Economic Mondial (WEF) de la Davos si arata ca firmele care adopta tehnologiile digitale si pun accent pe dezvoltarea durabila isi vor reveni mai repede si vor iesi mai puternice din criza Covid-19.
Potrivit raportului, criza generata de pandemie a dus la o contradictie in ceea ce priveste rezilienta si perspectivele de crestere ale companiilor europene:
● Jumatate (49%) dintre companiile europene au raportat scaderea veniturilor sau a profitului in ultimul an si nu asteapta nicio imbunatatire in urmatoarele 12 luni.
● O cincime (19%) din companiile europene au avut performante financiare bune inainte de pandemie, dar se asteapta la venituri negative in urmatoarele 12 luni. Raportul defineste aceste companii drept "falling angels" (ingeri decazuti). Este vorba de companiile din turism, retail si industria auto care au fost printre cele mai grav afectate de pandemie.
● O treime (32%) dintre companiile europene se asteapta sa inregistreze profit in urmatoarele 12 luni. Raportul defineste aceste companii drept "liderii de maine". Printre acestea se numara companiile mai putin afectate de pandemie cum ar fi cele din industria farma, comunicatii, software, bunuri de consum si servicii.
Conform raportului, companiile care au accelerat ritmul de adoptare a solutiilor digitale si a practicilor durabile au de trei ori mai multe sanse sa fie printre "liderii de maine", redresandu-se astfel mai repede si iesind mai puternice din criza.
"Transformarea digitala a definit peisajul afacerilor in deceniul trecut, iar companiile care au realizat aceasta transformare rapid si la scara au castigat cel mai mult. Intram intr-un deceniu care deschide un nou val de schimbare definit de tranzitia durabilitatii. Modul in care companiile europene gestioneaza aceasta «transformare dubla» va determina cat de repede se vor recupera din criza si cat de bine vor fi pozitionate pentru a sustine cresterea in lumea post-pandemica", a declarat Jean-Marc Ollagnier, CEO Accenture in Europa.
Potrivit cercetarii Accenture, aproape jumatate (45%) dintre companiile europene acorda prioritate investitiilor, atat in transformarea digitala, cat si in dezvoltarea durabila. Mai exact, 40% dintre respondentii europeni intentioneaza sa faca investitii mari in inteligenta artificiala, 37% intentioneaza sa faca investitii mari in cloud, iar 31% isi reechilibreaza investitiile pentru a se concentra mai mult pe modele de afaceri durabile.
Companiile sunt nesigure cu privire la atingerea obiectivelor in 2021
Raportul mentioneaza ca mai putin de jumatate (45%) dintre companiile europene se asteapta sa isi atinga obiectivele in 2021. Cele din Marea Britanie, Franta si Germania sunt printre cele mai optimiste, cu 59%, 52% si 51%. Respondentii din Italia si Spania sunt printre cei mai pesimisti. Doar 34% si, respectiv, 31% dintre acestia se asteapta sa isi atinga obiectivele in 2021.
"Chiar si companiile care recunosc oportunitatea adoptarii solutiilor digitale se confrunta cu bariere in diferite etape ale acestei duble transformari. Aceste provocari includ definirea unui model de afaceri viabil in jurul practicilor si produselor durabile, alocarea resurselor pentru a mobiliza mai bine organizatia si trecerea rapida de la proiecte pilot separate la initiative la scara larga, la nivel de companie", a mai spus Jean-Marc Ollagnier.
Raportul identifica mai multi pasi strategici pe care o companie trebuie sa ii urmeze pentru a depasi aceste obstacole si pentru a executa cu succes o dubla transformare. Acestea includ:
● Promovarea modelelor de afaceri bazate pe ecosisteme, determinate de durabilitate si activate de tehnologie: cei care au adoptat dubla transformare genereaza deja mai mult de 10% din veniturile lor in acest fel.
● Combinarea resurselor pentru extinderea aplicatiilor tehnologice la practici durabile: liderii investesc mai mult in inovare la nivel general, alocand peste 10% din veniturile lor anuale cercetarii si dezvoltarii. Ei recunosc, de asemenea, ca durabilitatea si tehnologia nu sunt prioritati separate.
● Indrumarea, responsabilizarea si cultivarea talentelor: liderii dublei transformarii isi asuma responsabilitatea pentru recalificarea profesionala continua a oamenilor lor. Acestia nu scutesc niciun efort in perfectionarea fortei de munca, intelegand ca dezvoltarea si cultivarea talentelor sunt esentiale pentru generarea de valoare de afaceri tangibila.
"Exista un motiv pentru care ADN-ul este un dublu helix. Structura in spirala a moleculei care sta la baza vietii este esentiala pentru replicare, adaptare - si inflorire. Este o metafora puternica pentru afaceri pe fondul a doua tranzitii paralele care rasucesc legile evolutiei in moduri dinamice, dar de neoprit: transformarea digitala si durabilitatea. Companiile europene care continua pe o cale bine trasata vor urmari obtinerea de catre altii a unui avantaj competitiv prin exploatarea interactiunilor dinamice din centrul ADN-ului lor. Sau se pot alatura acestora deblocand valoarea care consta in imbinarea tehnologiei inovatoare cu atuurile traditionale ale Europei in materie de durabilitate, solidaritate si scop", a mai spus reprezentantul Accenture in Europa.
***
Cercetarea Accenture se bazeaza pe un sondaj realizat pe 4.051 de directori executivi din 13 tari si 19 industrii. Sondajul a fost realizat in noiembrie 2020 si acopera companii cu venituri anuale care depasesc 500 de milioane de dolari americani. Industriile reprezentate includ: industria aerospatiala si de aparare; linii aeriene/ calatorii/ transport; auto; bancar; pietele de capital; comunicatii/ mass-media/ divertisment; produse chimice; bunuri de larg consum; energie; sanatate; High Tech; bunuri si echipamente industriale; asigurare; farmaceutic/ biotehnologie/ stiinte ale vietii; serviciu public; retail; software/ platforme; si utilitati. Tarile reprezentate sunt Australia, Canada, China, Franta, Germania, Italia, Japonia, Arabia Saudita, Emiratele Arabe Unite, Singapore, Spania, Marea Britanie si Statele Unite.