Guvernul Romaniei a adoptat in sedinta din 4 decembrie 2008, Legea pentru modificarea si completarea legii nr.50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii in vederea armonizarii legislatiei nationale, specifice autorizarii executarii lucrarilor de constructii cu legislatia comunitara si legislatia romana pentru protectia mediului care transpune directivele europene in domeniu. Dintre noile modificari si completari pot fi mentionate:* s-au stabilit etapele procedurii de autorizare a executarii lucrarilor de constructii, pentru includerea etapelor specifice evaluarii impactului investitiilor asupra mediului;
* s-a instituit mecanismul autorizarii executarii lucrarilor de construire pentru investitii care urmeaza sa fie amplasate pe raza teritoriala a mai multor unitati administrativ-teritoriale, sens in care, pentru uniformizarea conditiilor de realizare a acestor categorii de investitii s-a introdus actul de autoritate „aviz coordonator” al Ministerului Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor, in baza caruia presedintii consiliilor judetene implicate, respectiv Primarul General al Municipiului Bucuresti, vor emite autorizatii de construire pentru lucrarile amplasate in unitatile administrativ-teritoriale din aria lor de competenta, data intrarii in vigoare a ultimei autorizatii emise in aceste conditii reprezentand data intrarii in vigoare a tuturor celorlalte autorizatii emise anterior;
* s-a instituit caracterul public al autorizatiei de construire / desfiintare, precum si al avizelor/acordurilor si actului administrativ al autoritatii pentru protectia mediului, anexe parte integranta din autorizatie. Se asigura astfel accesul publicului la informatia privind autorizatiile emise, instituindu-se dreptul persoanelor implicate, afectate, ori avand un interes legitim sa atace, pe cale administrativa si judiciara, actele emise de autoritatile competente, ori deciziile acestora de respingere a cererilor pentru autorizarea executarii lucrarilor de constructii pentru investitiile supuse evaluarii efectelor asupra mediului;
* s-a simplificat etapa de proiectare si se scurteaza durata de emitere a autorizatiei de construire, prin intocmirea in prima etapa a documentatiei tehnice – D.T., necesara autorizarii, cu costuri mult mai mici, urmand ca, dupa emiterea autorizatiei si in conformitate cu continutul acesteia si al avizelor, acordurilor si actului administrativ al autoritatii competente pentru protectia mediului, sa se elaboreze proiectul tehnic si detaliile de executie, documentatii tehnico-economice absolut necesare si obligatorii pentru inceperea executarii lucrarilor de constructii;
* s-a instituit obligativitatea emiterii autorizatiei de construire concomitent pentru lucrarile de baza si pentru cele de organizare a executarii lucrarilor de constructii (organizare de santier), evaluarea din punct de vedere al efectelor acestora asupra mediului fiind efectuata de asemenea concomitent; Totodata, s-a stabilit continutul documentatiei necesare pentru autorizarea executarii lucrarilor de constructii, care cuprinde: certificatul de urbanism; dovada titlului asupra imobilului, teren si/sau constructii, sau dupa caz, extras de plan cadastral si extras de carte funciara actualizate la zi, in cazul in care legea nu dispune altfel; actul administrativ al autoritatii competente pentru protectia mediului; avizele si acordurile stabilite prin certificatul de urbanism; documentatia tehnica - DT; dovada privind achitarea taxelor legale.
Avand in vedere interesul public si impactul social al lucrarilor de interventie in prima urgenta pentru punerea in siguranta a constructiilor existente, inclusiv a instalatiilor aferente, care prezinta pericol public, indiferent de destinatie, se dispune scutirea de la plata taxei de autorizare pentru executarea acestei categorii de lucrari. Prevederea prin care se instituia obligatia solicitantului de a obtine avizul Ministerului Mediului si Gospodaririi Apelor si al Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale pentru investitii amplasate in zonele naturale protejate, stabilite potrivit legii, in zonele de siguranta si protectie ale amenajarilor hidrotehnice de interes public, precum si in alte arii protejate se abroga la solicitarea Ministerului Mediului si Dezvoltarii Durabile, precum si a Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, intrucat problematica amplasarii investitiilor in zonele naturale protejate / de siguranta si de protectie a amenajarilor hidrotehnice de interes public / alte arii protejate este reglementata in acte normative speciale ale acestor autoritati. Informatii suplimentare, la www.guv.ro



