Dupa mai multe zile de suspans in care mediul de afaceri a asteptat cu maxim interes decizia guvernului privind prelungirea facilitatilor fiscale dupa data de 25 octombrie - cand expirau cateva dintre cele mai importante masuri prevazute de pachetele legislative succesive anterioare din perioada pandemica -, a fost in fine publicata la inceputul acestei saptamani OUG nr.181/2020. Vom evidentia in acest articol cele mai importante aspecte pe care contribuabilii ar trebui sa le aiba in vedere din perspectiva strategica in privinta aplicarii acestui act normativ in corelatie cu altele esentiale relevante in aceasta perioada, in special, cu OUG nr.69/2020 referitoare la amnistia fiscala, fara a relua aspectele noii reglementari ale carei prevederi au fost reproduse deja ca atare in media.
Prelungirea facilitatilor pana pe 25 decembrie 2020 elimina neajunsul cel mai important din proiectul reglementarii noii esalonari la plata
Spre deosebire de proiectul publicat pe 16 octombrie de Ministerul de Finante, textul OUG nr. 181/2020 aduce o noutate substantiala in privinta prelungirii pana la data de 25 Decembrie 2020 a aplicabilitatii unora dintre masurile si facilitati fiscale prevazute de legislatia fiscala adoptata anterior in perioada pandemica.
Este vorba despre suspendarea sau neinceperea executarii silite a obligatiilor fiscale scadente sau avand termene de plata de dupa declararea starii de urgenta, precum si despre calificarea in continuare a obligatiilor fiscale scadente si neachitate la termenul legal ca nefiind restante si nici purtatoare de dobanzi si penalitati. Este pe buna dreptate o masura de salutat chiar daca unele comentarii ar trebui formulate cu privire la data aleasa pentru epuizarea efectelor sale. Aceasta nu doar pentru ca in prezent data de 25 decembrie nu mai este una de scadenta lunara a obligatiilor fiscale conform Codului de procedura fiscala, ci si mai ales intrucat intreruperea efectelor sale va da batai de cap contribuabililor in plina perioada a Sarbatorilor de iarna, astfel incat vor astepta cu infrigurare atunci inca un act de prelungire adoptat eventual din nou in ultima clipa, anterior expirarii facilitatilor.
Dincolo de efectul practic indiscutabil extrem de benefic al OUG nr.181/2020 asupra contribuabililor afectati de lipsa de lichiditati acuta din aceasta perioada, modificarea mai sus-aratata este binevenita si pentru ca acopera o discrepanta majora din proiectul procedurii de esalonare speciale intentionate a fi adoptate, care facea practic iluzorie exercitarea optiunii contribuabililor de a aplica pentru esalonare pana pe data de 15 Decembrie. Aceasta intrucat, asa cum ne-am exprimat opinia in asupra proiectului de reglementare atat in media, cat si in procedura de transparenta decizionala, obligatiile fiscale acumulate pe toata perioada de urgenta/ de alerta si neachitate deveneau exigibile si, astfel, susceptibile de executare silita incepand cu data de 26 Octombrie, iar depunerea cererii de esalonare nu avea un efect suspensiv de executare, ci doar comunicarea deciziei de esalonare.
Astfel, cererile de esalonare trebuiau depuse imediat de contribuabili, iar in nici un caz pana la mijlocul lui Decembrie, in caz contrar existand riscul ca acestia sa fie executati silit inainte de aceasta data.
Ca urmare a suspendarii oricaror masuri de executare silita, contribuabilii au posibilitatea reala de a opta pentru esalonarea datoriilor acumulate pana pe 15 Decembrie 2020. Prelungirea acestei facilitati, alaturi de masura rambursarii TVA cu control ulterior ce va continua pana la 25 ianuarie 2021, conform dispozitiilor OUG nr.181/2020, reprezinta o gura de oxigen binevenita pentru mediul de afaceri afectat de actuala criza.
O noua facilitate: Esalonarea simplificata si generalizata
Facilitatea fiscala importanta inclusa in OUG nr. 181/2020 este procedura de esalonare simplificata si generalizata pentru o perioada de 12 luni a obligatiilor fiscale a caror scadenta sau termen de plata s-a implinit dupa data declararii starii de urgenta, care va putea fi accesata de orice contribuabil care a acumulat astfel de datorii fiscale in aceasta perioada.
Ordonanta face referire, intre altele, la conditia ca obligatiile fiscale restante la data intrarii in vigoare a starii de urgenta (16 Martie 2020) sa fie stinse cel mai tarziu pana la data eliberarii certificatului de atestare fiscala emis in cadrul procedurii de esalonare. Este, deci, o masura de sprijin a contribuabilului ”bun-platnic” care, fie nu inregistra deloc datorii bugetare inainte de inceperea actualei crize, fie ca le achita integral inainte de a beneficia de aceasta noua facilitate, legiuitorul intelegand ca un asemenea efort poate sa il lase fara sumele necesare platii datoriilor fiscale inregistrate intre timp.
Noua procedura de esalonare adoptata pare a fi conceputa drept un instrument accesibil pentru o paleta larga de contribuabili, fara garantii, care se dovedesc de multe ori dificil de acordat de catre multi contribuabili, in special cand sunt afectati financiar precum in prezent de criza pe care o traim.
La fel de important este ca nu este necesara dovada existentei unor dificultati financiare care sa fie apreciata de ANAF pentru a acorda esalonarea, asa cum se intampla, de regula, cu esalonarea prevazuta de Codul de procedura fiscala care poate genera incertitudine de multe ori in practica. Si mai mult, sistemul reglementat este nu doar flexibil, existand posibilitatea de a obtine plata diferentiata a ratelor, ci si expeditiv, cererea de esalonare trebuind solutionata, iar decizia de esalonare - emisa in numai 5 zile. Ramane, desigur, speranta celor ce vor utiliza acest mecanism ca toate acestea vor fi si aduse la viata, in conditiile in care, nu de putine ori intre textul legii si aducerea sa concreta la indeplinire raman inca, din pacate, destul de mari discrepante.
Si totusi, amnistie sau esalonare? Sau, de ce nu, amandoua!
Cele doua facilitati fiscale majore adoptate in aceasta perioada, respectiv, amnistia fiscala reglementata de OUG 69/2020 si noua procedura de esalonare reglementata de OUG 181/2020 au in comun termenul limita de 15 decembrie 2020 pus la dispozitia contribuabililor pentru a formula o cerere in privinta aplicarii lor.
Exista unele elemente comune celor doua reglementari, dar si o serie de diferente intre ele care trebuie evidentiate pentru o decizie in cunostinta de cauza a contribuabililor cu privire la diferitele optiuni pe care le pot urma pentru a utiliza in mod optim mecanismele puse la dispozitie de aceste reglementari.
Coroborand cele doua proceduri, ar rezulta ca, de principiu, pentru amnistie ar urma sa formuleze cereri contribuabilii care inregistreaza obligatii fiscale restante inainte de 31 martie 2020 si detin mijloace financiare pentru stingerea integrala a debitelor principale de dinainte si de dupa declararii starii de urgenta. Noua esalonare ar putea fi utilizata de acei contribuabili care detin mijloace financiare pentru achitarea obligatiilor fiscale principale si accesorii restante pentru perioade de dinainte de declararii starii de urgenta, insa nu detin astfel de disponibil si pentru acoperirea obligatiilor fiscale de dupa starea de urgenta.
Se desprinde astfel evident din economia acestor acte normative, ca desi cele doua facilitati fiscale vizeaza de principiu categorii de contribuabili aflate in situatii diferite, ele nu sunt totusi exclusive, astfel incat exista posibilitatea ca in anumite cazuri acestia sa le foloseasca pe ambele.
Exista o serie de situatii in care cele doua categorii de instrumente juridice se pot suprapune, fie ca vorbim despre obligatii fiscale mai vechi declarate cu intarziere de contribuabili in perioada de pandemie, pentru anularea obligatiilor fiscale accesorii aferente, fara a mai putea achita obligatiile fiscale curente subsecvente. Sau situatiile in care inspectia fiscala in derulare la data intrarii in vigoare a OUG nr.69/2020 s-a finalizat cu obligatii fiscale accesorii, ce au fost anulate, lasand fara resurse contribuabilii in cauza pentru plata obligatiilor fiscale principale curente ce s-au acumulat in pandemie. Cum la fel merita amintite in mod special inspectiile fiscale in derulare atat la intrarea in vigoare a a OUG nr.69/2020, cat si in prezent, care vor ridica de asemenea un semn de intrebare mare pentru contribuabili cum anume sa procedeze. Iar exemplele pot desigur continua, dispozitiile legale trebuie analizate in detaliu si cu atentie, pentru a decide cele mai bune optiuni de utilizat dintre ele prevazute de lege.
Zicala „mai avem timp pentru a lua o decizie” se aplica si cererilor de esalonare si/sau amnistie fiscala ce trebuie formulate pana la 15 decembrie 2020?
O decizie in cunostinta de cauza trebuie sa aiba in vedere in primul rand toate detaliile tehnice extrem de complicate ale celor doua reglementari, impreuna cu toate consecintele juridice pe care le implica, dar si o analiza a eforturilor economice si financiare pe care le presupune accesarea acestor facilitati. In special, ar trebui puse in balanta avantajele si dezavantaje pe care costul angrenarii de resurse externe (dobanzi bancare/intragrup) le-ar putea genera pentru accesarea facilitatilor prin opozitie cu obligatiile fiscale principale si/sau accesorii dupa caz, esalonate sau chiar anulate.
Aceasta inseamna ca in toate cazurile este necesara analizarea specifica a situatiei particulare a fiecarui contribuabil in parte si a tuturor combinatiilor posibile in diferitele ipoteze posibil incidente pentru a determina care varianta este optima. Si daca in ultima dintre situatiile de exceptie mai sus-expuse cronometrul pentru adoptarea acesteia inca nu curge, pentru toate celelalte, ca si pentru unele dintre cele regula expuse timpul ramas pentru adoptarea unei decizii este foarte scurt.
Or, daca solutiile sunt de obicei implementate in ultima clipa, cand se poate dovedi prea tarziu, existand riscul de erori sau imposibilitatea de a mai corect ceva, anul acesta trebuie sa nu uitam ca pandemia va ingreuna totul.