RO EN
السلة فارغة

UNICOMP, lider pe piata climatizarii, prin distributia de sisteme CARRIER

Dan-Mihai Gongu (46 de ani)
Functia/firma: director comercial al Unicomp;
Studii: Facultatea de Instalatii din cadrul Universitatii Tehnice de Constructii - Bucuresti;
Experienta profesionala: 15 ani în domeniul tehnologiei frigului;
Hobby: badminton.

 
Compania Carrier - infiintata in SUA de Willis Carrier, la inceputul secolului trecut - se situeaza pe prima pozitie mondiala in productia aparatelor de aer conditionat. Fondatorul companiei a fost cel care a inventat metoda moderna de conditionare a aerului, prin controlul temperaturii, umidiatii, circulatiei aerului, ventilare si filtrare. In 1980 compania, care intre timp devenise proprietatea statului american, a fost integrata in cadrul unui concern strategic - United Technologies (UTC) - care include cateva firme emblematice ale SUA. In 2009, la nivel de grup, Carrier a realizat vanzari in valoare de 11,4 miliarde USD. In Romania firma este prezenta din 1994, principalul distribuitor al acestui tip de aparate de aer conditionat fiind, din 1997, compania Unicomp, din Bucuresti. In continuare, este prezentata opinia directorului comercial al societatii – Dan-Mihai Gongu - cu privire la specificul sectorului local al aparatelor de climatizare.

- Caracterizati piata locala a sistemelor de ventilare si conditionare a aerului.
- Daca pe plan mondial principalii competitori ai Carrier sunt, in ordine, Johnson Controls - SUA, Daikin - Japonia, Trane – SUA, Gree - China, Mitsubishi – Japonia, Midea – China si LG - Coreea de Sud, in Romania, toate cele 8 companii au o prezenta activa, insa nu se poate realiza o ordonare pe criterii obiective. Cert este faptul ca niciun competitor nu detine o cota de piata care sa depaseasca nivelul de 10%. Diferenta reprezinta ponderea unor companii din Italia, China si Franta. Cele mai bune rezultate au fost inregistrate de Unicomp, pe acest sector de activitate, in anii precedenti recesiunii, cand a avut loc un salt important, cifra de afaceri crescand de aproximativ patru ori in comparatie cu media anilor anteriori. A urmat o perioada de scadere, in 2008 - 2009 ajungandu-se la o pondere de 30% - 40% din acest volum de referinta. In intervalul de mare avant, piata de profil se caracteriza prin faptul ca absorbea orice tip de produs, insa, in prezent, tendintele s-au limitat la doua directii principale: sisteme cu o calitate ridicata sau cele cu un raport optim calitate/pret.
- Ce produse principale include, in acest moment, portofoliul companiei?
- Recent, am declansat actiuni concertate pentru promovarea pe plan local a conceptului de trigenerare (productia - prin intermediul unor masini cu combustie interna - de energie electrica, termica si generarea apei reci necesare functionarii sistemelor de racire industriala si/sau climatizare). Evident, tehnologia este destul de costisitoare, dar prin dotarea cu astfel de instalatii a centralelor de mari dimensiuni (de tip CET) s-ar obtine economii importante (datorita utilizarii, pe timp de vara, a caldurii rezultate din productia de energie electrica, in acest moment, aceasta fiind gestionata ca un deseu). Alte produse de top - foarte solicitate pentru cladirile de birouri din clasa A, hoteluri, centre comerciale etc. - sunt cele de tip "chiller" (agregate pentru racirea apei, utilizata astfel ca agent in instalatia de climatizare) ca unitati exterioare si ventilo-convectoare la interior. Din a doua categorie de sortimente superioare din punct de vedere al performantelor fac parte sistemele de tip VRF, cu agent de racire de tip freon.
- Care a fost efectul crizei economice asupra activitatii companiei?
- Recesiunea actuala s-a materializat, in ceea ce priveste activitatea noastra in sectorul de climatizare, printr-o diminuare a cifrei de afaceri in 2009 cu aproximativ 25% fata de anul anterior. In comparatie cu piata de constructii, in general, segmentul nostru a primit socul scaderii mai tarziu, din cauza specificului activitatii. De asemenea, trebuie mentionat ca efectul inregistrat nu a fost tot atat de puternic, intrucat exista si in acest moment o cerere destul de mare pe segmentele de reabilitari, modernizari etc. Pe fondul introducerii unor prevederi legale referitoare la interzicerea utilizarii anumitor agenti frigorifici, unii clienti sunt pusi in situatia de a-si schimba sistemele actuale, cu altele ecologice. Multi dintre beneficiarii Unicomp sunt unitati industriale, la care echipamentele pe care le furniaam au caracter de utilaj pentru tehnologie – apa racita, climatizare tehnologica etc. Asadar, deocamdata cererea are fluctuatii in marje acceptabile. Recent, Carrier si-a modificat strategia comerciala, aliniindu-se la tendinta de transfer al tehnologiei catre state din Asia. Drept urmare, dupa consolidarea structurii Carrier (SUA) – Toshiba (Japonia) s-a incheiat un joint-venture si cu Midea (China), pentru diverisificarea ariei de produse. Pe fondul crizei mondiale, am decis - la randul nostru - sa completam oferta, pe doua paliere de pret, incheind un acord cu Midea (China) care are o gama diversa de echipamente de tip rezidential si comercial: splituri, rooftop-uri, echipament de tip canalizabil (duct), VRF, centrale de tratare a aerului, ventiloconvectoare, chillere, pompe de caldura pentru prepararea apei calde etc. Astfel, ne-am pozitionat in concurenta directa cu anumite companii ce promoveaza pe piata de profil marci mai ieftine, noi pastrand totusi, o calitate buna a produsului si serviciile la nivel corespunzator. Practic, pentru clientii care si-au propus sa economiseasca aproape 40% din valoarea echipamentului si sa primeasca un produs avand proprietati comparabile, am oferit o solutie optima.
- Care sunt principalele probleme aparute in desfasurarea activitatii curente?
- Din pacate, Romania nu a trecut de stadiul de piata in care achizitiile se realizeaza, intr-o proportie covarsitoare, pe baza criteriului de pret. Acest lucru nu s-a intamplat nici macar in perioada de "boom" din domeniul constructiilor.
Alte dificultati sunt reprezentate de lipsa de lichiditati din piata, intarzierile mari la decontarea facturilor, indisciplina fiscala etc. Sunt multe lucrari temporar blocate si putine care au fost initiate in ultima perioada. Pe fondul tendintei speculative care s-a manifestat o lunga perioada de timp in tara noastra, numerosi investitori au construit pentru a vinde imediat cu o cota maxima de profit, astfel incat, la unele proiecte, au aparut neconcordante evidente din punct de vedere al dimensionarii instalatiilor de climatizare. In ceea ce priveste serviciile, se manifesta o tendinta a micilor operatori de a promova servicii la un pret care nu acopera costurile astfel incat, fara indoiala, acestea sunt realizate in conditii de calitate indoielnica. Aceasta se explica doar prin aplicarea unor practici de evaziune, lipsa de disciplina tehnica si fiscala.
- Ce prevede strategia de dezvoltare a companiei pentru intervalul 2010 - 2011?
- Pozitia noastra este aceea de lider, realizand o serie de proiecte importante, dintre care cel mai potrivit exemplu este complexul Iulius Mall, din Timisoara, dotat cu doua chillere, fiecare cu o putere instalata de 5,25 MW (total 11,5 MW - cel mai mare din Romania). Intentionam sa ne pastram si sa consolidam imaginea pe acest segment (care reprezinta, alaturi de sistemele VRF, o cota de peste 65% din vanzari). Trebuie precizat faptul ca, in domeniul echipamentelor din categoria mentionata, concurenta este limitata. Ne propunem obtinerea unei mai bune dispersii teritoriale, prin prezenta activa pe piata nationala, alaturi de dealerii/instalatorii parteneri autorizati. O alta masura adoptata recent este aceea de restructurare a departamentului de vanzari din cadrul companiei, fiind infiintate sectii specializate pe diferite segmente ale pietei atat in functie de natura cumparatorului, cat si de tipul produsului. Nu in ultimul rand, continuam eforturile de a introduce produsele noastre in marile retele comerciale.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter