Liderii celor mai mari companii din lume sunt din ce in ce mai optimisti in ceea ce priveste evolutia afacerii lor, chiar daca varianta Delta a coronavirusului intarzie “revenirea la normal”. Increderea lor in economie a crescut la un nivel fara precedent de la inceputul pandemiei. KPMG 2021 CEO Outlook, in care au participat peste 1.300 de lideri executivi, analizeaza strategiile si viziunea lor pentru urmatorii trei ani si arata ca 60% dintre lideri sunt increzatori in perspectivele de crestere ale economiei globale, comparativ cu 42%, procentul estimat in urma cercetarii desfasurate in ianuarie/februarie.
"In linie cu evolutiile la nivel global pe care le detaliem in aceasta cercetare, pot spune din interactiunea cu liderii organizatiilor din Romania ca majoritatea au reactionat foarte eficient in timpul pandemiei, demonstrand rezilienta in fata schimbarilor, incertitudinii si provocarilor. Dintre companiile din sectoarele direct afectate de efectele pandemiei am vazut, de asemenea, exemple de succes in 2021 cu afaceri redeschise si/sau transformate. Rezilienta se bazeaza pe o echipa motivata si implicata, energizata de scopul, misiunea si valorile companiei, astfel incat sa gestioneze riscurile si oportunitatile, dar sa reuseasca, in acelasi timp, sa tina pasul cu impactul tehnologiei. O cultura orientata spre mediul digital confera oamenilor abilitatea de a integra in mod natural tehnologia in activitatile lor. In plus, se construieste fundatia pentru o forta de munca distinsa prin competente digitale performante, capabila sa opereze cu rapiditate si agilitate", spune Ramona Jurubita, Country Managing Partner, KPMG in Romania.
Perspectiva unei cresteri puternice ii incurajeaza pe liderii executivi sa investeasca in expansiune si transformarea afacerii, 69% dintre lideri indicand optiuni anorganice (fuziuni si achizitii, asocieri, aliante strategice) ca principala strategie de crestere. Majoritatea liderilor globali (87%) au afirmat ca intentioneaza sa finalizeze achizitii in urmatorii trei ani care sa le sustina cresterea si transformarea afacerii.
Cercetarea a indicat ca 30% dintre CEO planuiesc sa investeasca peste 10% din venituri in masuri si programe sustenabile in urmatorii trei ani.
"Desi exista inca incertitudine in ceea ce priveste pandemia, liderii sunt din ce in ce mai increzatori in revenirea puternica a economiei. Aceasta incredere a determinat liderii sa adopte o abordare agresiva de crestere. In timp ce strategiile de crestere anorganice sunt prioritare, liderii iau in considerare extinderea organica si continua evaluarea viitorului muncii astfel incat sa poata atrage talentul de top. Unul dintre elementele pozitive din ultimele 18 luni este faptul ca liderii pun din ce in ce mai des ESG (Mediu, Strategie, Guvernanta) in centrul strategiilor pentru revenire si crestere pe termen lung. Crizele privind aspectele de mediu si sociale au demonstrat ca trebuie sa ajustam abordarile si sa lucram impreuna", a explicat Bill Thomas, Global Chairman & CEO, KPMG.
Atingerea statusului net-zero cu suport guvernamental este o prioritate
Intre multele provocari socio-economice, sociale si de mediu, companiile sunt supuse presiunii sa contribuie la combaterea schimbarilor climatice si sa aiba un impact pozitiv in societate. Ca rezultat, peste un sfert (27%) dintre liderii in afaceri sunt ingrijorati ca un eventual esec in ceea ce priveste asteptarile in domeniul schimbarilor climatice ar putea determina pietele publice sa nu mai investeasca in afacerile lor. Peste jumatate (58%) dintre respondenti au afirmat ca exista o cerere in crestere din partea partilor interesate (investitori, autoritati de reglementare, clienti etc.) pentru o raportare mai ampla pe aspecte ESG.
Trei din patru (77%) lideri executivi considera ca vor fi necesari stimuli guvernamentali ca toate afacerile sa poata ajunge la obiectivul de “net-zero”. Mai mult, trei sferturi dintre liderii globali au identificat COP26 ca un moment esential pentru constientizarea urgentei in agenda schimbarii climatice.
Cercetarea a relevat ca, pentru acest scop, impactul companiei asupra comunitatilor si planetei determina 74% dintre CEO sa abordeze nevoile partilor interesate. A fost observata, de asemenea, o crestere de 10 puncte fata de inceputul anului 2020 in numarul liderilor care afirma ca obiectivul principal este sa implementeze scopul companiei in deciziile pe care le iau ca sa creeze valoare pe termen lung pentru partile interesate (64%). Mai mult de 8 din 10 lideri globali (86%) considera ca misiunea companiei va determina alocarea de capital, dar si strategiile de crestere anorganica.
Atentia se muta spre riscurile operationale si de mediu
Analizand riscurile pentru urmatorii trei ani, liderii executivi au identificat trei zone prioritare: lantul de aprovizionare, securitatea cibernetica si schimbarea climatica. 56% dintre lideri au afirmat ca lantul lor de aprovizionare este supus stresului in timpul pandemiei.
Perspective in schimbare pentru viitorul muncii
Doar 21% dintre lideri considera necesara o reducere a prezentei fizice, o schimbare substantiala fata de august 2020, in perioada de varf a primului val al pandemiei, cand 69% dintre lideri afirmau ca vor reduce spatiile in care isi desfasurau activitatea. Liderii s-au concentrat asupra flexibilitatii crescute pentru forta de munca, 51% (fata de 14% in ianuarie/februarie) intentionand sa investeasca in spatii colaborative de birou colaborative. 37% dintre liderii globali au implementat un model de lucru hibrid, in care majoritatea angajatilor lucreaza de la distanta 2-3 zile pe saptamana.
Reformele fara precedent in fiscalitatea internationala reprezinta un punct esential
Trei din patru lideri considera ca presiunea asupra finantelor publice exercitata de raspunsul necesar pandemiei a accentuat necesitatea cooperarii intre state pentru sistemul fiscal global. In acelasi timp, 77% dintre CEO considera ca propunerea unui sistem global cu un impozit minim reprezinta “o ingrijorare semnificativa” pentru obiectivele de crestere ale organizatiei. Sunt, insa, mai ingrijorati de riscurile de reglementare si fiscalitate decat erau inainte de pandemie.
Cercetarea arata ca 74% dintre lideri sunt constienti de legatura puternica dintre increderea mediului extern in afacerea lor si cum se aliniaza abordarea fiscala cu valorile organizationale. In timp ce afacerile incearca sa se reconstruiasca mai bine, majoritatea liderilor (69%) resimt o presiune in crestere pentru raportarea transparenta a impozitelor si taxelor, ca parte din agenda ESG.
***
Editia 2021 a KPMG CEO Outlook s-a desfasurat in perioada 29 iunie - 6 august si a inclus viziunea a 1.325 de lideri din cele mai influente companii din lume in ceea ce priveste mediul economic si de afaceri, precum si impactul pandemiei Covid-19 asupra viitorului afacerii lor. Toti respondentii au venituri de peste 500 milioane USD, iar o treime dintre companii au venituri anuale de peste 10 miliarde USD.