Fuziunile si achizitiile dintre companii reprezinta una dintre principalele tendinte ale mediului economic post-recesiune, cresterea si dezvoltarea firmelor prin acest tip de tranzactii constituind, in prezent, una dintre modalitatile cele mai raspandite de extindere a intreprinderilor. In ultimii ani, foarte multe companii multinationale au optat pentru acest tip de dezvoltare, printre exemplele recente din domeniul constructiilor aflandu-se cazuri deja celebre precum Lafarge - Holcim, SSAB - Rautaruukki, Saint-Gobain - Sika, HeidelbergCement - Italcementi, Konecranes - Terex etc. Asociate politicilor de crestere externa, fuziunile si achizitiile reprezinta mijloace prin care intreprinderile pun in aplicare strategia de specializare, integrare verticala sau diversificare. Fuziunile si achizitiile au cunoscut un avant important in ultimii ani si au devenit miscari importante in strategia marilor grupuri, dar si a intreprinderilor de talie mai mica, reprezentand adevarate metode de crestere a valorii adaugate a companiilor.
Operatiunile de fuziuni si achizitii reflecta tot mai mult valoarea firmelor si a echipelor manageriale si constituie elemente centrale ale miscarilor strategice ale acestora. Un aspect important care trebuie subliniat este ca aceste procese nu reprezinta strategii in sine, ci sunt numai instrumente utilizate pentru realizarea unei strategii si, cel mai important, pentru a crea valoare. Problematica cresterii si dezvoltarii este o constanta in aria de interes a majoritatii firmelor, deoarece globalizarea si cresterea interdependentelor dintre economii au pus presiune asupra companiilor, in vederea cresterii competitivitatii. Fuziunea poate fi de tipul asimilarii, cum sunt cazurile in care ambele companii se reunesc sub sigla si logo-ul uneia dintre ele, sau de tip "business as usual", caracterizate prin faptul ca fiecare firma isi pastreaza numele si logo-ul. Pe masura ce economia se imbunatateste, numarul de fuziuni este in crestere. Unii manageri folosesc aceste strategii pentru a trimite semnale linistitoare clientilor si angajatilor, in scopul crearii mediului propice pentru dezvoltarea cu succes a afacerii.