Majorarea costului de transport de marfuri din China, atat pe cale aeriana si feroviara, dar mai ales pe cale maritima, a reprezentat cea mai mare provocare a ultimului an pentru toate companiile prezente in domeniu, un lucru experimentat din plin si de ROMASIA, jucator activ de peste 12 ani in aceasta piata. Ca o consecinta, fenomenul cresterii de pret din transport s-a tradus prin scumpiri pe intreg lantul de aprovizionare.
”Costul transportului containerizat maritim s-a marit de sapte-opt ori fata de preturile de dinaintea pandemiei. Daca pentru un container de 40 de picioare din China pana in Constanta, costul de transport era de 1.800-2.500 de dolari (USD), astazi acest cost este de 14.000-16.000 de dolari, la acelasi volum de marfa transportat. Noi am cautat solutii si am eficientizat anumite procese astfel incat pretul pe metru cub sa creasca procentual mult mai putin”, declara Marius Grada, cofondator si CEO al ROMASIA, un business de aproximativ 10 milioane de lei anul trecut, ca incasari din transport si servicii pentru Romania.
Mai concret, inainte de criza sanitara, compania vindea un metru cub de marfa transportata la pretul de 120-160 de dolari, iar acum transportul se face cu 400 de dolari pe metru cub, ceea ce, in procente, se afla sub cresterea pretului pietei. Capacitate de transport a ROMASIA, a carei principala activitate este aceea de achizitii de pe piata chineza, inseamna aproape 20.000 metri cubi de marfa transportata pentru o baza de aproximativ 400 de clienti.
La capitolul provocari se adauga si efortul mai mare pe care compania l-a depus pentru a-si mentine clientii, fiind nevoita sa scada marjele de profit. De exemplu, pentru anumiti clienti fie nu a mai fost fezabil importul din China, fie - in cazul celor care nu au renuntat – preturile de vanzare au fost drastic modificate. Marius Grada da exemplul concret al unui importator de mobilier de exterior a carei valoare medie a marfii trasportate pe un container, inainte de criza, era de 15.000-18.000 de dolari, caz in care platea 2.000 de dolari pe transport.
”In noul context, acesta plateste 16.000 de dolari pentru marfa si 15.000 de dolari pentru transport. Asadar, impactul de cost este, impreuna cu celelalte costuri - taxe vamale, manipulari, etc. - de peste 100%. Asta inseamna ca el va trebui, cel putin, sa dubleze pretul produsului catre client. Pentru alt gen de produse, precum cele mici ca volum, schimbarea nu a fost atat de dramatica”, explica Marius Grada. Acesta mai spune ca este dificil de facut o previziune pe termen lung pentru evolutia preturilor in transportul maritim pentru ca totul depinde de modul in care evolueaza pandemia si de deciziile politice care se vor lua la nivel mondial.
ROMASIA se concentreaza in prezent pe doua directii principale de business si pe cateva complementare. In primul rand, exista o linie pentru achizitii, atunci cand clientul se raporteaza la companie ca la propriul sau departament de achizitii din China, in sensul ca ROMASIA se ocupa de tot procesul, de la gasirea furnizorilor si productie, pana la livrarea marfii in depozitul clientului. O a doua linie principala este aceea pe care Marius Grada o numeste ”grupaj la cheie”, adresata in special clientilor mici si medii, magazinele online sau altor afaceri similare. Mai precis, clientul isi cauta marfa in China si, apoi, trimite catre ROMASIA factura proforma primita de la compania chineza.
”Suntem o afacere nisata prin faptul ca luam marfa clientului din China si i-o predam vamuita si cu factura pentru Romania la destinatie. Printre serviciile noastre, pot fi enumerate: realizarea achizitiilor, verificarea furnizorilor si a marfii, consolidarea marfii in depozitul nostru din China. Ne asumam importul produselor, platim taxele vamale in numele clientului. Practic, ne ocupam de tot”, conchide Marius Grada.