Avand in vedere contextul actual generat de criza COVID-19, autoritatile fiscale au adoptat o serie de masuri pentru a veni in ajutorul mediului de afaceri si totodata pentru a stimula incasarile la bugetul de stat. Printre acestea se numara si acordarea unei bonificatii pentru firmele platitoare de impozit pe profit, care platesc impozitul datorat pentru trimestrul I 2020, respectiv pentru plata anticipata aferenta aceluiasi trimestru, pana la termenul scadent de 25 aprilie 2020 inclusiv, potrivit Ordonantei de Urgenta nr. 33/2020.
Bonificatia acordata este de 5% pentru marii contribuabili si 10% pentru contribuabilii mici si mijlocii si se calculeaza asupra impozitului pe profit datorat pentru trimestrul respectiv. Impozitul pe profit de plata se determina prin scaderea din impozitul pe profit datorat a bonificatiei aferente, in functie de categoria in care se incadreaza firma.
De aceasta bonificatie beneficiaza si firmele care au optat pentru un an fiscal diferit fata de anul calendaristic daca platesc impozitul datorat pentru trimestrul/ plata anticipata trimestriala pana la termenul scadent cuprins in perioada 25 aprilie - 25 iunie 2020.
Desi aceasta masura este una benefica, in practica apar diferite situatii specifice unde aplicarea bonificatiei este la acest moment inca neclara, asa cum vom detalia in cele ce urmeaza cu privire la doua astfel de situatii identificate de catre noi.
Bonificatia poate fi aplicata de catre firmele care nu au achitat impozitul pe profit datorat pentru anul 2019?
Avand in vedere ca pentru obligatiile fiscale scadente in perioada starii de urgenta precum si 30 de zile dupa incetarea acesteia nu se calculeaza si nu se datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere, obligatiile respective nefiind considerate restante in aceasta perioada, unele firme au decis sa aplice masura si astfel nu au achitat impozitul pe profit anual datorat aferent anului 2019 ce avea termen scadent la 25 martie 2020.
Prin urmare, se pune in discutie situatia acelor firme care doresc sa beneficieze de bonificatia mai sus mentionata dar care nu au platit impozitul pe profit datorat pentru anul 2019, intrucat acesta va figura ca nestins in evidenta pe platitor la momentul scadentei si platii impozitului pe profit aferent trimestrul I.
Legislatia fiscala in domeniu stabileste scadenta obligatiilor fiscale mentionate si totodata, prevede ca obligatiile fiscale se sting in ordinea scadentei acestora. In cazul de fata, scadenta platii impozitului pe profit pentru anul 2019 este 25 martie 2020, iar pentru impozitul pe profit aferent trimestrului I este 25 aprilie 2020.
Astfel, prin raportare la prevederile legale, stingerea acestor obligatii fiscale ar trebui efectuata conform scadentei prevazute.
Prin urmare, desi o firma realizeaza plata pentru impozitul pe profit datorat pentru trimestrul I 2020 inainte sau la data de 25 aprilie 2020, aceasta plata va fi alocata cu prioritate pentru stingerea impozitului pe profit datorat pentru anul 2019, deoarece acesta are scadenta anterioara fata de impozitul pe profit datorat pentru trimestrul I 2020.
Asadar, se pune intrebarea daca aceasta alocare a platii in evidenta pe platitor are impact asupra aplicarii bonificatiei, avand in vedere ca singura conditie prevazuta de OUG 33/2020 pentru aplicarea acesteia, respectiv de a efectua plata impozitului pe profit datorat pentru trimestrul I 2020 pana la data de 25 aprilie 2020, este indeplinita, independent de alte obligatii fiscale restante ale respectivei firme.
Totodata, nu putem exclude o abordare stricta din partea autoritatilor fiscale care ar putea considera ca, in fapt, conditia de a beneficia de respectiva bonificatie nu a fost indeplinita intrucat plata efectuata a stins in evidenta pe platitor impozitul pe profit datorat pentru anul 2019 si astfel stingerea impozitului pe profit datorat pentru trimestrul I 2020 nu a fost efectuata, drept pentru care ar putea sa recalculeze impozitul pe profit datorat de acea firma prin eliminarea bonificatiei aplicate.
Pot beneficia de bonificatie si firmele care au sume de recuperat de la bugetul de stat?
In cazul firmelor care au sume achitate in plus la bugetul de stat si aleg sa isi stinga obligatia de plata pentru impozitul pe profit aferent trimestrului I 2020 prin compensarea acesteia cu sumele achitate in plus, se pune de asemenea intrebarea daca acestea pot beneficia de bonificatie sau nu.
Conform prevederilor OUG 33/2020, conditia care trebuie indeplinita pentru a beneficia de bonificatie este de a efectua o plata a impozitului pe profit datorat pentru trimestrul I 2020. Mai departe, analizand preambulul Ordonantei, observam ca unul dintre scopurile pentru care este acordata bonificatia este stimularea platii obligatiilor fiscale scadente catre bugetul de stat, luand in considerare faptul ca pentru obligatiile fiscale datorate in perioada starii de urgenta precum si 30 de zile dupa incetarea acesteia nu se calculeaza si nu se datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere.
Totodata, legislatia fiscala prevede mai multe modalitati de stingere a obligatiilor fiscale, printre care plata si compensarea, acestea reprezentand insa doua modalitati distincte de stingere a obligatiilor fiscale.
Avand in vedere forma actuala a OUG 33/2020, precum si reglementarea platii ca modalitate distincta de stingere a obligatiilor fiscale, este previzibil ca la acest moment autoritatile fiscale sa adopte o abordare formala si sa nu accepte ca firmele care au stins prin compensare obligatia de plata pentru impozitul pe profit aferent trimestrului I 2020 sa beneficieze de bonificatie. Totusi o astfel de interpretare din partea autoritatilor fiscale ar ridica serioase probleme legate de discriminarea existenta intre firmele care aleg sa stinga obligatia fiscala prin plata si cele care opteaza pentru compensarea acesteia cu sumele achitate in plus de catre acestea la bugetul de stat.
Intrucat termenul de 25 aprilie 2020 se apropie cu pasi repezi, in lipsa unor clarificari din partea autoritatilor fiscale cu privire la cele de mai sus, unele firme se afla in postura de a lua o decizie dificila la acest moment in ceea ce priveste aplicarea acestei bonificatii. Avand in vedere totodata ca pentru obligatiile fiscale scadente in perioada starii de urgenta precum si 30 de zile dupa incetarea acesteia nu se calculeaza si nu se datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere, asa cum mentionam mai sus, decizia firmelor va tine cont cel mai probabil si de posibilitatea rectificarii ulterioare a bonificatiei aplicate la acest moment.
Un material de Alexandra Popa (foto), Senior Manager Taxe Directe, PwC România si Delia Bivolaru, Senior Consultant Taxe Directe, PwC România