Noul coronavirus constituie, printre altele, un eveniment care are darul de a schimba lumea afacerilor. De aceea, este important ca liderii companiilor din intreaga lume sa parcurga anumite etape concrete pe calea spre noua paradigma economica, ce va caracteriza urmatoarea stare de normalitate.
Exista semnale ale constructiei unor modele creative, nascute din aceasta necesitate. Deja unii manageri renunta la principiile dupa care s-au ghidat in trecut si regandesc din mers modalitati inovatoare de a reactiona cu angajatii si clientii. Toate acestea implica construirea unor retele de aprovizionare mult mai flexibile, precum si reconsiderarea atitudinii fata de partajarea, respectiv caracterul privat al datelor. Capacitatea de a imagina cai operationale diferite fata de tot ceea ce a fost pana in prezent se va dovedi vitala in eforturile de depasire a dificultatilor actuale.
Cei care vor reusi sa redefineasca normalitatea si sa dea tonul pentru urmatoarea epoca economica vor fi, totodata, cei care vor stabili regulile jocului in ceea ce priveste comportamentul consumatorilor si al corporatiilor. Viitorii lideri se vor confruta in acest proces cu o serie de intrebari: cum se va modifica cererea in perioada post-criza; in ce fel vor decurge interactiunile cu consumatorii virtuali; care vor fi solutiile de depanare a dispozitivelor in contextul lucrului la distanta; cum va decurge procesul de recrutare a angajatilor digitali de top; prin ce metoda va fi obtinuta flexibilitatea lanturilor de aprovizionare; care vor fi metodele de adaptare a costurilor la noile structuri variabile pentru a gestiona in mod optim un mediu tot mai dinamic si mai volatil; cum va fi asigurata disponibilitatea produselor/serviciilor pentru o adaptare la regulile competitiei. Toate aceste probleme constituie a doua natura a unei crize disruptive, in care realitatea anterioara a fost brutal eliminata.
Ceea ce se stie cu certitudine este faptul ca maladia Covid-19 aduce cu sine multa inovatie, primele semnale aparand deja si constituindu-se in: transformarea digitala accelerata a unor domenii care pana ieri nici nu concepeau o astfel de dezvoltare; exploatarea intensiva a datelor; angajarea virtuala a clientilor prin crearea unor experiente digitale unice pe baza carora se formeaza in mod exclusiv decizia de cumparare.
O adaptare dinamica la acest mediu cu totul nou de afaceri impune adoptarea unor modele de baza, cum ar fi axarea pe furnizarea unor servicii la distanta, promovarea platformelor de colaborare (din categoria videoconferintelor, seminariilor in retea, recrutarea dinamica a talentelor, promovarea intensiva a comertului online, analiza si monitorizarea permanenta a informatiilor pentru a contura perspectivele de evolutie, operarea flexibila dar nu redundanta a retelelor de aprovizionare.
Desigur, in noul context digital este contraindicat a se permite inlocuirea completa a comunicarii directe cu cea la distanta sau ignorarea orientarii spre client. De asemenea, se recomanda mentinerea structurilor organizationale (chiar daca se modifica radical modul de comunicare intre echipe) si acordarea unei prioritati absolute culturii companiei, pentru a putea exploata corect oportunitatile care vor aparea in viitor.
Exista semnale ale constructiei unor modele creative, nascute din aceasta necesitate. Deja unii manageri renunta la principiile dupa care s-au ghidat in trecut si regandesc din mers modalitati inovatoare de a reactiona cu angajatii si clientii. Toate acestea implica construirea unor retele de aprovizionare mult mai flexibile, precum si reconsiderarea atitudinii fata de partajarea, respectiv caracterul privat al datelor. Capacitatea de a imagina cai operationale diferite fata de tot ceea ce a fost pana in prezent se va dovedi vitala in eforturile de depasire a dificultatilor actuale.
Cei care vor reusi sa redefineasca normalitatea si sa dea tonul pentru urmatoarea epoca economica vor fi, totodata, cei care vor stabili regulile jocului in ceea ce priveste comportamentul consumatorilor si al corporatiilor. Viitorii lideri se vor confruta in acest proces cu o serie de intrebari: cum se va modifica cererea in perioada post-criza; in ce fel vor decurge interactiunile cu consumatorii virtuali; care vor fi solutiile de depanare a dispozitivelor in contextul lucrului la distanta; cum va decurge procesul de recrutare a angajatilor digitali de top; prin ce metoda va fi obtinuta flexibilitatea lanturilor de aprovizionare; care vor fi metodele de adaptare a costurilor la noile structuri variabile pentru a gestiona in mod optim un mediu tot mai dinamic si mai volatil; cum va fi asigurata disponibilitatea produselor/serviciilor pentru o adaptare la regulile competitiei. Toate aceste probleme constituie a doua natura a unei crize disruptive, in care realitatea anterioara a fost brutal eliminata.
Ceea ce se stie cu certitudine este faptul ca maladia Covid-19 aduce cu sine multa inovatie, primele semnale aparand deja si constituindu-se in: transformarea digitala accelerata a unor domenii care pana ieri nici nu concepeau o astfel de dezvoltare; exploatarea intensiva a datelor; angajarea virtuala a clientilor prin crearea unor experiente digitale unice pe baza carora se formeaza in mod exclusiv decizia de cumparare.
O adaptare dinamica la acest mediu cu totul nou de afaceri impune adoptarea unor modele de baza, cum ar fi axarea pe furnizarea unor servicii la distanta, promovarea platformelor de colaborare (din categoria videoconferintelor, seminariilor in retea, recrutarea dinamica a talentelor, promovarea intensiva a comertului online, analiza si monitorizarea permanenta a informatiilor pentru a contura perspectivele de evolutie, operarea flexibila dar nu redundanta a retelelor de aprovizionare.
Desigur, in noul context digital este contraindicat a se permite inlocuirea completa a comunicarii directe cu cea la distanta sau ignorarea orientarii spre client. De asemenea, se recomanda mentinerea structurilor organizationale (chiar daca se modifica radical modul de comunicare intre echipe) si acordarea unei prioritati absolute culturii companiei, pentru a putea exploata corect oportunitatile care vor aparea in viitor.