155 de companii - cu o capitalizare de piata cumulata de peste 2.400 de miliarde de dolari si reprezentand peste 5 milioane de angajati - au semnat o declaratie prin care au cerut guvernelor din intreaga lume sa alinieze eforturile economice si de revenire in urma COVID-19 cu cele mai recente studii despre combaterea schimbarilor climatice.
Pe masura ce dezbaterile cu privire la pachetele de redresare din intreaga lume se vor aduna in urmatoarele saptamani, companiile, care fac parte din initiativa de Obiective Science Based, solicita politici care sa consolideze rezistenta impotriva socurilor viitoare, sustinand eforturile de mentinere a cresterii temperaturii globale cu mai putin de 1,5° C peste nivelurile preindustriale, in conformitate cu atingerea unor emisii zero cu mult inainte de 2050.
Declaratia vine in conditiile in care guvernele din intreaga lume pregatesc sute de miliarde de dolari in pachete de stimulare pentru a ajuta economiile sa se redreseze in urma impactului pandemiei de coronavirus si in timp ce se pregatesc sa prezinte planuri nationale de combatere a schimbarilor climatice imbunatatite in temeiul Acordului de la Paris. In urmatoarele saptamani, mai multe economii majore vor lua decizii cheie in eforturile lor de redresare, inclusiv Planul de redresare economica a Uniunii Europene, noi pachete de stimulare din Statele Unite ale Americii si India si summit-ul sefilor de stat ai tarilor din G7 din luna iunie.
„Salvarea de vieti si a mijloacelor de trai si construirea unui viitor prosper, inclusiv si durabil, se afla in centrul eforturilor noastre de redresare dupa pandemia de COVID-19”, a declarat Secretarul General al ONU, António Guterres. „Putem invinge virusul, putem sa abordam schimbarile climatice si putem crea noi locuri de munca prin actiuni care sa ne treaca de la economia gri la cea verde. Multe companii ne arata ca este posibil si profitabil sa adopte planuri sustenabile, de reducere a emisiilor, chiar si in perioadele dificile ca aceasta. Salut cu caldura actiunile ambitioase, science-based, pe care le vedem din partea unor companii lider care demonstreaza catre factorii de decizie ca cresterea bazata pe o economie verde ramane cea mai buna strategie de crestere.”
Cele 155 de companii au stabilit deja sau s-au angajat sa stabileasca obiective science-based de reducere a emisiilor. Prin semnarea declaratiei, ele reafirma ca propriile decizii si actiuni raman fundamentate de cercetare, facand in acelasi timp apel la guverne sa „acorde prioritate unei tranzitii mai rapide si mai echitabile de la o economie gri la o economie verde". Politica si cheltuielile aferente atingerii obiectivelor climatice vor reduce vulnerabilitatea la viitoarele socuri si dezastre, vor crea locuri de munca, vor reduce emisiile si vor asigura aer curat, potrivit unui studiu realizat de Oxford University.
„Guvernele joaca un rol esential prin alinierea politicilor si planurilor de redresare cu cele mai recente studii de combatere a schimbarilor climatice, dar nu pot conduce singure o transformare socio-economica sistemica. Pentru a raspunde crizelor conectate intre ele cu care ne confruntam, trebuie sa lucram impreuna ca o comunitate internationala pentru a indeplini obiectivele de dezvoltare durabila si Acordul de la Paris", a declarat Lila Karbassi, Chief of Programmes in cadrul Compactului Global al ONU si membru al board-ului initiativei de Obiective Science Based. "Ca parte a celui mai mare efort de advocacy sustinut de Natiunile Unite si initiat de directorii executivi, aceste companii deschid calea in implementarea de actiuni science-based si advocacy care sa reduca vulnerabilitatea in fata unor viitoare dezechilibre si dezastre”.
Vocile mediului de afaceri sunt convocate de catre initiativa de Obiective Science Based si partenerii campaniei Business Ambition for 1.5°C, Compactul Global al ONU si coalitia We Mean Business. Initiativa de Obiective Science Based, care este o colaborare intre CDP, Compactul Global al ONU, World Resources Institute si WWF, evalueaza si valideaza in mod independent obiectivele corporative de combatere a schimbarilor climatice raportate la cele mai recente studii climatice.
Paul Simpson, CEO al CDP, a declarat: „Epidemia de coronavirus este un memento puternic al fragilitatii sistemului nostru economic actual. De asemenea, ne aminteste ca stiinta trebuie sa fie ghidul nostru colectiv catre o economie mai rezistenta. Stabilirea si actionarea in vederea indeplinirii obiectivelor science-based este cel mai bun mod in care companiile si guvernele deopotriva se pot proteja fata de viitoarele dezechilibre de business si economice, ca urmare a factorilor climatici.
Maria Mendiluce, CEO al coalitiei We Mean Business, a declarat: „Guvernele pot avea siguranta ca businessurile implementeaza obiective science-based pentru a ne pune pe o traiectorie de 1,5°C. Acestea solicita politici de redresare care sa stimuleze economia si sa consolideze rezilienta. O redresare aliniata cu tinta de zero emisii va permite companiilor sa investeasca si sa inoveze in ritmul si la capacitatea necesare pentru a recladi mai bine, creand locuri de munca decente, protejand sanatatea, reducand emisiile si crescand, in viitor, rezilienta”.
„Este imperativ nu doar sa repornim economia mondiala – ci si sa o resetam. Ar fi o tragedie daca, dupa ce am cheltuit 10 pana la 20 de trilioane de dolari din banii publici, pur si simplu am reconstrui aceeasi economie inegala, vulnerabila si cu emisii ridicate de carbon pe care am avut-o inainte", a declarat dr. Andrew Steer, presedinte si CEO al World Resources Institute si membru al Consiliului SBTi. "Ii aplaudam pe liderii acestor 155 de companii, care nu doar ca se angajeaza sa-si reseteze propriile companii, dar cer, de asemenea, ca guvernele lumii sa actioneze in vederea celei mai bune stiinte si a celei mai bune economii, ceea ce arata ca politicile inteligente din punct de vedere climatic vor crea mai multe locuri de munca si vor stimula o crestere economica rezistenta si favorabila incluziunii".
Semnatarii reprezinta 34 de sectoare de activitate si au sediul in 33 de tari. Lista acestora include: Abdi Ibrahim Pharmaceuticals, ACCIONA, Accor, Adobe, Agder Energi, Arabesque, Arc'teryx Equipment, AstraZeneca, Auchan Retail Portugal, Bayer, Beiersdorf, BIAL, Bonava, Burberry, Capgemini, Cargotec, Carlsberg Group, Cellnex, CEWE Stiftung & Co. KGaA, City Developments Limited, CMA CGM, Coca-Cola European Partners, Colgate Palmolive Company, Corbion, Cranswick, Dalberg Advisors, Dalmia Cement (Bharat) Limited, Danfoss Group, Diageo, Diam Group, dormakaba, Dutch-Bangla Pack, EcoVadis, EDF Group, EDP Energias de Portugal, Electrolux, En+ Group, Enel, ERM, Europcar Mobility Group, Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, Firmenich, Gleeds, Glovo, Grundfos Holding, Grupo Red Eléctrica, GSMA, H. Lundbeck, H&M Group, Henkel, Hewlett Packard Enterprise, Husqvarna Group, HP Inc., Iberdrola, ICA Gruppen, Inditex, Ingka Holding, Inter IKEA Group, Intuit, JLL, Kearney, Kelani Valley Plantations, Kuehne + Nagel International AG, LafargeHolcim, Legrand, Lojas Renner, Maeda Corporation, Magyar Telekom, Mars, Marshalls, Marui Group, Media 6, Movida Participações, MP Pension, Natura & Co., Nestlé, Nomad Foods, Novartis, Novo Nordisk, NR Instant Produce Public Company, O. T. Sports Manufacture, Orange, Orbia Advance, Orkla, Ørsted, Pearson, PensionDanmark, Pernod Ricard, PVH Corp., Refinitiv, Ronald Lu & Partners, Royal DSM, RSE (Ross-shire Engineering), Safaricom, Saint-Gobain, Salesforce.com inc., Sanofi, Scania, Scapa Inter, Schneider Electric, Schüco International, SIG Combibloc, Signify, Sky, SkyPower Global, Sofidel, Sonae Sierra, Sopra Steria Group, Stora Enso Oyj, SUEZ, Symrise, Syngenta Group, Takasago International Corporation, Talawakelle Tea Estates, Tate & Lyle, Tech Mahindra, Telefonica, The Co-op, The Lux Collective, TMG Automotive, Unilever, Vattenfall, Vaude Sport, Verbund, Vestas Wind Systems, Vodafone Group, Wipro, Yarra Valley Water, YKK Corporation, si Zurich Insurance Group, printre altii.