Pandemia de coronavirus continua sa aiba un impact puternic asupra companiilor, in special in ce priveste lanturile de aprovizionare. Potrivit unui sondaj realizat de AHK Romania in randul companiilor cu capital german din Romania, problemele de livrare, precum si cresterile semnificative ale preturilor la produsele intermediare si la materiile prime cauzeaza probleme majore pentru companiile germane care opereaza la nivel international. Acest lucru se aplica tuturor sectoarelor si tuturor companiilor, indiferent de marime.
81% dintre companiile intervievate raporteaza cresteri de preturi sau dificultati de aprovizionare. „Companiile din industrie se confrunta in prezent cu o noua provocare a pandemiei de Coronavirus. Nu doar lipsa unor produse si evolutia preturilor in sine cauzeaza probleme majore, ci mai ales lipsa de predictibilitate care rezulta din acestea. Lanturile de aprovizionare devin din ce in ce mai „neplanificabile”, deoarece schimbarile bruste, neplanificate in lanturile de aprovizionare ale partenerilor de afaceri fac ca propria productie sa fie din ce in ce mai lipsita de predictibilitate, cu multe schimbari de plan pe termen foarte scurt. Acest lucru duce si la cresterea costurilor", spune Sebastian Metz, director general si membru in Consiliul Director al AHK Romania.
Companiile resimt in prezent efectele blocajelor de aprovizionare si ale cresterilor de preturi, in special in cazul otelului si al maselor plastice (cate 48,6% fiecare), dar nici aluminiul (25,7%) si lemnul (23%) nu pot fi achizitionate in cantitati suficiente sau doar la preturi semnificativ mai mari. De asemenea, exista o lipsa masiva de semiconductori in industria auto. Companiile invoca cererea crescuta (64,7%) ca fiind principalul motiv al blocajelor de materii prime. De asemenea, mai mult de jumatate considera oprirea productiei la furnizori ca motiv al lipsei de materii prime (58,8%) din cauza inchiderilor legate de pandemie sau a masurilor de igiena, a concediilor medicale si a problemelor de transport (32,4%). Ca urmare a lipsei de aprovizionare, 78% dintre companii se confrunta in prezent cu preturi de achizitie mai mari pentru produsele si serviciile lor. „Aceasta problema devine din ce in ce mai mult un factor limitativ pentru activitatile comerciale ale companiilor si, prin urmare, si in dezvoltarea economica ulterioara. Si, bineinteles, are si un impact foarte direct asupra numeroaselor proiecte de investitii ale administratiilor publice, in special in ceea ce priveste investitiile in extinderea infrastructurii, de exemplu in cadrul programelor de reconstructie si redresare la nivelul UE”, continua Sebastian Metz.
In multe companii exista, de asemenea, timpi de asteptare mai lungi (62,5%) pentru materiile prime si bunurile comandate, precum si efort de planificare mai mare (aproape 47%). In multe cazuri, comenzile existente nu pot fi procesate (37,5%), iar dificultatile de livrare duc la scaderea vanzarilor (40,6%). 28% dintre companii au fost nevoite sa reduca sau chiar sa opreasca productia.
Mai mult de 60% dintre companii se vad nevoite sa transfere cresterea preturilor catre clienti. Acestia reactioneaza, de asemenea, la aceste provocari prin cautarea de furnizori noi sau suplimentari (52,6%). Pentru cei mai multi dintre ei intra in discutie Uniunea Europeana sau restul Europei. 44,7% se gandesc sa creasca nivelul stocurilor, acolo unde este posibil. O alta masura pe care 21% dintre respondenti o iau in considerare sau au utilizat-o deja ar fi ajustari de personal, cum ar fi implementarea Kurzarbeit, reducerea orelor suplimentare, reduceri de personal. „Mai multe solutii sunt urmarite in prezent de companii: diversificarea furnizorilor si a regiunilor de aprovizionare, cresterea stocurilor, modificarea produselor etc. Dar totul necesita timp si, in cele mai multe cazuri, acest lucru duce la cresterea costurilor”, mai spune Sebastian Metz.
Cele mai multe dintre companiile intervievate (43%) nu se asteapta la o imbunatatire a situatiei in ce priveste aprovizionarea cu materii prime, produse intermediare si bunuri relevante inainte de 2022.