RO EN
Coșul este gol

CE: Guvernul trebuie sa garanteze independenta CNSC

Potrivit unui "document confidential" obtinut de una dintre agentiile romane de presa si "transmis, la data de 4 octombrie a.c., printr-un e-mail, de Klaus Wiedner, seful Unitatii de Legislatie privind achizitiile publice din cadrul Directiei Generale Piata Interna si Servicii (DG Internal Market and Services)", "oficialii Comisiei Europene (CE) avertizeaza Guvernul Romaniei ca detin informatii conform carora a fost elaborat, fara consultarea membrilor CE, un proiect de act normativ care schimba organizarea Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC) si solicita Executivului de la Bucuresti sa evite orice modificari de natura sa afecteze independenta acestei institutii". Se pare ca miza acestei eventuale cereri, neconfirmate oficial (deocamdata) de nicio institutie guvernamentala din tara noastra sau de CE, este mai ales de natura politica, de vreme ce informatia a aparut in contextul in care, la finele lunii septembrie 2012, a fost dat publicitatii un proiect de ordonanta de urgenta pentru modificarea legislatiei achizitiilor publice, care stabilea ca presedintele Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor ar urma sa nu mai fie ales prin vot secret de membrii CNSC, fiind in schimb numit direct de Parlament, cu drept de a interveni in componenta completurilor de analiza a dosarelor. Conform proiectului respectiv, CNSC ar urma sa fie condus de un presedinte, numit dintre membrii sai de catre Camera Deputatilor si Senat (intrunite in sedinta comuna), la propunerea comisiilor parlamentare de specialitate ale celor doua foruri legislative, cu votul majoritatii deputatilor si senatorilor prezenti la sedinta respectiva. Dupa cum se poate lesne observa, proiectul nu pare sa incalce principiul separatiei puterilor in stat, punand insa direct sub controlul Parlamentului activitatea unui organism de o importanta deosebita in ceea ce priveste reglementarea pietei de achizitii publice. Legislatia aflata in vigoare stabileste ca presedintele CNSC este ales dintre si doar de catre membrii Consiliului, prin vot secret, cu majoritate absoluta. Proiectul ordonantei de urgenta, ce isi propune sa imbunatateasca normele existente, stipuleaza si ca orice fel de contestatie depusa la licitatii, care este de competenta CNSC, ar urma sa fie solutionata prin intermediul unor completuri de judecata a caror specializare "sa fie determinata de sediul autoritatii contractante, obiectul achizitiei publice sau valoarea estimata a acesteia", iar componenta acestor instante va putea fi stabilita si modificata de catre presedintele CNSC. O astfel de prevedere, daca va fi aprobata in Parlament, ar urma sa excluda principiul repartizarii aleatorii a dosarelor de achizitie publica spre completurile de solutionare a contestatiilor, iar presedintele CNSC (ce va fi numit de forul legislativ), ar avea putere de decizie in acest caz. Astfel, contestatiile depuse in cazul licitatiilor cu valori mari nu ar mai fi solutionate de orice tip de instanta, ci numai de cele "cu o competenta sporita", formate din specialisti in drept comercial ce pot fi selectati de presedintele CNSC, astfel incat sa devina posibila urgentarea identificarii de solutii specifice. Proiectul ordonantei a fost redactat in momentul in care primul-ministru al Guvernului Romaniei a sustinut, initial, ca "birocratia politica si CNSC, numit de fostul Executiv doar pentru a pune piedici, au fost motivele pentru care s-a blocat licitatia Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania – CNADNR, ce viza acordarea serviciilor de consultanta in vederea reactualizarii studiului de fezabilitate aferent contractului de concesiune a autostrazii Comarnic-Brasov".
Solicitarile CE nu se refera la modul in care se desemneaza presedintele CNSC
Facandu-se referire la "documentul confidential", ce nu a fost dat integral publicitatii de catre detinator, se mai precizeaza "pe surse" ca "oficialul Comisiei Europene detine informatii despre un proiect de modificare a organizarii CNSC, care nu a fost comunicat la Bruxelles si solicita autoritatilor romane sa evite orice modificari ale prevederilor legale in vigoare care ar afecta independenta acestei institutii". Conform agentiilor de presa si anumitor publicatii, solicitarea este transmisa in acelasi document in care sunt prezentate o serie de recomandari ale CE referitoare la viitoarea modificare a Legii achizitiilor publice. "As vrea sa atrag atentia ca aceste recomandari se refera doar la proiectul pe care Autoritatea Nationala de Reglementare si Monitorizare a Achizitiilor Publice (ANRMAP) ni l-a transmis spre consultare. Avem cunostinta despre pregatirea in paralel a celui de-al doilea proiect, pentru modificarea organizarii CNSC, care nu a fost comunicat serviciilor Comisiei Europene. As vrea sa folosesc aceasta oportunitate pentru a informa autoritatile romane despre necesitatea de a evita orice schimbari care ar afecta independenta CNSC", avertizeaza laconic oficialul european, potrivit surselor din mass-media, fara a exista vreo referire la modul in care se desemneaza presedintele CNSC sau daca eventuala numire a acestuia de catre Parlament ar incalca in vreun fel principiile statului de drept. Potrivit acelorasi surse, a caror obiectivitate si acuratete a informatiei nu poate fi momentan confirmata in lipsa unor date oficiale, "conducerea Reprezentantei Permanente a Romaniei pe langa Uniunea Europeana a reactionat la acest avertisment si a recomandat Guvernului de la Bucuresti, in acelasi document, sa dispuna transmiterea catre Comisia Europeana a proiectului respectiv si sa initieze dialogul pe aceasta tema cu expertii DG Internal Market and Services".
Raspunsul ANRMAP nu a intarziat sa apara
In urma informatiilor vehiculate in mass-media nationale (si prezentate anterior), pe 10 octombrie 2012 Departamentul de Comunicare si Relatii Publice al Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice (ANRMAP) a emis un comunicat in care prezinta punctul oficial de vedere al acestei institutii, aflate in subordinea Guvernului Romaniei. Conform documentului, "Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice (ANRMAP) este institutia publica care se bucura de initiativa legislativa in domeniul achizitiilor publice. In vara anului 2012, ANRMAP a initiat un proiect de act normativ pentru modificarea si completarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului (OUG) nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii. Acest proiect de act normativ, in variantele care au fost supuse dezbaterii publice in vederea consultarii cu autoritatile contractante si mediul de afaceri, a fost publicat pe pagina de internet a institutiei. De asemenea, ANRMAP a informat in scris serviciile specializate ale Comisiei Europene (COM) in legatura cu aceasta propunere, atat in mod direct, cat si prin intermediul Reprezentantei Permanente a Romaniei pe langa Uniunea Europeana. In zilele de 24 august 2012 si 12 septembrie 2012, Lucian Dan Vladescu, in calitate de presedinte al ANRMAP, s-a intalnit la sediul DG Markt din Bruxelles cu reprezentantii COM si a purtat discutii in legatura cu proiectul de act normativ pentru modificarea si completarea OUG nr. 34/2006. In urma acestor intalniri, ANRMAP a transmis, la data de 20 septembrie 2012, forma finala a proiectului de act normativ catre institutiile publice implicate in vederea avizarii si catre serviciile specializate ale COM, pentru a evalua conformitatea acestuia cu legislatia europeana in domeniul achizitiilor publice. Din analiza proiectului de act normativ, se observa ca nu exista intentia ANRMAP de a afecta independenta Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC). La data de 4 octombrie 2012, Klaus Wiedner, in calitate de sef de unitate in cadrul DG Markt, Unitatea C3 - Legislatia Achizitiilor Publice II, a transmis, prin intermediul postei electronice, pe adresa presedintelui ANRMAP, Lucian Dan Vladescu, raspunsul serviciilor specializate ale COM in legatura cu forma finala a proiectului de act normativ. Comentariile lui Klaus Wiedner, in legatura cu forma finala a proiectului de act normativ, nu vizeaza sub niciun aspect modificarile care se refera la activitatea CNSC si vor fi avute in vedere de ANRMAP. Ca urmare a acestei comunicari, la data de 8 octombrie 2012, Lucian Dan Vladescu i-a multumit lui Klaus Wiedner pentru comentariile primite si pentru buna colaborare pe care a avut-o cu reprezentantii DG Markt. Totodata, l-a asigurat pe acesta din urma ca ANRMAP nu va initia niciun proiect de act normativ in domeniul legislatiei primare sau secundare fara consultarea serviciilor specializate ale COM". 
***
DG Internal Market and Services, cu sediul in Bruxelles, reprezinta o entitate cu peste 500 de angajati, fiind coordonata de directorul general Jonathan Faull si aflandu-se sub autoritatea politica a comisarului Michel Barnier. Rolul declarat al Directiei Generale Piata Interna si Servicii este acela de a coordona strategia CE privind piata unica europeana si a elimina, astfel, barierele comerciale nejustificate, mai ales in ceea ce priveste serviciile si pietele financiare, astfel incat se lucreaza cu grupuri de specialisti si parti interesate (grupuri cointeresate – stakeholders) din domeniul serviciilor financiar-bancare, al proprietatii intelectuale, al licitatiilor electronice, al achizitiilor publice etc. La randul sau, Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC) reprezinta singura institutie din tara noastra care poate influenta orice licitatie publica reclamata de unul sau mai multi participanti, prin acceptarea sau respingerea contestatiilor depuse de firme, in fata unor instante strict specializate. Potrivit datelor oficiale cuprinse in raportul de activitate a organizatiei, in ultimii doi ani CNSC a anulat licitatii publice cu o valoare insumata si estimata la 2,7 miliarde euro (in 2010) si la 1,3 miliarde euro (la nivelul lui 2011). In opinia analistilor, piata nationala de achizitii publice are o valoare totala preconizata la circa 15% din Produsul Intern Brut – PIB al Romaniei, evaluat in 2011 la un nivel de 136,5 miliarde euro, drept pentru care s-ar putea situa la aproximativ 20,5 miliarde euro pe an. In schimb, majoritatea expertilor sustine ca domeniul este dificil de gestionat si reglementat, iar accesul companiilor la licitatii continua sa fie grevat cel putin de competitia neloiala, de vreme ce, potrivit specialistilor, "intre 20% si 40% dintre contractele semnate intre diversii agenti economici si statul roman sunt «cu dedicatie»". Pentru informatii suplimentare, accesati www.anrmap.ro sau click aici!

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter