Proiectul "Pactul Pentru Fiscalitate", adus initial in dezbatere publica in decembrie 2014, a fost relansat ieri, 31 mai, in cadrul evenimentului cu acelasi nume, organizat la Biblioteca Centrala Universitara. Initiativa a luat nastere din dorinta de a aseza Romania pe o directie principala coerenta si corecta in ceea ce priveste stabilitatea, simplificarea si predictibilitatea legilor fiscale, stimularea investitiilor, imbunatatirea procesului de colectare si intoleranta absoluta fata de evaziunea fiscala. Pactul pentru fiscalitate poate fi inclus in categoria celor mai importante reforme pe care statul la face dupa 1990, a declarat Prof. Univ. Ec. Mircea Cosea, la evenimentul de lansare a documentului.
"Acest pact pentru fiscalitate, din punctul meu de vedere, e mult mai mult decat discutam noi. Eu vad in el o chestiune care poate sa fie inclusa in categoria uneia dintre cele mai importante reforme pe care statul roman le face dupa 1990. Sunt niste principii, 4 sau 5, extrem de importante, care fac din Pactul pentru fiscalitate o garantie ca fiscalitatea in Romania poate sa devina, asa cum s-a spus, un element de stabilitate, de echitate, de progres, ca vom avea o economie reglementata altfel, ca vom avea o economie care se va baza pe ceea ce este important in tot ceea ce inseamna sistem economic si anume colectarea si distributia si redistribuirea, bineinteles. Dar eu vad ceva mult mai mult. Intr-o economie de piata, asa cum zicem ca suntem, si intr-o oarecare masura chiar suntem, statul nu mai poate interveni cu niste masuri arbitrare sau autoritare. Statul poate interveni asa cum se intampla in lumea civilizata prin stimulente sau prin inhibitori fiscali", a declarat Mircea Cosea, co-initiator al Pactului pentru fiscalitate.
El a explicat ca statul poate interveni pe baza unei strategii, a unei viziuni pe care ar trebui sa o aiba, fie pe baza de prioritati, de interese in directia dezvoltarii, opririi sau nedezvoltarii unor activitati economice in functie de un model pe care si l-a creat si in care crede intr-o perioada relativ indelungata.
Principii pentru dezvoltarea Romaniei
Dezvoltarea reala a Romaniei depinde, in primul rand, de revitalizarea si eficientizarea politicilor, sistemelor si strategiilor educationale si academice, de sanatate si, nu in ultimul rand de cele demografice. Succesul si coerenta reformelor in aceste domenii vitale depind intr-o mare masura de nivelul investitiilor publice si private, dar si de modalitatea in care sumele alocate urmeaza sa fie cheltuite. Iar toate acestea, la randul lor, nu pot fi privite independent de o politica fiscala sanatoasa, care sa respecte cateva principii fundamentale:
• Eficientizarea, prin simplificare si optimizare a legislatiei fiscale in scopul cresterii calitatii mediului de afaceri, stimularii antreprenoriatului, a dezvoltarii economice si, implicit, a cresterii nivelului de trai al cetateanului roman
• Restrangerea treptata, pana la eliminare, a exceptiilor fiscale si transparentizarea, tot prin simplificare a procedurilor de aplicare si verificare
• Stimularea investitiilor si atragerea de investitii directe in economie
• Depolitizarea, reprofesionalizarea, informatizarea si interconectarea ANAF
• Toleranta zero la evaziune fiscala si criminalitate economica
Mihai Daraban, Presedinte Camera de Comert si Industrie a Romaniei, Co-initiator al Pactului pentru Fiscalitate: "Fiscalitatea a ramas singurul instrument care ne-am mai ramas la indemana in diplomatia economica, in special in a atrage investitii in Romania. Mediul de afaceri e fragil si polarizat. Realitatea este ca foarte putine societati economice conteaza si este foarte dureros sa spui asta. La nivel national avem doar 3.845 de firme care au cifra de afaceri de peste 10 milioane de euro si ele reprezinta doar 0,5% din totalul celor care au depus bilantul. Cred ca ar trebui stabilizat acest Cod Fiscal pe care il avem cu masurile de colectare, care, bineinteles, trebuie rediscutate, pentru ca nu este normal sa avem aproximativ 370 de mii de companii care nu si-au depus bilantul. Si ce ti se intampla in Romania daca nu depui bilantul? Iei o amenda de 1.500 de lei".
Gabriel Biris - Managing Partner Biris-Goran SPARL, Co-initiator al Pactului pentru Fiscalitate: "Trebuie sa actionam in sensul stabilitatii legislatiei fiscale. Dar noi trebuie sa intelegem ca stabilitatea se poate obtine doar arunci cand ai baza mare si inaltimea mica. Cand tu ai baza mica si ai taxe mari, corpul devine instabil. Cum ajungem sa marim aceasta baza? Renuntand la scutiri si evaziune. Constitutia spune ca toti cetatenii sunt egali in fata legii, fara privilegii sau discriminari, iar acum avem prea multi din ambele categorii. Romania trebuie sa actioneze urgent in 3 directii: 1. cresterea veniturilor bugetare, dar fara cresteri de impozite pentru cei care deja le platesc, 2. reducerea cheltuielilor prin eficientizarea statului si 3. o baza mai mare prin investitii publice".
Radu Oprea, Senator Partidul Social Democrat (PSD): "In ultima vreme traim intr-o emocratie, adica luam decizii bazate pe emotii, ceea ce nu face bine pentru societate. Pactul Pentru Fiscalitate trebuie sa aduca echilibru in societate. Si asta se traduce printr-un raport de 40-60% intre impozitarea capitalului si impozitarea muncii. In Romania este invers fata de restul statelor membre ale Uniunii Europene, in sensul ca la noi 60% inseamna impozitarea muncii si 40% impozitarea capitalului. Si atunci, cu calm, trebuie sa ne uitam la aceste cifre, pentru ca toti recunoastem ca munca, in special salariile mici, este impozitata prea mult. De aceea, impreuna, trebuie sa ne uitam spre felul in care echilibram aceasta fiscalitate, care poate, intr-adevar, sa dea acel impuls pentru a avea mai mult calm in societate".
Lorant Antal - Senator Uniunea Democrata Maghiara din Romania (UDMR): "Coerenta si predictibilitate sunt doua cuvinte arhidiscutate, fara de care fiscalitatea nu poate fi implementata corect si, pana la urma, nici vreo alta strategie din niciun alt domeniu. In ceea ce priveste colectarea, cred ca la nivelul statului exista informatii suficiente in ceea ce priveste evaziunea fiscala, dar de multe ori suntem in acea situatie in care Fiscul forteaza pe acele companii care sunt corecte sa plateasca la timp. Deci aici ar trebui punctat mai bine, pentru ca este loc de imbunatatiri".
Gheorghe Constantinescu, Directia Generala Antifrauda Fiscala, ANAF: "Ne dorim o stabilitate a sistemului fiscal, la fel de mult ca si mediul de afaceri. Este la fel de dificil si pentru noi de aplicat un sistem fiscal in continua schimbare. E la fel de dificil de aplicat atunci cand la randul tau nu apuci sa stapanesti bine modificarile care intervin subit. Noi (NA: Directia Generala Antifrauda ) suntem sub firul ierbii, avand in vedere ca ne luptam cu economia subterana, si avem nevoie de legi simple, clare, la obiect. Nu vrem sa impactam mediul de afaceri. Vrem sa mergem tintit, acolo unde avem indicii, si cu ajutorul analizelor de risc sa identificam clar mediul si zona de evaziune fiscala".
Lucian Albu, Director Institutul de Prognoza Economica, Academia Romana, Co-initiator al Pactului pentru Fiscalitate: "Pentru impozitarea progresiva, argumentul este ca alte tari il practica, dar nu se vorbeste despre nivelul dezvoltarii la care au ajuns aceste state. Abia dupa ce obtii prosperitate poti sa iti permiti si impozitare progresiva. La noi, momentan, nu isi are rostul, mai ales ca nu avem o clasa de mijloc".
Angela Rosca - RBL, Co-initiator al Pactului pentru Fiscalitate: "Apreciez reluarea discutiilor pe acest subiect. Se pare ca vine manusa, avand in vedere ca de doua saptamani vedem in presa propuneri de modificari ale Codului Fiscal, ale cotelor, ale sistemelor de impozitare si, evident, ca reprezentant al mediului de afaceri, suntem preocupati. (...) Gap-ul de TVA este inca cel mai mare din Uniunea Europeana si simt ca nu s-a facut ce trebuie multi ani. Apoi, vorbim de digitalizare, care, sigure, trebuie facut cat mai repede, dar trebuie si sa fie folosita cu adevarat in scopul luptei cu evaziunea. Datele acelea trebuie analizate in timp real, insa, in acelasi timp, trebuie sa ne si pregatim functionari ai ANAF care sa le poata citi si sa le utilizeze in mod eficient. Apoi ne trebuie niste beneficii reale pentru cei care varsa aceste date benevol".
Lucian Tatu - Conf. Univ. Dr., Director al Departamentului de Finante, Facultatea de Finante, Asigurari, Banci si Burse de Valori: "Acest Pact Pentru Fiscalitate reprezinta o mare sansa si o mare oportunitate deoarece ia in calcul niste principii de la care sa se plece in construirea unui sistem fiscal sanatos. Solutii pot fi multe, dar respectarea unor principii si neincalcarea lor va duce la predictibilitate pentru Romania. As vrea sa ajungem din nou la momentul la care sa mai citim si regulile din Codul Fiscal, ceea ce acum nu facem pentru ca nimeni nu tine cont de ele. Legea ar trebui sa fie egala pentru toti, pentru ca altfel riscam ca fiecare sa ajunga sa traiasca cu legea proprie".
Radu Burnete, Director Executiv, Confederatia Patronala Concordia, Co-initiator al Pactului pentru Fiscalitate: "E clar ca in mediu de afaceri vedem niste comportamente care nu sunt ok si suntem de acord ca ele trebuie corectate, pe de o parte, iar pe de alta parte nici in partea institutionala nu stam bine. Imi vine greu sa cred ca acele miliarde de euro se scurg fara ca statul sa stie unde se duc. Si daca statul stie si politicienii stiu si daca ele continua sa se scurga in fiecare an inseamna ca cineva, undeva, da din cap ca e ok. Si atunci, daca vorbim despre un pact, lucrul acesta mi s-ar parea rezonabil: mediul de business sa inteleaga ca 26% colectare nu e suficient pentru o Romania normala si daca ne dorim sa ajungem la 31% o parte trebuie sa vina de aici si cealalta parte trebuie sa vina din oprirea furtului. Asta mi se pare un pact rezonabil: si noi platim un pic mai mult si statul opreste furtul si evaziunea fiscala".
Gabriel Sincu, Country Director, TMF Romania, Co-initiator al Pactului pentru Fiscalitate: "Lipsa unui sistem de administrare fiscala suplu, eficient si usor de inteles conduce la lipsa conformarii voluntare si la evaziune. Suntem de acord ca si ANAF isi doreste sa fie alaturi de noi, insa are multe lucruri de rezolvat. Am vazut ca ANAF are 24.000 de angajati, fiind cel mai mare angajator din Romania. Comparativ, Ministerul Sanatatii are 17.000 de angajati. E un punct de reflectie. Traim, totusi, in tara care a dat liderul mondial in robotizarea si automatizarea proceselor de business, o companie romaneasca listata pe Bursa de la New York, si noi continuam sa facem inspectii fiscale pe hartie. Mai sunt multe de facut in tara. Deocamdata administratia fiscala romaneasca functioneaza pe principiul «Declaratiile on-line se depun la etajul 2»".
Adrian Maniutiu, Managing Partner EM360, Co-initiator al Pactului pentru Fiscalitate: "Orice schimbare incepe cu un prim pas, de aceea curajul de a nu astepta ceva de la altii, de a te implica si de a incerca sa misti cate putin lucrurile este absolut esential. In Pactul Pentru Fiscalitate este vorba despre asumare si despre actiune. Avem o varianta noua, 2022-2023, pentru ca traim niste vremuri mai tulburi si mai anormale decat ne-am fi asteptat vreodata. Este nevoie acum, mai mult ca niciodata, de consens, e important ca mediul de business sa inteleaga care ii sunt principiile de care are nevoie pentru ca lucrurile sa functioneze bine, e nevoie de un mediu politic ce trebuie sa trateze transpartinic niste lucruri care pot sa contribuie la dezvoltarea Romaniei si toate acestea sub o umbrela a dialogului si a comunicarii despre lucruri care ne pot ajuta pe fiecare dintre noi sa traim intr-o Romanie mai buna, mai stabile, chiar daca suntem inconjurati de foarte multa incertitudine. Pentru toate acestea este, insa, nevoie de bani. Fara bani nu se va face niciodata nimic si pentru a avea bani ai nevoie de o economie functionala si de o fiscalitate, care sa stie, pe de-o parte, cum sa extraga sumele potrivite din economie si cum sa le redistribuie, iar, pe de alta parte, ai nevoie de o economie care sa se ghideze dupa niste principii sanatoase, simple ale echilibrului si ale echitatii. Par lucruri generale, par lucruri teoretice, dar fara de care o Romanie de maine nu are cum sa functioneze".
Razvan Orasanu, Presedinte Asociatia "Tine de Noi", Co-initiator al Pactului pentru Fiscalitate: "La un moment dat am numarat 268 de modificari ale Codului Fiscal, facute in cascada, unele luna de luna. Si vorbim doar despre legislatia primara, nu despre Hotararile de Guvern si despre tot ce inseamna legislatia tertiara. Lucrurile acestea nu pot continua asa si de aceea avem nevoie de o ancora de stabilitate, avem nevoie de un Pact Pentru Fiscalitate si avem nevoie de politici publice facute profesionist, asezat, in sprijinul dezvoltarii economice a Romaniei."
***
Potrivit initiatorilor Pactului, daca fiscalitatea ar functiona intr-un mod predictibil si eficient, banii pierduti din evaziune si taxe necolectate, dar si beneficiile pierdute din investitii nerealizate, s-ar putea transforma in peste 3.000 de scoli moderne sau in 2.366 de kilometri de autostrada, sau in 27 de spitale regionale, sau in 70.000 de locuri de munca - toate acestea in fiecare an. Avem in fata un an 2022 complicat, dar ne bazam pe sustinerea si aportul celor mai puternice voci pentru a repune Romania pe harta performantei economice.
Pentru informatii suplimentare, click aici!