In data de 28 decembrie 2021, Guvernul Romaniei a adoptat Ordonanta de Urgenta nr. 140/2021 privind anumite aspecte referitoare la contractele de vanzare de bunuri (“OUG 140/2021”), aceasta intrand in vigoare la 1 ianuarie 2022. Prin OUG 140/2021, statul roman transpune Directiva (UE) 2019/771 privind anumite aspecte referitoare la contractele de vanzare de bunuri si, totodata, abroga legislatia anterioara in materia vanzarii de produselor si garantiilor asociate acestora, anume Legea 449/2003.
Noua reglementare corespunde necesitatii de aliniere la cadrul european in materia protectiei consumatorilor si adreseaza schimbarile generate de evolutia tehnologica si comertul de bunuri care incorporeaza continut digital sau servicii digitale sau sunt interconectate cu acestea. Prezentam, pe scurt, cele mai importante aspecte continute de OUG 140/2021:
1. Termenul garantiei legale de conformitate
Similar reglementarii anterioare, termenul de garantie pentru un bun este de 2 ani de la data livrarii. Este interesant de punctat faptul ca, in proiectul de ordonanta de urgenta supus consultarii publice, termenul propus a fost de 5 ani, insa acesta nu a fost pastrat in forma finala a ordonantei. Spre deosebire de reglementarea anterioara insa, OUG 140/2021 nu mai prevede posibilitatea ca, in cazul bunurilor a caror durata medie de utilizare este mai mica de 2 ani, termenul de garantie sa fie redus la aceasta durata. De asemenea, OUG 140/2021 nu mai prevede nici termenul minim in care consumatorul sa informeze vanzatorul despre lipsa de conformitate (in reglementarea anterioara fiind prevazut un termen de 2 luni de la constatare).
Mai departe, noua reglementare vine in sprijinul consumatorului final si stabileste termenul prezumtiei referitoare la existenta neconformitatii la momentul livrarii bunului daca neconformitatea este constatata in termen de 1 an de la livrare (fata de 6 luni in reglementarea anterioara).
O noutate intervine pentru bunurile cu elemente digitale pentru care contractul de vanzare prevede furnizarea continua de continut digital sau de servicii digitale, vanzatorul fiind raspunzator pentru orice neconformitate a continutului digital sau a serviciului digital care intervine sau este constatata in termen de 2 ani pentru bunurile care au o durata medie de utilizare de pana la 5 ani, respectiv de 5 ani pentru bunurile care au o durata medie de utilizare mai mare de 5 ani. Daca furnizarea este pentru o perioada de peste 5 ani, vanzatorul raspunde pentru orice neconformitate a continutului sau serviciului care intervine sau este constatata pe parcursul perioadei in care continutul sau serviciul trebuie sa fie furnizat conform contractului.
2. Reglementarea in mod expres a comercializarii bunurilor cu elemente digitale
Cum am anticipat, OUG 140/2021 reglementeaza, in mod expres, cadrul privind comertul cu bunurile ce contin elemente digitale, creand astfel drepturi si obligatii corelative ale consumatorilor, respectiv ale vanzatorilor.
Bunurile cu elemente digitale sunt definite ca fiind orice obiect corporal mobil care incorporeaza un continut digital sau un serviciu digital sau este interconectat cu acestea, astfel incat, in absenta respectivului continut digital sau serviciu digital, bunul nu si-ar putea indeplini functiile. Cu titlu de exemplu, in aceasta categorie de bunuri pot fi incluse electrocasnicele inteligente, telefoanele mobile sau ceasurile inteligente.
Mentionam ca OUG 140/2021 nu se aplica contractelor privind furnizarea de continut digital sau de servicii digitale, ca de exemplu cazurilor in care se convine in mod expres cu privire la cumpararea de catre consumator a unui telefon inteligent fara un sistem de operare specific si, ulterior, consumatorul incheie un contract pentru furnizarea unui sistem de operare din partea unui tert. Ordonanta de Urgenta 141/2021, care a intrat in vigoare la 9 ianuarie 2022, contine prevederi referitoare la contractele de furnizare de continut digital sau servicii digitale.
Prin crearea unui cadru specific privind vanzarea bunurilor mentionate mai sus, OUG 140/2021 stabileste o serie de obligatii pentru vanzator, precum obligatia de a se asigura ca a informat consumatorul cu privire la actualizari si ca acestuia ii sunt furnizate actualizari, inclusiv actualizari de securitate, care sunt necesare pentru a mentine conformitatea acelor bunuri. De exemplu, in cazul in care un anunt publicitar ar prezenta un televizor inteligent ca integrand o anumita aplicatie video, vanzatorul care comercializeaza un astfel de produs are obligatia de a informa consumatorii care au achizitionat produsul despre actualizarile aplicatiei video.
3. Cerintele obiective si subiective privind conformitatea unui bun
OUG 140/2021 detaliaza cerintele de conformitate ale unui produs, acestea fiind descrise, in legislatia anterioara, de o maniera formala. Astfel, cerintele de conformitate sunt impartite in doua categorii, anume:
- cerinte obiective de conformitate, care vizeaza o serie de conditii minime pe care trebuie sa le indeplineasca bunul achizitionat, precum bunul sa posede calitatea si sa corespunda descrierii unei mostre sau unui model pe care vanzatorul l-a pus la dispozitia consumatorului inainte de incheierea contractului; si
- cerinte subiective de conformitate, care vizeaza calitatile bunului in baza prevederilor contractuale agreate cu consumatorul.
4. Masuri corective in cazul constatarii unei neconformitati
Similar reglementarii anterioare, in situatia constatarii unei neconformitati, consumatorul poate beneficia de reparatia sau inlocuirea produsului defect. Totusi, spre deosebire de legislatia anterioara, care reglementa dreptul consumatorului de a solicita, in primul rand, reparatia produsului, OUG 140/2021 da consumatorului posibilitatea de a opta intre reparatie si inlocuire, cu exceptia situatiei in care masura aleasa ar fi imposibila sau ar impune vanzatorului costuri disproportionate.
Mai departe, noua reglementare clarifica si detaliaza situatiile in care consumatorul poate cere (si obtine) reducerea pretului pentru bunul achizitionat ori incetarea contractului prin care l-a achizitionat, in caz de neconformitate.
In plus, OUG 140/2021 prevede, in mod expres, dreptul consumatorului de a alege masura corectiva in situatia in care neconformitatea este constatata in scurt timp de la livrare, insa fara a depasi un termen de 30 de zile calendaristice.
5. Redefinirea prezumtiei de lipsa a conformitatii
Daca in reglementarea anterioara bunul putea fi considerat conform contractului de vanzare in cazul in care consumatorul a cunoscut sau nu putea, in mod rezonabil, sa nu cunoasca lipsa de conformitate, legislatia in vigoare nu mai mentine aceasta prevedere care lasa loc de interpretari. Astfel, OUG 140/2021 prevede ca pentru ca un bun sa poata fi considerat conform, la momentul incheierii contractului de vanzare vanzatorul trebuie sa informeze consumatorul in mod explicit ca o anumita caracteristica a bunurilor nu corespunde cerintelor obiective de conformitate, iar acesta din urma sa accepte in mod expres si separat acest lucru la momentul incheierii contractului de vanzare.
6. Garantia comerciala
Similar reglementarii anterioare, OUG 140/2021 permite acordarea de garantii suplimentare consumatorilor in conditiile certificatului de garantie comerciala sau a celor mentionate in publicitatea disponibila inainte de vanzare.
Printre noutatile aduse de OUG 140/2021 in materia garantiilor comerciale se numara obligatia vanzatorului de a repara sau inlocui produsul defect in termen de maximum 15 zile calendaristice (legislatia anterioara permitea posibilitatea vanzatorului de a determina aceasta perioada) sau raspunderea directa a producatorului pentru garantia comerciala, in situatia in care producatorul este emitentul acesteia.
7. Concluzii
Noua reglementare este binevenita avand in vedere ca aliniaza Romania la cadrul european in materia protectiei consumatorilor si, totodata, adreseaza dezvoltarile generate de progresul tehnologic.
Pe de alta parte, va fi interesant de urmarit maniera in care noua reglementare va fi pusa in aplicare, in special prin raportare la diferitele situatii ce pot fi generate de reclamarea defectelor produselor complexe sau interpretarea prevederilor referitoare la bunurile cu elemente digitale ori cerintele de conformitate.