Dorin Stefan (58 de ani) |
|
Infiintat in anul 1990, Biroul de Arhitectura Dorin Stefan, din Bucuresti, isi desfasoara activitatea in domeniul proiectarii de obiective, precum: ansambluri rezidentiale, case, hoteluri, imobile de birouri, vile, galerii comerciale etc. Unul dintre proiectele importante la care compania a participat la elaborarea planurilor tehnice este Transcentral Urban Bucuresti. Acesta presupune crearea unui traseu alternativ pentru centrul orasului (de la Piata Romana pana la fosta fabrica de bere Bragadiru - pe o suprafata de 9,5 km) si include un sistem urban compus din doua structuri principale: camere urbane si un circuit dedicat pietonilor si biciclistilor. In prezent, activitatea firmei se desfasoara cu preponderenta in Capitala. |
- Cum caracterizati piata autohtona a constructiilor?
- Spre deosebire de alte state, in Romania piata constructiilor nu este saturata, motiv pentru care estimam ca activitatea specifica nu va inceta, dar va inregistra o diminuare. Se vor finaliza, in general, proiectele realizate pe baza unei analize imobiliare prealabile si care nu sunt finantate intr-o proportie importanta de catre banci. Desi fondurile structurale alocate infrastructurii de transport sunt importante, dezvoltatorii nu se vor reorienta, in majoritate, catre acest sector, constructiile fiind cele care vor determina, in continuare, avansul fata de sectorul de infrastructura. Cele doua domenii vor urma o evolutie paralela. Lucrarile de constructie nu se vor putea opri pana cand sistemul de infrastructura national nu va fi aliniat la standardele europene. Pe de alta parte, aceasta perioada de criza ar putea fi benefica pentru arhitecti (daca investitorii ar profita de ea), fiind un interval in care proiectele si studiile de fezabilitate pot fi efectuate cu o rigoare deosebita, ceea ce va spori calitatea acestora.
- Mentionati cateva dintre proiectele in lucru pentru perioada urmatoare.
- In colaborare cu Primaria Capitalei dezvoltam un proiect care vizeaza realizarea unei parcari subterane si extinderea legaturilor pietonale in zona Pietei Charles de Gaulle (sector 1), in vederea fluidizarii circulatiei zonale. Societatea Metroul SA, din Bucuresti, va executa lucrarile de infrastructura si va asigura montajul sistemelor de instalatii. In perimetrul central al pietei se va construi o parcare cu doua niveluri subterane, avand o capacitate de circa 1.000 de locuri si un nivel de spatii publice pietonale (pe o suprafata totala desfasurata de 180.000 mp). Proiectul se afla in stadiul de aprobare a Planului Urbanistic Zonal. In curs de executie este si cladirea de birouri Euro Tower (5S+P+18E+E19-tehnic, cu o arie desfasurata de 26.731 mp), situata pe Bulevardul Barbu Vacarescu, sector 2. Potrivit planului general, se vor amenaja spatii de primire (la parter), 200 de locuri de parcare structurate pe cele cinci niveluri subterane, spatii de birouri, sali de consiliu, arhive in nivelurile subterane. De asemenea, sunt in faza de concept un complex hotelier (S+P+5E), care se va dezvolta pe o suprafata de 47.000 mp si o cladire de birouri (cu o inaltime de 50 de metri, aria de 65.000 mp si cinci niveluri subterane). Estimam ca preturile de constructie vor fi de aproximativ 1.000 de euro/mp, respectiv de 800 de euro/mp. Lucrarile de executie - pentru ambele obiective - vor fi incepute in primavara anului 2009 si se vor finaliza intr-un an si jumatate. Solutia constructiva prevede structura si fundatie din beton armat. Acoperisul va fi tip terasa (pentru imobilul de birouri), iar la hotel se intentioneaza realizarea unei inchideri speciale din tabla.
- Prezentati unul dintre proiectele care valorifica elemente traditionale arhitecturale.
- Un proiect aparte pentru care am intocmit planurile tehnice este o biserica otodoxa din Alba Iulia (situata in Cartierul Nou), care imbina elemente moderne cu dogma ortodoxa. Asezamantul va fi ridicat pe o suprafata de 300 mp, intr-un interval de doi ani, incepand din luna august 2008. Documentarea tehnica prevede o structura tip perete sandwich, mixt, cu armatura din beton in interior, incadrat de zidarie din caramida. Totodata, coaja mixta va fi intarita cu un sistem de rezistenta metalic (ca si acoperisul).
- Care sunt principalele dificultati pe care le intampina arhitectii?
- Una dintre probleme este lipsa proiectelor publice – cladiri reprezentative precum muzee, piete, licee, sedii ale unor ministere sau agentii guvernamentale. Deocamdata, la nivelul investitiilor nu s-a remarcat o preocupare pentru stimularea lucrarilor care sa se reprezinte prin arhitectura. Realizam proiecte in cadrul unei piete in care dezvoltatorii urmaresc sa obtina profit maxim cu o investitie minima, fara sa ia in considerare aspecte, precum stilul arhitectural, fapt ce genereaza o reducere a capacitatii de exprimare a arhitectilor. De asemenea, o problema din punct de vedere urbanistic o constituie Planul Urbanistic General conceput in 1995, care nu este actualizat conform cerintelor anului 2010.