Ionut Simion, Presedinte AmCham Romania: Obiectivul principal al acestei conferinte de presa este sa aducem in atentia opiniei publice disponibilitatea Coalitiei pentru Dezvoltarea Romaniei - o organizatie de organizatii cu larga reprezentare in mediul economic si social, o disponibilitate de dialog cu Guvernul recent instalat. Avem competente, avem expertiza, vrem sa o punem la dispozitia Guvernului Orban astfel incat sa poata sa duca la indeplinire masuri care sa contribuie la prosperitatea economica a Romaniei.
Au fost patru teme centrale pe care noi le consideram importante, si anume:
Reglarea dezechilibrelor fiscal-bugetare care trebuie sa se faca pe criterii de transparenta si sa ne asiguram ca anul viitor va incepe curat. Digitalizarea administratiei publice, care trebuie sa fie un demers fundamental pentru asigurarea cresterii eficientei actului de guvernare. Avem structuri capabile sa realizeze acest deziderat in cadrul Guvernului, trebuie doar sa le operationalizam cat mai curand. Infrastructura, care trebuie realizata conform unor obiective coerente si concrete, pentru a genera cresterea economica asteptata.
Remedierea deficitului de forta de munca generat pe de o parte de cresterea economica accelerata a Romaniei din ultimii 20 de ani, si totodata de plecarea masiva a fortei de munca bine pregatita, aceasta emigrare catre statele UE. Masurile de remediere a acestui deficit de capital uman trebuie reunite intr-o strategie nationala asumata transpartinic. Acestea sunt principalele teme pe care CDR le va sustine in dialogul cu Guvernul. Ne exprimam dincolo de disponibilitate si increderea ca acest dialog va avea loc.
Dragos Anastasiu, Presedinte AHK - Camera de Comert si Industrie Romano- Germana: Este nevoie de recastigarea increderii intre Guvern si mediul de afaceri si in acest sens este esentiala transparenta - sa stim exact unde suntem si cum suntem si sa ne asumam realitatea, indiferent cum arata ea. Din punct de vedere bugetar in anii trecuti s-au facut eforturi ca sa ne incadram in diferite limite pe care le avem, de multe ori pe costurile mediului de afaceri. Salutam faptul ca printre primele interventii actualul Guvern a mentionat acest lucru, si ne dorim ca anul acesta sa se incheie transparent, si cu un buget real, astfel incat sa avem o resetare pentru anul viitor, si sa pornim anul viitor curat si transparent. Aceasta realitate are niste costuri, si va trebui sa ni le asumam ca tara, dar avem nevoie de aceasta transparenta totala.
Florin Pogonaru, Presedinte AOAR: Eu as descrie perioada prin care a trecut mediul de afaceri pana acum ca o perioada de nepredictibilitate datorita ciclului electoral si din punctul meu de vedere ca om de afaceri, cu cat se termina mai repede aceste perioade in care logica nu este una economica, a bunastarii tarii, ci una de castigare a electoratului, cu atat mai bine.
In al doilea rand, suntem alaturi de orice guvern care gandeste in termeni pro-business. Intelegem insa dificultatile pe care le are orice Guvern care vine in cadrul unui sistem care lucreaza pentru el insusi. Trebuie resetate aceste mentalitati si trebuie actionat pentru a lua puterea din mana celor care gandesc doar la binele lor. Experienta tuturor este ca acest lucru se poate face prin modernizare, prin digitalizare. Recunoastem ca suntem intr-un moment in care statul are de platit foarte multi bani si nu-i are inca. Are de platit pentru restituirile de TVA, pentru indemnizatii pentru concedii medicale. Este un fapt, stim cui se datoreaza aceste situatii, dar ce fac institutiile publice in momentul asta? In loc sa se organizeze, sa aiba criterii clare, un calendar de scadente, sa anunte, face un sistem netrasparent in care se creaza posibilitatea de negociere de la caz la caz. Este obligatia statului diligent sa se organizeze in astel de situatii. Nu se poate continua cu toata bunavointa unui guvern, daca nu actionam sa resetam tot sistemul, si una din modalitati este digitalizarea fara ambiguitati.
Ramona Jurubita, Presedinte FIC - Consiliul Investitorilor Straini: Acesta este un moment de a reseta lucrurile si de aceea suntem aici, si pentru ca venim din mediul de afaceri, venim cu obiective pe termen mediu si lung, foarte concrete, pe care ni le asumam. Romania are un potential extraordinar si asta stim cu totii. Acum suntem a 16 - a economie la nivelul UE, dar trebuie sa ne propunem sa avem ambitia sa devenim a 10-a economie in urmatorii 20 de ani. Componenta legata de infrastructura in general, la cea de transport in particular, este un domeniu care ne poate ajuta sa atingem acest obiectiv. Pentru a face asta trebuie sa fim realisti si sa nu ne imaginam minuni peste noapte. Din punctul nostru de vedere Romania trebuie sa isi aleaga cativa indicatori internationali in materie de infrastructura - viteza, acoperire, costuri, si sa ne propunem ca in urmatorii 20 de ani sa ajungem aproape de media Europeana a acestor indicatori. Cu un astfel de efort, potrivit calculelor noastre am asigura o crestere de 2% /an, ceea ce s-ar translata in bunastarea noastra a tuturor.
Noi am inceput un exercitiu in care ne propunem sa avem o propunere de proiecte strategice in infrastructura care sa ne serveasca ca punct de plecare in dialogul cu Guvernul, pentru a putea construi pe aceasta ambitie pentru cresterea viitoare a Romaniei.
Dragos Rosca - Presedinte RBL - Romanian Business Leaders: Deficitul fortei de munca este o tema de care ne lovim foarte serios in ultimii ani si este un subiect prezent constant in dialogul dintre mediul de afaceri si guvern si in media. Conform unei analize extinse realizate de CDR cu privire la deficitul de capital uman si principalele cauze, in prezent in Romania exista un deficit de 1 milion de oameni. S-a ajuns aici din cauza dinamicii economice si sociale din ultimii 20 de ani, si datorita pierderii in acelasi interval a peste 3,5 - 4 milioane de cetateni care au plecat in principal in Uniunea Europeana, marea majoritate cu varste intre 18 - 60 de ani. Romania are nevoie de masuri foarte serioase, concentrate, bazate pe un plan, reunite intr-o strategie nationala pentru forta de munca. Nu se poate face doar prin masuri punctuale, este nevoie de o strategie nationala pe termen lung, asumata de Guvern, de toti factorii politici, si discutata impreuna si asumata ca directie pe termen lung. Masurile se vor referi la educatie -dezvoltarea invatamantului dual, cresterea gradului de repatriere, echilibrarea intre mediul public si privat, din punct de vedere al salarizarii si productivitatii, de exemplu, sau cresterea accesului la piata muncii, prin incurajarea regimului de munca part-time.