Curtea de Conturi a efectuat un audit al performantei privind Economicitatea, eficienta si eficacitatea utilizarii fondurilor alocate in cadrul Proiectului privind Reforma Sistemului Judiciar la Ministerul Justitiei, misiune in urma careia s-a constatat indeplinirea in intregime a doua dintre cele patru obiective ale Proiectului.
Astfel, din evaluarea gradului de implementare a componentelor proiectului a rezultat ca au fost complet realizate consolidarea capacitatii administrative a instantelor si dezvoltarea institutionala a institutiilor judiciare, in timp ce reabilitarea infrastructurii instantelor si sprijinirea gestiunii informatiilor la instante nu au fost realizate in totalitate.
In ceea ce priveste reabilitarea infrastructurii instantelor, auditul remarca faptul ca au fost reabilitate 16 obiective de investitii din cele 19 planificate, celelalte trei care nu au fost finalizate in totalitate fiind finantate in continuare din fondurile altui imprumut si de la bugetul de stat. Printre cauzele care au dus la nerealizarea obiectivelor se numara nerespectarea termenelor, intarzierile inregistrate la incheierea contractelor de lucrari civile, dar si la receptiile la terminarea lucrarilor. Pregatirea Proiectului a fost deficitara in ceea ce priveste obiectivele de investitii si a generat intarzieri in implementare, termenele negociate initial fiind nerealiste si nerealizabile.
In cadrul componentei privind consolidarea capacitatii administrative a instantelor s-a retinut elaborarea si implementarea celor patru noi Coduri judiciare, stabilirea standardelor pentru asigurarea si monitorizarea eficientei activitatii instantelor, crearea sistemului de monitorizare a ratei de solutionare a dosarelor.
Introducerea inregistrarii audio a sedintelor de judecata la nivelul tuturor instantelor este o realizare notabila in sensul sprijinirii gestiunii informatiilor la instante. Pe de alta parte, realizarea Sistemului integrat de management al resurselor (RMS) a lasat de dorit. La momentul derularii misiunii, echipa de audit a avut rezerve in a confirma eficacitatea RMS, in contextul in care acesta nu era operational.
In cadrul componentei privind dezvoltarea institutionala a institutiilor judiciare, auditul a evidentiat, intre altele, serviciile de consiliere si consultanta de care a beneficiat Ministerul, sprijinirea Institutului National al Magistraturii si a Scolii Nationale de Grefieri in demersul de introducere a platformelor e-learning, implementarea sistemului de management al calitatii de catre CSM, elaborarea primului Cod roman integrat de insolventa.
Auditul mentioneaza ca, fiind vorba de o reforma a sistemului de justitie inceputa in scopul indeplinirii conditiilor pentru aderarea Romaniei la UE, se poate spune ca eforturile financiare si umane au condus la o evolutie pozitiva in acest domeniu, imprumutul BIRD contribuind la finantarea reformei in sistemul de justitie. Pe de alta parte, problemele de economicitate, eficienta si capacitate institutionala in implementarea proiectului, evidentiate in urma misiunii de audit, nu pot fi neglijate. Recomandarile emise, care se regasesc la finalul sintezei, ar trebui sa reprezinte, in opinia auditorilor, puncte de plecare spre un management de proiect mai performant la nivelul institutiilor beneficiare.