Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR) a efectuat o analiza a gradului de implementare a masurilor de spijinire a antreprenoriatului si al IMM-urilor in special, care trebuiau implementate de catre guvern, in cursul anului 2017.
I. Modalitatea in care au fost implementate in anul 2017 masurile din “Programul de Guvernare 2017-2020” capitolul Politici publice privind IMM, se prezinta astfel:
Din totalul de 12 masuri cu impact privind IMM-urile identificate, doar 6 au fost transpuse in practica -total sau partial- iar 6 nu au fost implementate, respectiv:
• Strategic Invest Romania - Program de ajutor de stat pentru sustinerea investitiilor strategice ale antreprenorilor autohtoni;
• Crearea Programului national de dezvoltare a antreprenoriatului - PNDA;
• Infiintarea liceelor de antreprenoriat;
• Programul Romania profesionala;
• Adoptarea Legii lobby-ului;
• Restartarea mediului de afaceri, prin introducerea planurilor de conformare.
II. Alte masuri privind sustinerea antreprenoriatului si a mediului de afaceri care trebuiau implementate in anul 2017:
• Strategic Invest Romania - Program de ajutor de stat pentru sustinerea investitiilor strategice ale antreprenorilor autohtoni;
• Crearea Programului national de dezvoltare a antreprenoriatului - PNDA;
• Infiintarea liceelor de antreprenoriat;
• Programul Romania profesionala;
• Adoptarea Legii lobby-ului;
• Restartarea mediului de afaceri, prin introducerea planurilor de conformare.
II. Alte masuri privind sustinerea antreprenoriatului si a mediului de afaceri care trebuiau implementate in anul 2017:
Din totalul de 16 masuri identificate cu impact privind antreprenoriatul si mediul de afaceri IMM-urile, doar 9 au fost transpuse in practica -total sau partial.
CNIPMMR atrage atentia asupra Legii prevenirii care, in varianta adoptata, nu reglementeaza niciun domeniu in care se aplica.
Prin eliminarea mentionarii in lege a contraventiilor supuse acesteia, cele mai multe contraventii cu care micii intreprinzatori sunt sanctionati de organele de control, si care sunt cuprinse in legi sau ordonante, cum ar fi Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal sau Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, este posibil sa nu fie supuse principiilor prevenirii stabilite de lege. Mai mult, in bugetul de Stat pe 2018, sunt prevazute cresteri semnificative a veniturilor din amenzi, penalitati si confiscari (la cap. 3501, subcap. 01- Venituri din amenzi si alte sanctiuni aplicate potrivit dispozitiilor legale - este prevazuta o crestere cu 34,66% raportat la 2017, iar la subcap. 50 - Alte amenzi, penalitati si confiscari - este prevazuta o crestere cu 172,72% raportat la 2017).
CNIPMMR sustine necesitatea implementarii masurilor din Programul de guvernare 2017-2020, astfel incat intreprinderile mici si mijlocii sa beneficieze de un mediul de afaceri prietenos si predictibil.
Din totalul de 28 de masuri cu impact asupra mediului de afaceri si al IMM-urilor, 10 au fost implementate total sau partial (ori intr-o modalitate in care nu si-a atins scopul pentru care au fost gandite), restul fie au fost amanate, fie nu au un termen de implementare, fiind greu de crezut ca in lipsa oricarui demers initiat in anul 2017 vor putea fi incepute in cursul anului 2018.
Pentru anul 2018 CNIPMMR solicita cu prioritate adoptarea de masuri care sa asigure in special:
• Implementarea princiipilor din Legea prevenirii - daca este necesar modificarea acesteia in sensul mentionarii in lege a contraventiilor pentru care se aplica prevenirea;
• Debirocratizarea - pentru reducerea costurilor administartive ale IMM-urilor si simplificarea/eliminarea sarcinilor birocratice (nicio informatie sau act care se afla in posesia unei institutii publice sa nu fie solicitata unei societati);
• Atragerea de investitii - fiind necesar stabilirea de tinte clare de atins, de catre functionarii cu atributii in domeniul atregerii de investitii si promovare a exporturilor, si de implicarea reprezentantilor mediului de afaceri in activitatea de atregere de investitii si de promovarea a exporturilor prin dezvoltarea parteneriatelor public-private cu organizatiile intreprinzatorilor;
• Cresterea absortiei fondurilor europene - cu implicatii pozitive cresterii economice, scaderea deficitului bugetar, crearea de noi locuri de munca, accelerarea deyvoltarii si reducerea diferentelor dintre regiuni tarii si reducerea decalajelor dintre Romania si celelalte tarii UE.
CNIPMMR atrage atentia asupra Legii prevenirii care, in varianta adoptata, nu reglementeaza niciun domeniu in care se aplica.
Prin eliminarea mentionarii in lege a contraventiilor supuse acesteia, cele mai multe contraventii cu care micii intreprinzatori sunt sanctionati de organele de control, si care sunt cuprinse in legi sau ordonante, cum ar fi Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal sau Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, este posibil sa nu fie supuse principiilor prevenirii stabilite de lege. Mai mult, in bugetul de Stat pe 2018, sunt prevazute cresteri semnificative a veniturilor din amenzi, penalitati si confiscari (la cap. 3501, subcap. 01- Venituri din amenzi si alte sanctiuni aplicate potrivit dispozitiilor legale - este prevazuta o crestere cu 34,66% raportat la 2017, iar la subcap. 50 - Alte amenzi, penalitati si confiscari - este prevazuta o crestere cu 172,72% raportat la 2017).
CNIPMMR sustine necesitatea implementarii masurilor din Programul de guvernare 2017-2020, astfel incat intreprinderile mici si mijlocii sa beneficieze de un mediul de afaceri prietenos si predictibil.
Din totalul de 28 de masuri cu impact asupra mediului de afaceri si al IMM-urilor, 10 au fost implementate total sau partial (ori intr-o modalitate in care nu si-a atins scopul pentru care au fost gandite), restul fie au fost amanate, fie nu au un termen de implementare, fiind greu de crezut ca in lipsa oricarui demers initiat in anul 2017 vor putea fi incepute in cursul anului 2018.
Pentru anul 2018 CNIPMMR solicita cu prioritate adoptarea de masuri care sa asigure in special:
• Implementarea princiipilor din Legea prevenirii - daca este necesar modificarea acesteia in sensul mentionarii in lege a contraventiilor pentru care se aplica prevenirea;
• Debirocratizarea - pentru reducerea costurilor administartive ale IMM-urilor si simplificarea/eliminarea sarcinilor birocratice (nicio informatie sau act care se afla in posesia unei institutii publice sa nu fie solicitata unei societati);
• Atragerea de investitii - fiind necesar stabilirea de tinte clare de atins, de catre functionarii cu atributii in domeniul atregerii de investitii si promovare a exporturilor, si de implicarea reprezentantilor mediului de afaceri in activitatea de atregere de investitii si de promovarea a exporturilor prin dezvoltarea parteneriatelor public-private cu organizatiile intreprinzatorilor;
• Cresterea absortiei fondurilor europene - cu implicatii pozitive cresterii economice, scaderea deficitului bugetar, crearea de noi locuri de munca, accelerarea deyvoltarii si reducerea diferentelor dintre regiuni tarii si reducerea decalajelor dintre Romania si celelalte tarii UE.