Referitor la: propuneri pentru elaborarea unei Instructiuni privind modul de ajustarea a pretului contractului ca urmare a intrarii in vigoare a OUG 79/2017
Stimate Domnule Presedinte Bogdan Puscas,
Urmare a raspunsului ANAP nr 20095/18.12.2017 la adresa nr 286/13.11.2017 formulata de Federatia Patronatelor Societatilor din Constructii (FPSC) in legatura cu necesitatea emiterii unei Instructiuni pentru aplicarea corecta a prevederilor legale ca urmare a intrarii in vigoare a OUG 79/8.11.2017 pentru modificarea si completarea Legii 227/2015 privind Codul Fiscal, va rugam sa aveti in vedere urmatoarele:
1. In raspunsul Dvs faceti trimitere la Consilierea metodologica din Biblioteca de spete, specificand ca pentru ajustarea pretului ”se vor avea in vedere prevederile Instructiunii ANAP nr 3/2017”, respectiv Nota nr 3 de la art 2 al acestei Instructiuni, modificarile contractuale ce se impun fiind tratate ca ”modificari nesubstantiale”. Pe de alta parte, Nota nr 3 de la art 2 este aplicabila situatiei mentionate la art 28 alin (5) din Normele metodologice aprobate prin HG 395/2016, care permite ajustarea pretului numai daca aceasta posbilitate a fost precizata in documentatia de atribuire: ”Art 28 (5)In conditiile art. 221 din Lege, posibilitatea de ajustare a pretului, precizata atat in documentatia de atribuire, cat si in contractul care urmeaza sa fie incheiat, dar fara a fi indeplinite conditiile prevazute la alin. (3), este posibila numai in cazul in care au loc modificari legislative sau au fost emise de catre autoritatile locale acte administrative care au ca obiect instituirea, modificarea sau renuntarea la anumite taxe/impozite locale al caror efect se reflecta in cresterea/diminuarea costurilor pe baza carora s-a fundamentat pretul contractului.”
In conditiile in care peste 90% din contractele de lucrari nu contin clauze de ajustare, iar Art 28(5) din HG 395/2016 ramane neschimbat, va rugam sa constatati ca modificarile contractuale care se impun ca urmare a trecerii contributiilor de la angajator la angajat nu se vor putea realiza fara impedimente si fara incalcarea prevederilor legale.
Dupa cca. un an de demersuri fara rezultat in directia reformularii Art 28 (5), va rugam sa urgentati modificarea textului articolului in cauza, astfel: Propunere Art 28 (5)In conditiile art. 221 din Lege, posibilitatea de ajustare a pretului, (precizata atat in documentatia de atribuire, cat si in contractul care urmeaza sa fie incheiat, dar) fara a fi indeplinite conditiile prevazute la alin. (3), este posibila numai in cazul in care au loc modificari legislative sau au fost emise de catre autoritatile locale acte administrative care au ca obiect instituirea, modificarea sau renuntarea la anumite taxe/impozite locale al caror efect se reflecta in cresterea/diminuarea costurilor pe baza carora s-a fundamentat pretul contractului.
In lipsa acestei modificari unele autoritati contracte vor putea refuza modificarea contractelor in derulare/ ajustarea pretului, chiar daca modificarea Codului Fiscal justifica efectuarea ajustarilor, caci Curtea de Conturi - in cazul unei verificari - va urmari in principal modul in care au fost respectate prevederile legale, nu o rubrica de Consiliere metodologica de pe site-ul ANAP.
2. Consideram ca emiterea unei Instructiuni in vederea aplicarii in mod unitar si coerent a modificarilor impuse de aplicarea prevederilor OUG 79/2017, ce vor aparea in derularea contarctelor, cu impact asupra calcului contributiilor si a valorii contractului, este nu numai oportuna, dar este o urgenta maxima, deoarece toate contractele in derulare ar avea de suferit, implicit partile contractuale si investitia in sine. Ca o consecinta a schimbarilor legislative, in contractele in derulare se vor schimba atat taxele angajatorului, cat si ale angajatului, ceea ce implica modificarea tarifului orar pentru manopera, dar si a contributiilor angajatorului.
Va propunem spre analiza urmatoarea formula de ajustare a tarifului orar pentru manopera:
Tm2 = Tm1* 1.198
Unde,
Tm1 - tarif manopera 2017
Tm2 - tarif manopera 2018
Demonstratie:
N- salariu net
B - salariu brut
Ca - contributii angajat
Coe - contributii operator economic (angajator)
I - impozit
Nota : Indicele 1 se refera la anul 2017, indicele 2 la anul 2018, pentru toate simbolurile de mai sus.
N= B-Ca -(B-Ca)*I
N1= B1-( B1*0.25- B1*0.055- B1*0.005)-[( B1*0.25- B1*0.055- B1*0.005)*0.16]=
= B1 (1-0.105-0.055-0.005)*(1-0.16)= B1*0.7014
N2= B2-( B2*0.25- B2*0.10)-[( B2*0.25- B2*0.10)*0.10]= B2 (1-0.25-0.10)*(1-0.10)
= B2*0.585
Deoarece nu exista nicio prevedere legala care sa impuna schimbarea valorii nete a salariului, dar si faptul ca modificarile legislative nu ar trebui sa aduca prejudicii operatorilor economici in derularea contractelor publice existente, cu privire la sumele nete pe care acestia le au de incasat, existand un interes comun - si anume acela de a pastra acelasi net - s-a pornit de la premiza ca N1= N2
Astfel,
B2= B1*0.7014/ 0.585 = B1*1.198
Tariful orar, calculat ca B/ 166 ar insemna sa mentina acelasi raport, respectiv
Tarif manopera 2018 = Tarif manopera 2017 * 1.198
Aceasta formula a fost verificata pe devize corespunzatoare mai multor tipuri de lucrari, cu o pondere diferita a manoperei, rezultand in fiecare caz, la nivelul valorii totale a contractului, modificari ce nu depasesc 1%. Atasam un deviz in sutinerea acestei afirmatii (modificare de 0.27% fata de 2017, respectiv un tabel cu concluziile aplicarii formulei pe diferite tipuri de lucrari).
3. Avand in vedere informatiile de la punctele anterioare, respectiv :
a. Ajustarea valorii contractuale datorita modificarilor impuse de reglementarile actuale nu se poate face daca contractul nu prevede posibilitatea de ajustare a preturilor (deci pentru peste 90% din contractele de lucrari ajustarea nu va fi posibila)
b. Valoarea totala a contractului va fi relativ aceeasi dupa aplicarea noilor contributii/ tarife,
Va rugam sa analizati posibilitatea ca - pana la modificarea art 28 din Norme - sa emiteti urgent o Instructiune care sa permita recalcularea valorilor din deviz conform modului de calcul prezentat mai sus, cu mentinerea valorii contractului, astfel incat operatorii economici sa poata incasa sumele cuvenite mentinerea valorii contractului.
Avem rugamintea ca, urmare a acestei adrese, sa acceptati o intalnire cu reprezentantii FPSC in urmatoarele zile, astfel incat impreuna sa gasim solutia care ar « linisti » piata si ar ajuta atat autoritatile contractante, cat si antreprenorii, sa poata duce la bun sfarsit contractele incepute.
Va multumim si asteptam propunerea Dvs.
Cu deosebita consideratie,
Irina Forgo
Director Programe FPSC
Stimate Domnule Presedinte Bogdan Puscas,
Urmare a raspunsului ANAP nr 20095/18.12.2017 la adresa nr 286/13.11.2017 formulata de Federatia Patronatelor Societatilor din Constructii (FPSC) in legatura cu necesitatea emiterii unei Instructiuni pentru aplicarea corecta a prevederilor legale ca urmare a intrarii in vigoare a OUG 79/8.11.2017 pentru modificarea si completarea Legii 227/2015 privind Codul Fiscal, va rugam sa aveti in vedere urmatoarele:
1. In raspunsul Dvs faceti trimitere la Consilierea metodologica din Biblioteca de spete, specificand ca pentru ajustarea pretului ”se vor avea in vedere prevederile Instructiunii ANAP nr 3/2017”, respectiv Nota nr 3 de la art 2 al acestei Instructiuni, modificarile contractuale ce se impun fiind tratate ca ”modificari nesubstantiale”. Pe de alta parte, Nota nr 3 de la art 2 este aplicabila situatiei mentionate la art 28 alin (5) din Normele metodologice aprobate prin HG 395/2016, care permite ajustarea pretului numai daca aceasta posbilitate a fost precizata in documentatia de atribuire: ”Art 28 (5)In conditiile art. 221 din Lege, posibilitatea de ajustare a pretului, precizata atat in documentatia de atribuire, cat si in contractul care urmeaza sa fie incheiat, dar fara a fi indeplinite conditiile prevazute la alin. (3), este posibila numai in cazul in care au loc modificari legislative sau au fost emise de catre autoritatile locale acte administrative care au ca obiect instituirea, modificarea sau renuntarea la anumite taxe/impozite locale al caror efect se reflecta in cresterea/diminuarea costurilor pe baza carora s-a fundamentat pretul contractului.”
In conditiile in care peste 90% din contractele de lucrari nu contin clauze de ajustare, iar Art 28(5) din HG 395/2016 ramane neschimbat, va rugam sa constatati ca modificarile contractuale care se impun ca urmare a trecerii contributiilor de la angajator la angajat nu se vor putea realiza fara impedimente si fara incalcarea prevederilor legale.
Dupa cca. un an de demersuri fara rezultat in directia reformularii Art 28 (5), va rugam sa urgentati modificarea textului articolului in cauza, astfel: Propunere Art 28 (5)In conditiile art. 221 din Lege, posibilitatea de ajustare a pretului, (precizata atat in documentatia de atribuire, cat si in contractul care urmeaza sa fie incheiat, dar) fara a fi indeplinite conditiile prevazute la alin. (3), este posibila numai in cazul in care au loc modificari legislative sau au fost emise de catre autoritatile locale acte administrative care au ca obiect instituirea, modificarea sau renuntarea la anumite taxe/impozite locale al caror efect se reflecta in cresterea/diminuarea costurilor pe baza carora s-a fundamentat pretul contractului.
In lipsa acestei modificari unele autoritati contracte vor putea refuza modificarea contractelor in derulare/ ajustarea pretului, chiar daca modificarea Codului Fiscal justifica efectuarea ajustarilor, caci Curtea de Conturi - in cazul unei verificari - va urmari in principal modul in care au fost respectate prevederile legale, nu o rubrica de Consiliere metodologica de pe site-ul ANAP.
2. Consideram ca emiterea unei Instructiuni in vederea aplicarii in mod unitar si coerent a modificarilor impuse de aplicarea prevederilor OUG 79/2017, ce vor aparea in derularea contarctelor, cu impact asupra calcului contributiilor si a valorii contractului, este nu numai oportuna, dar este o urgenta maxima, deoarece toate contractele in derulare ar avea de suferit, implicit partile contractuale si investitia in sine. Ca o consecinta a schimbarilor legislative, in contractele in derulare se vor schimba atat taxele angajatorului, cat si ale angajatului, ceea ce implica modificarea tarifului orar pentru manopera, dar si a contributiilor angajatorului.
Va propunem spre analiza urmatoarea formula de ajustare a tarifului orar pentru manopera:
Tm2 = Tm1* 1.198
Unde,
Tm1 - tarif manopera 2017
Tm2 - tarif manopera 2018
Demonstratie:
N- salariu net
B - salariu brut
Ca - contributii angajat
Coe - contributii operator economic (angajator)
I - impozit
Nota : Indicele 1 se refera la anul 2017, indicele 2 la anul 2018, pentru toate simbolurile de mai sus.
N= B-Ca -(B-Ca)*I
N1= B1-( B1*0.25- B1*0.055- B1*0.005)-[( B1*0.25- B1*0.055- B1*0.005)*0.16]=
= B1 (1-0.105-0.055-0.005)*(1-0.16)= B1*0.7014
N2= B2-( B2*0.25- B2*0.10)-[( B2*0.25- B2*0.10)*0.10]= B2 (1-0.25-0.10)*(1-0.10)
= B2*0.585
Deoarece nu exista nicio prevedere legala care sa impuna schimbarea valorii nete a salariului, dar si faptul ca modificarile legislative nu ar trebui sa aduca prejudicii operatorilor economici in derularea contractelor publice existente, cu privire la sumele nete pe care acestia le au de incasat, existand un interes comun - si anume acela de a pastra acelasi net - s-a pornit de la premiza ca N1= N2
Astfel,
B2= B1*0.7014/ 0.585 = B1*1.198
Tariful orar, calculat ca B/ 166 ar insemna sa mentina acelasi raport, respectiv
Tarif manopera 2018 = Tarif manopera 2017 * 1.198
Aceasta formula a fost verificata pe devize corespunzatoare mai multor tipuri de lucrari, cu o pondere diferita a manoperei, rezultand in fiecare caz, la nivelul valorii totale a contractului, modificari ce nu depasesc 1%. Atasam un deviz in sutinerea acestei afirmatii (modificare de 0.27% fata de 2017, respectiv un tabel cu concluziile aplicarii formulei pe diferite tipuri de lucrari).
3. Avand in vedere informatiile de la punctele anterioare, respectiv :
a. Ajustarea valorii contractuale datorita modificarilor impuse de reglementarile actuale nu se poate face daca contractul nu prevede posibilitatea de ajustare a preturilor (deci pentru peste 90% din contractele de lucrari ajustarea nu va fi posibila)
b. Valoarea totala a contractului va fi relativ aceeasi dupa aplicarea noilor contributii/ tarife,
Va rugam sa analizati posibilitatea ca - pana la modificarea art 28 din Norme - sa emiteti urgent o Instructiune care sa permita recalcularea valorilor din deviz conform modului de calcul prezentat mai sus, cu mentinerea valorii contractului, astfel incat operatorii economici sa poata incasa sumele cuvenite mentinerea valorii contractului.
Avem rugamintea ca, urmare a acestei adrese, sa acceptati o intalnire cu reprezentantii FPSC in urmatoarele zile, astfel incat impreuna sa gasim solutia care ar « linisti » piata si ar ajuta atat autoritatile contractante, cat si antreprenorii, sa poata duce la bun sfarsit contractele incepute.
Va multumim si asteptam propunerea Dvs.
Cu deosebita consideratie,
Irina Forgo
Director Programe FPSC