Mazars, firma internationala de audit si consultanta in afaceri, a publicat cea de-a unsprezecea editie a studiului regional privind regimurile fiscale din Europa si Asia Centrala. Acest Ghid, care acopera 25 de tari in 2023, fata de 15 tari in 2013, analizeaza un spectru larg de aspecte fiscale, concentrandu-se pe impozitul pe profit, preturile de transfer, nivelul mediu si gradul de impozitare al veniturilor salariale, precum si TVA sau impozite similare.
Analiza Mazars privind tendintele regionale de impozitare in 2023 arata schimbari semnificative in domenii cheie. In timp ce salariul minim si salariul mediu inregistreaza o crestere, regiunea asista la incheierea unui interval marcat de reduceri ale impozitelor salariale si contributiilor sociale. Eforturile concertate ale Uniunii Europene impotriva competitiei fiscale au condus la necesitatea adoptarii impozitului minim global in legislatia nationala pana la sfarsitul anului. Mai mult, adoptarea tehnologiei digitale revolutioneaza colectarea TVA in regiune. De asemenea, normele privind preturile de transfer au devenit componente intrinseci ale sistemelor fiscale din toate tarile din Europa Centrala si de Est, asa cum este evidentiat in Ghid.
„Lansarea Ghidului Fiscal a venit la momentul potrivit”, a comentat Dr. Daniel H. Nagy, Tax Partner, Mazars. „Avand in vedere ca impozitul minim global de 15% pentru corporatii este programat sa intre in vigoare in 2024, este esential ca atat autoritatile, cat si corporatiile sa inteleaga modificarile legislative vaste generate de acest impozit si sa se pregateasca in consecinta."
Ghidul 2023 ofera o analiza detaliata a regimurilor fiscale dintr-o serie de tari, inclusiv din Europa Centrala si de Sud-Est, Germania, Austria, Moldova, Ucraina, Tarile Baltice si, pentru prima data, tarile din Asia Centrala, cum ar fi Kazahstan, Kargazstan si Uzbekistan.
Tarile din regiunea ECE aplica cote de impozitare a profiturilor intreprinderilor variate, cuprinse intre 15% si 20%. In 2022, numai Austria si-a redus cota de impozitare, de la 25% la 24%. In timp ce Ungaria mentine cea mai scazuta cota de impozitare de 9%, anumite sectoare se pot confrunta cu cote de impozitare a profiturilor de pana la 50%.
Anul trecut, in urma unei dezbateri acerbe, tarile din UE au convenit sa adopte in legislatia nationala, pana la sfarsitul anului 2023, normele privind impozitul minim global din directiva UE. Normele, denumite Pilonul II, impun o cota minima efectiva de impozitare de 15%, care reprezinta cota reala de impozitare dupa aplicarea diferitelor reduceri si ajustari. Aceasta Directiva se aplica grupurilor multinationale cu o cifra de afaceri de cel putin 750 de milioane de euro la nivel de grup si cu cel putin un membru care isi desfasoara activitatea in UE.
In timp ce detaliile transpunerii in legislatia fiscala nationala sunt inca in faza de proiect, se anticipeaza ca principalul obiectiv legislativ va fi mentinerea competitivitatii dupa adoptarea impozitului minim global. Este de asteptat ca alte taxe (de ex. impozitul pe venit pentru furnizorii de energie) sa fie luate in considerare la calcularea ratei efective de impozitare, a adaugat Dr. H. Nagy.
„Pilonul II reprezinta, potential, cea mai mare schimbare in domeniul impozitarii directe a companiilor din ultimele doua-trei decenii, iar abordarea multijurisdictionala inseamna o mai mare complexitate in ceea ce priveste alinierea intre sediul central si filialele grupului multinational, colectarea de date si procesul de conformare, precum si cresterea costurilor aferente. In consecinta, ne asteptam ca implementarea Pilonului II sa reprezinte, cel putin la inceput, o provocare atat pentru contribuabili carora se adreseaza, cat si pentru diversele autoritati fiscale nationale, iar o atentie sporita si resurse semnificative vor trebui alocate, in special din partea companiilor.”, a mentionat Lucian Dumitru, Tax Director, Mazars in Romania.
Ghidul din acest an subliniaza, de asemenea, rolul crucial al tehnologiei avansate in domeniul fiscal, demonstrand modul in care utilizarea acesteia creste colectarea TVA si ajuta implicit la generarea de venituri. Adoptarea tehnologiei digitale a permis unor tari precum Ungaria si Croatia, care au cote standard ridicate de TVA, sa asigure conformitatea in ceea ce priveste colectarea TVA si sa isi simplifice procesele fiscale.„Speram ca Romania va obtine aceleasi rezultate bune in ceea ce priveste colectarea taxelor, in special a TVA-ului, ca urmare a implementarii unor instrumente digitale precum SAF-T, e-Facturare si e-Transport.”, a mentionat Bianca Vlad, Tax Partner, Mazars in Romania.
In 2023, tendintele de scadere a impozitelor pe venit si a taxelor legate de ocuparea fortei de munca s-au oprit, existand diferente semnificative intre tarile europene. Unele tari, precum Bulgaria si Ucraina, mentin o rata uniforma a impozitului pe venit, in timp ce altele, precum Austria si Slovacia, au adoptat o impozitare progresiva.
Contributiile si impozitele sociale platite de angajatori reprezinta in medie 16% din salariul brut, cu diferente notabile intre tari. O masura de comparatie utila, taxa efectiva (tax wedge), indica proportia din venitul total platita statului, care variaza intre 14% si 48% in intreaga regiune.
„Austria si Slovacia conduc cu cea mai mare taxa efectiva”, a declarat Dr. H. Nagy, mentionand ca nivelul salariilor variaza semnificativ intre tari. Salariul minim variaza de la aproximativ 200 de euro in Kosovo si Moldova la peste 2.000 de euro in Slovenia, Germania si Austria.
In ciuda inflatiei ridicate, nivelul mediu al salariilor din sectorul privat, exprimat in euro, a crescut numai cu aproximativ 5% in ultimul an.
„Acest ghid ofera o comparatie excelenta a impozitarii muncii in Europa Centrala si de Est si poate fi folosit ca indrumare pentru reforma impozitarii veniturilor din munca in Romania, asa cum este descrisa in Raportul Bancii Mondiale din martie 2013.", a mentionat Edwin Warmerdam, Partner, Head of Tax, Mazars in Romania.
In ceea ce priveste preturile de transfer, Moldova va introduce o documentatie obligatorie incepand cu 2024, ceea ce inseamna ca toate tarile ECE vor aplica reglementarile privind preturile de transfer.
„Pentru ca toate tarile din ECE au adoptat principiul valorii de piata si cerintele de documentare, preturile de transfer raman o prioritate, dupa cum arata si barometrul inclus in Ghid privind nivelul de atentie acordat de autoritatile locale acestui subiect. Urmatoarea provocare pentru grupurile mari este tranzitia catre raportarea publica pentru fiecare tara in parte (CbCR) in zona UE, Romania fiind prima tara care implementeaza noile reguli.”, a mentionat Liviu Gheorghiu, Tax Director, Mazars in Romania. Ghidul fiscal poate fi accesat aici.