O buna comunicare online, derivata dintr-un audit solid al activitatii principalilor competitori, duce la o crestere a cifrei de afaceri cu 5% - 25% pentru o companie, in functie de valoarea investitiilor si de industrie. Unul dintre putinele beneficii ale pandemiei a constat in cresterea masiva a prezentei online a unor firme care in trecut activau exclusiv offline, dar si intr-un interes mai ridicat de a investi in modalitatea de promovare pe acest canal, arata un studiu al Mediapost Martech, companie specializata in automatizarea serviciilor de marketing, vanzari si suport pentru clienti. Prezenta online trebuie sustinuta prin interactiunea constanta cu clientii si printr-o strategie construita pe date concrete, obtinute din analiza directa a competitorilor. Potrivit unei cercetari realizate recent de Mediapost Martech, neglijarea unei strategii online complete bazate pe analiza temeinica a propriului business, in comparatie directa cu activitatea concurentei, poate conduce la oportunitati nevalorificate, de pana la 25% din cifra de afaceri pentru companiile cu o prezenta redusa sau arbitrara pe internet.
„Daca inainte de martie 2020, aproape 50% dintre companiile din Romania aveau un website, iar doar 5% dintre magazinele fizice erau prezente pe internet, in ultimul an, mediul de afaceri a fost practic obligat sa acorde un interes sporit mediului online si sa accelereze transformarea digitala, care este o tema discutata de multi ani. Vanzarile online au crescut cu 32% in 2020 si au reprezentat o zecime din totalul vanzarilor de retail. Produsele din categoria casa si gradina au inregistrat cea mai mare crestere in cautarile din 2020, cu 39% mai mult fata de 2019”, a explicat Adrian Alexandrescu, Managing Partner al Mediapost Martech.
Cu toate acestea, o prezenta online construita optim nu se limiteaza la un website si cateva conturi de social media, ci implica o transformare digitala reala raportata direct la competitie. „Mai mult ca niciodata, trebuie sa pui lupa in directia concurentei. Acesta este motivul pentru care am decis sa construim si sa lansam acum Digital Competitive Landscape Audit, un produs care analizeaza vizibilitatea online a brandurilor in comparatie directa cu principalii competitori. Te ajuta sa intelegi de ce un client a ales alt brand in locul tau si sa tragi concluzii constructive despre ce ai putea sa schimbi pentru ca, data viitoare, sa te aleaga pe tine. Cred ca principalul beneficiu al acestui tip de instrument este eficientizarea chiar si cu 33% a bugetului alocat promovarii online, prin simplul fapt ca iti poti optimiza comunicarea printr-o comparatie directa cu cei mai mari competitori ai business-ului tau. Sa studiezi competitia este un mod diferit de a studia, in final, tot publicul tinta. Din experienta noastra, un IMM cu o cifra de afaceri de sub 500.000 de euro, care are mai putin de 10 angajati, ar trebui sa aloce minimum 20.000 euro anual pentru promovarea online”, a mai punctat Adrian Alexandrescu.
Romanii petrec circa sapte ore zilnic, pe internet
Potrivit reprezentantului Mediapost Martech, acum este cel mai potrivit moment pentru a investi in imbunatatirea platformelor online si in promovarea prin intermediul lor, in special in contextul cresterii explozive a vanzarilor pe aceste canale, generata de pandemie. De asemenea, 74% din populatia Romaniei este activa online, iar romanii petrec aproximativ sapte ore pe zi, navigand pe internet (Raportul Global Media Intelligence, 2020).
In ceea ce priveste majorarea vanzarilor online in 2020 comparativ cu 2019, cel mai important salt, de 400%, s-a observat pe categoria produselor alimentare, urmata de segmentul de sport si fitness, cu 250%. Pe locul al treilea se afla decoratiunile pentru casa, jucariile si cartile, cu 150%.