Alfredo Biosca (43 de ani)
Functia/Firma: Country Manager, AECOM;
Experienta profesionala: peste 11 ani in domeniile de proiectare, inginerie si consultanta.
AECOM Ingenieria, companie specializata in servicii de arhitectura si inginerie pentru infrastructura si constructii, si-a extins aria de expertiza in domeniile de petrol si gaze, dar si de inginerie structurala, electrica si mecanica, dupa ce grupul nord-american AECOM, din care face parte, a preluat, in 2014, activele companiei URS Corporation (din SUA). In urma tranzactiei, atat cifra de afaceri, cat si numarul de angajati in cadrul AECOM s-au dublat, in timp ce experienta in domeniile mentionate anterior, generata de colaborarea cu corporatii internationale precum ConocoPhillips, Qatargas, Pringles sau Caterpillar, pozitioneaza Aecom in topul companiilor de inginerie inclusiv din Romania. Grupul nord-american este activ pe piata locala din anul 2002, prin intermediul celor doua societati achizitionate, respectiv Inocsa Ingenieria si Savant Project.
- Care sunt cele mai mari proiecte la care lucrati in aceasta perioada?
- Compania noastra a fost implicata in proiectarea si supervizarea a 179 km de autostrada, din cei 332 km construiti in Romania din 2011 pana in prezent. Este vorba de sectiunile de autostrada Orastie-Sibiu (unde am asigurat servicii de proiectare pentru loturile 1 si 2), Lugoj-Deva (proiectare pentru loturile 1 si 2, respectiv supervizare pentru lotul 4), Timisoara-Lugoj (proiectarea lotului 2) si Deva-Orastie (supervizare). In plus, asiguram serviciile de proiectare pentru lotul al treilea al autostrazii Sebes-Turda si elaboram studiile de fezabilitate pentru autostrazile Sibiu-Fagaras si Targu Mures-Ditrau. In ceea ce priveste sectorul de alimentare cu apa si canalizare, oferim servicii de management de proiect pentru executia statiei de epurare de la Glina, dar si pentru extinderea retelelor din mai multe judete, printre care se afla Bistrita-Nasaud, Arges, Sibiu, Brasov si Mures. Un alt proiect de amploare este reprezentat de extinderea fabricii de anvelope Pirelli din Slatina, unde oferim servicii de management de proiect si supervizam lucrarile de constructie. Vor fi edificate mai multe cladiri si depozite cu o suprafata de peste 50.000 mp. Servicii de arhitectura si consultanta oferim inclusiv pentru extinderea si modernizarea Spitalului de pediatrie "Victor Gomoiu", din Bucuresti. In ceea ce priveste proiectele din afara tarii, o parte din echipa noastra este, momentan, implicata in proiectarea a 14 poduri aferente metroului din Riad (Arabia Saudita), in timp ce o alta echipa, detasata in Marea Britanie, asigura proiectare pentru mai multe autostrazi.
- Ce estimari aveti pentru anul in curs?
- In ceea ce priveste colaborarea cu sectorul privat, am avut o evolutie constanta, de la proiectele rezidentiale intreprinse acum cativa ani, pana la cele industriale pe care le desfasuram in prezent: extinderea fabricii Pirelli din Slatina si, mai nou, a fabricii Prysmian, tot in Slatina. Sunt perspective bune in sectorul privat, speram ca piata isi va reveni si ca vom continua sa lucram atat in domeniul industrial, cat si rezidential. In ceea ce priveste evolutia sectorului public, sunt necesare mai multe imbunatatiri ale procesului de achizitie publica, pentru a nu a mai avea situatii in care semnarea unui contract este amanata in repetate randuri, din cauza contestatiilor si perioadelor lungi de evaluare a ofertelor.
- Care sunt noile riscuri si dificultati de pe piata, avand in vedere schimbarea trendului?
- In pofida eforturilor intreprinse la nivel national si european dupa declansarea crizei financiare, perspectivele de redresare sunt mai modeste decat s-a estimat anterior. Sectorul public este imprevizibil pe plan local si macinat de probleme care ingreuneaza toate procesele de dezvoltare. Una din principalele dificultati care impiedica absorbtia fondurilor europene este desfasurarea procesului de achizitii publice, in special perioada indelungata de lansare a unei proceduri pentru atribuirea unui contract si semnarea acestuia. Apoi, in intervalul aferent implementarii proiectelor, intervin modificari sau abateri de la cerintele si specificatiile tehnice initiale, care duc la sistarea lucrarilor. Un al doilea aspect cu impact negativ este reprezentat de alocarea unui buget redus si stabilirea unei perioade de desfasurare scurte, in special pentru contractele de proiectare sau pentru componenta de proiectare din cadrul contractelor de tip «proiectare si constructie». De asemenea, trebuie sa se tina cont de perioada necesara pentru obtinerea avizelor, permiselor si autorizatiilor care trebuie incluse in documentele de proiectare.
- Ce puteti spune despre documentatiile publicate in cadrul SEAP?
- Din experienta noastra, documentatiile puse la dispozitia ofertantilor sunt, de multe ori, incomplete sau prezinta erori (de exemplu, informatii importante legate de proiectul in cauza - coordonate, amplasament etc.). Acest lucru duce la solicitari de clarificare din partea operatorilor economici interesati sa participe la procedura de licitatie, la solicitari de decalare a termenului de depunere, la contestatii inaintate catre CNSC, in general la munca suplimentara a beneficiarului si la costuri suplimentare suportate de catre acesta. Drept urmare, consideram ca punerea la dispozitia operatorilor economici a unor documentatii de atribuire cu un grad calitativ ridicat este absolut necesara pentru asigurarea unei desfasurari adecvate a procesului de achizitie. In multe proceduri de licitatie, criteriul de atribuire este pretul cel mai scazut, ceea ce duce, in numeroase situatii, la practicarea unor preturi de dumping.
AECOM was involved in the construction of 179 km of highway
AECOM Ingenieria, the architecture and engineering company, expanded its expertise in the areas of oil and gas and in structural, electrical and mechanical engineering after the North-American group AECOM took over the assets of the URS Corporation US group. Following the transaction, both turnover and the number of employees within AECOM doubled, while the experience in the above fields, generated by working with international corporations like ConocoPhillips, Qatargas, Pringles or Caterpillar, positioned AECOM through the top engineering companies in Romania. North American group is active in Romania since 2002, when it took over two local companies: Inocsa Ingenieria Romania and Savant Project.
During the last 5 years, AECOM was involved in the design and supervision of 179 km of motorways, more than half of the 332 km of highway built in Romania from 2011 until now. These include the highway sector between Orastie and Sibiu (AECOM provided design services for lots 1 and 2), Lugoj-Deva (design for lots 1 and 2, respectively supervision for lot 4), Timisoara-Lugoj (design of the second lot) and Deva-Orastie (supervision). In addition, AECOM provides design services for the third lot of Sebes-Turda highway and drafts the feasibility studies for the highways Sibiu-Fagaras and Targu Mures - Ditrau. Regarding the water supply and sanitation, the company provides project management for implementation of the treatment plant in Glina, but also to expand networks in several counties, among which are Bistrita-Nasaud, Arges, Sibiu, Brasov and Mures. Another major project refers to the extension of Pirelli tire factory in Slatina, where AECOM provides project management and supervise the construction works. There will be built several buildings and warehouses with an area of over 50,000 square meters.
(articol aparut in revista Agenda Constructiilor, editia Ianuarie-Februarie 2016)