RO EN
Coșul este gol

Viorel Leca, Gebruder Weiss: Romania, un potential centru logistic regional

Relatiile economice dintre Asia si Europa au fost prezente inca din timpuri stravechi, facilitand consolidarea unor importante interconexiuni si contribuind la dezvoltarea macro-regionala. In contextul geopolitic si economic actual, in care conflictul dintre Rusia si Ucraina a generat o multitudine de provocari pe toate planurile, iar Asia ramane unul dintre principalii parteneri in schimburile economice cu Europa, crearea unor rute de transport alternative, care sa ofere o reducere nu doar a costurilor, ci si a timpului de transport, devine tot mai importanta.
„Romania este una dintre tarile care pot juca un rol cheie in schimburile comerciale dintre tarile asiatice si cele europene. Desigur, dincolo de avantajul de a dispune de un port cu o importanta majora in regiune, marea provocare a Romaniei este generata de nevoia de investitii in infrastructura - atat rutiera, cat si feroviara - pentru a sustine afluxul de marfuri ce ar trebui sa tranziteze tara noastra”, este de parere Viorel Leca, Director General al Gebrüder Weiss Romania.
 
Romania - locul 15 in Europa din punct de vedere al volumului de marfuri procesate prin porturile maritime
Un aspect cheie in considerarea Romaniei ca potential hub logistic este reprezentat de cresterea constanta a greutatii brute de marfuri procesate in cele trei porturi maritime ale tarii. Potrivit celei mai noi statistici realizate de Eurostat*, la nivelul lui 2022, Romania se afla pe locul al 15-lea in clasamentul european, cu cca. 60 de milioane de tone de marfuri procesate in 2022, prin porturile de la Marea Neagra, tonajul inregistrand cresteri constante de la an la an.
In contextul in care Portul Constanta este cel mai important din Romania, datele statistice privind performanta acestuia** arata ca cea mai mare cantitate de marfuri procesata este din categoria cerealelor, urmata de categoria petrol brut si produse petroliere. Aspect care arata, o data in plus, relevanta Romaniei in economia europeana.
Un moment esential ce a demonstrat, o data in plus, importanta Romaniei in sistemul economic european si global a fost cel al declansarii conflictului din Ucraina. Odata cu inceperea razboiului din regiune, Ucraina, cel putin in prima faza si pentru anumite categorii de clienti, nu a mai reprezentat una dintre optiunile dorite de transport, indiferent de cale - aerian, maritim sau terestru. Astfel, toate acele vase care, in mod traditional, ajungeau in portul Odessa au fost re-rutate catre portul Constanta.
Pe parcursul ultimului deceniu, Portul Constanta a deservit eficient fluxurile de marfuri sosite sau plecate din/spre Europa Centrala si de Est, inclusiv: Serbia, Ungaria, Bulgaria, Moldova, Croatia, Slovacia, Austria si Germania de Sud. Pozitia geografica a Portului Constanta permite posibilitatea redirectionarii prin Romania a fluxurilor de marfuri care vin din Orientul Indepartat catre porturile nord-vestice europene, folosind reteaua de transport existenta (feroviar, rutier, Canalul Dunare-Marea Neagra si porturile de pe Dunare). Desi multe schimbari politice si economice s-au desfasurat in aceasta zona si au influentat semnificativ dezvoltarea acesteia, caile traditionale de transport care utilizeaza Portul Constanta au ramas neschimbate, datorita avantajelor competitive ale portului.
Cresterea economica inregistrata in ultimii ani in tarile Europei Centrale si de Est ofera Romaniei avantajul de a actiona drept centru principal de depozitare si distributie pentru aceasta regiune.
 
Provocarile pozitionarii Romaniei drept centru logistic regional
Romania este intr-o pozitie foarte buna pentru a deveni o poarta strategica regionala de comert si logistica pentru CEE pe axa Est-Vest, fiind inclusa in doua dintre cele 9 coridoare ale retelei transeuropene de transport Ten-T - Orient-Estul Mediteranei si Coridorul Dunare - Rin.
Astfel, potentialul pe care il are Romania mai ales in contextul actual (economic si geopolitic), poate fi sustinut doar prin investitii masive in infrastructura rutiera si feroviara, necesare pentru a facilita transportul rapid si eficient de marfuri. De asemenea, la nivel legislativ sunt necesare ajustari care sa usureze o astfel de pozitie strategica a tarii noastre, in timp ce mediul fiscal imbunatatit (impozite, vama, etc) joaca, de asemenea, un rol important.
In plus, oferirea de servicii de transport de calitate, la standarde europene devine un aspect esential. Tocmai din acest motiv, Gebrüder Weiss Romania investeste constant in dezvoltarea retelei de hub-uri logistice, dar si in noi solutii de transport destinate clientilor.
Strategia Gebrüder Weiss este de a-si consolida prezenta in Asia Centrala, ceea ce este vizibil deja prin investitiile alocate extinderii filialelor sale din Europa Centrala si de Sud-Est, pana in Caucaz si Asia Centrala, unde, compania de logistica este prezenta cu propriile filiale din Georgia, Armenia, Uzbekistan, Kazahstan, pana in China.
In plus, compania si-a extins recent prezenta in Georgia, in contextul cresterii tot mai mari a volumelor de marfa, locatia din Tibilisi dispunand de mai mult spatiu de transbordare si birouri.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter