RO EN
السلة فارغة

BOSCH: Crestere de 12% a vanzarilor anuale consolidate, la 88,2 miliarde euro

In 2022, un an plin de provocari, Bosch si-a depasit obiectivele de afaceri. Furnizorul de tehnologie si servicii si-a sporit cifra totala a vanzarilor la 88,2 miliarde de euro, fata de cea de 78,7 miliarde de euro din anul precedent, ceea ce inseamna o crestere de 12,0 procente sau o crestere ajustata la cursul de schimb de 9,4 procente. Cu o valoare de 3,8 miliarde de euro, EBIT (castiguri inainte de dobanzi si taxe) din operatiuni este, de asemenea, mai mare decat cifra din anul precedent, de 3,2 miliarde de euro. Marja EBIT din operatiuni a crescut de la 4,0 la 4,3 procente. Prezentand cifrele anuale ale companiei, Dr. Stefan Hartung, presedintele consiliului de administratie al Robert Bosch GmbH, a declarat: „Am facut fata cu bine provocarilor din 2022: atat vanzarile, cat si marja noastra au fost mai mari decat estimarile. Si chiar daca mediul economic si social ramane solicitant, intentionam sa ne dezvoltam mult mai rapid.”
In anii urmatori, avand in vedere ratele normale ale inflatiei, obiectivul este ca vanzarile anuale sa creasca, in medie, cu 6 – 8 procente si ca marja sa ajunga la cel putin 7 procente. „Obiectivul nostru este sa crestem in fiecare regiune a lumii si sa fim printre primii trei furnizori de pe pietele noastre relevante”, a spus Hartung.
Lupta impotriva schimbarilor climatice provoaca tulburari considerabile in afaceri si societate si, in acelasi timp, accelereaza schimbarile tehnologice. „Aceasta transformare tehnologica ne deschide oportunitati de dezvoltare de care dorim sa profitam, atat in activitatile noastre existente, cat si in domenii noi si conexe”, a declarat Hartung. „In acest context, etosul nostru „Tehnica pentru o viata” este ideal -nu doar cu privire la tendintele majore de electrificare, automatizare si digitalizare, ci mai mult ca oricand si in materie de software si inteligenta artificiala”.
Investitii in viitor: puterea inovatoare are nevoie de putere financiara
„In ciuda mediului provocator, ne putem mandri cu rezultate semnificative in 2022. In plus, am pregatit terenul pentru succesul Bosch pe pietele viitorului”, a declarat Dr. Markus Forschner, directorul financiar al Robert Bosch GmbH. In total, compania a cheltuit peste 12 miliarde de euro anul trecut pentru a-si asigura viitorul. Cheltuielile pentru cercetare si dezvoltare au crescut la 7,2 miliarde de euro (de la 6,1 miliarde de euro in 2021), sau 8,2 procente din vanzari (7,8 procente in 2021). Cheltuielile de capital au crescut, de asemenea, cu un miliard de euro, la 4,9 miliarde de euro. Rata capitalului propriu a crescut usor la 46,6 procente (2021: 45,3 procente). Pe langa investitiile initiale, nevoia de mentinere a capacitatii companiei de a livra in vremuri de mare incertitudine a dus la blocarea fondurilor. Acest lucru a avut drept rezultat anul trecut un flux de numerar liber negativ de 4,0 miliarde de euro. Dupa cum a subliniat Forschner: „Chiar daca Bosch are fondurile necesare si o pozitie financiara foarte solida, trebuie sa mentinem un echilibru dificil intre investitii si disciplina costurilor”.
Perspective pentru 2023: presiunea costurilor, inflatia si reducerea ritmului economiei
In ciuda efectelor ulterioare ale pandemiei de Covid-19, Grupul Bosch a reusit sa-si sporeasca vanzarile cu 3,5 procente in primul trimestru din 2023. Regiunea America de Nord s-a dezvoltat deosebit de favorabil, cu o crestere de doua cifre, de 18,0 procente. Si in Europa, compania a crescut cu 7,7 procente. „Primele luni ale noului exercitiu financiar au aratat ca 2023 va fi, de asemenea, un an provocator”, a declarat directorul financiar. El a explicat ca se asteapta ca preturile de pe pietele de materii prime si energie, precum si inflatia, sa ramana ridicate. Pentru 2023, Bosch preconizeaza ca productia economica globala va
creste cu doar 1,7 procente si, astfel, isi va reduce ritmul considerabil fata de anul precedent. In ciuda perspectivelor economice modeste, Bosch vizeaza o crestere a vanzarilor cuprinsa intre 6 si 9 procente in 2023. Obiectivul sau cu privire la marja EBIT din operatiuni este de aproximativ 5 procente. „In acest fel, intentionam sa ne situam cu un pas mai aproape de obiectivul nostru pe termen lung privind marja de cel putin 7 procente”, a spus Forschner. „Ne-am stabilit o foaie de parcurs ambitioasa.”
 
Activitatea din domeniul mobilitatii: dezvoltare prin realiniere
Bosch isi realineaza activitatea din domeniul mobilitatii la cerintele in continua schimbare ale pietei si ale clientilor. Obiectivul este de a putea satisface nevoile clientilor existenti si noi mai bine si mai rapid, cu solutii personalizate dintr-o singura sursa. „Dorim sa ramanem un furnizor lider in materie de tehnologie si partenerul preferat pentru clientii nostri din industria mobilitatii. Pregatim terenul pentru acest lucru”, a spus Hartung. Ceea ce a fost pana acum sectorul de activitate Solutii de mobilitate, cu aproximativ 230.000 de angajati in peste 300 de locatii din 66 de tari din lumea intreaga, va fi de acum cunoscuta sub numele de „Bosch Mobility”. In cadrul companiei, aceasta va fi responsabila de propria activitate si va avea propria echipa de conducere. Incepand cu 1 ianuarie 2024, diviziile individuale vor fi reconfigurate in unele cazuri si li se vor atribui si responsabilitati orizontale. Presedintele Bosch a anuntat ca obiectivul este ca divizia de mobilitate nou restructurata sa creasca, in medie, cu aproximativ 6 procente pana in 2029, cand va atinge o cifra a vanzarilor anuale de peste 80 de miliarde de euro. Un pilon al cresterii sale viitoare va fi piata software-urilor pentru autovehicule, care se preconizeaza ca se va tripla pana la finalul deceniului. Pe aceasta piata, divizia Bosch Mobility va oferi clientilor sai solutii software pentru sisteme de operare si aplicatii specifice domeniului pentru autovehicule definite de software. De asemenea, Bosch isi extinde semnificativ activitatea de echipamente electronice pentru automobile: pentru a satisface cererea tot mai mare de cipuri din carbura de siliciu, compania intentioneaza sa preia parti din activitatea producatorului american de cipuri TSI Semiconductors. In urmatorii ani, Bosch isi propune sa investeasca peste 1,4 miliarde de euro in locatia Roseville din California a companiei americane si sa modernizeze unitatile de productie. Incepand cu anul 2026, primele cipuri urmeaza sa fie produse acolo pe plachete de 200 de milimetri bazate pe materialul inovator carbura de siliciu (SiC).
Tehnologie pentru constructii si energie: dezvoltare odata cu trecerea la incalzirea alternativa
Hartung considera ca in special revizuirea sistemelor energetice globale reprezinta un potential de afaceri suplimentar: „Dezvoltarea nu inseamna doar ce vedem pe soselele noastre, chiar daca avem mare succes in acel domeniu”, a spus Hartung. „Referitor la electrificarea sistemelor de incalzire, pompele noastre de caldura sunt extrem de solicitate.” Pentru Bosch, acest domeniu este un motor de crestere care depaseste media la fel de mult ca si sistemele de propulsie electrice pentru autovehicule. Compania isi extinde capacitatea pentru pompe de caldura si intentioneaza sa investeasca peste un miliard de euro in total in Europa pana la sfarsitul deceniului. Dupa inceperea productiei de masa in Eibelshausen, Germania, la inceputul anului, Bosch a anuntat recent construirea unei noi fabrici in Dobromierz, Polonia. Pentru ca proprietarii de case sa isi modernizeze sistemele de incalzire la preturi accesibile, Bosch promoveaza si solutii hibride; folosirea unei centrale termice pe gaz existenta in combinatie cu o pompa de caldura la scara mai mica exclude in general necesitatea unei reconditionari ample. In comparatie cu o solutie bazata doar pe o pompa de caldura, aceasta ar putea reduce costurile de modernizare cu pana la 30 de procente. Bosch se asteapta ca piata europeana a pompelor de caldura sa creasca cu 20 de procente in 2023, cu un ritm de crestere a vanzarilor de peste doua ori mai mare pentru Bosch. Se preconizeaza ca aceasta crestere rapida va dura pana la mijlocul deceniului. Bosch beneficiaza, de asemenea, de posibilitatea de a face cladirile comerciale mai eficiente din punct de vedere energetic si din punct de vedere al costurilor: prin achizitionarea Hörburger AG, compania si-a extins recent portofoliul pentru a include automatizarea cladirilor.
 
Tehnologie industriala si bunuri de larg consum: obiective ambitioase de dezvoltare
Si in afacerea cu tehnologie industriala si bunuri de larg consum, Bosch se afla pe o tendinta de crestere. In sectorul de activitate Tehnologie industriala, de exemplu, veniturile din vanzari au crescut la aproape 7 miliarde de euro. „Obiectivul privind veniturile din vanzari pentru anul 2028 este de 10 miliarde de euro, un aspect important pentru a fi printre primii in domeniul tehnologiei industriale”, a declarat presedintele Bosch. Acesta a adaugat ca recenta achizitie a HydraForce, cu cei aproximativ 2.100 de angajati ai sai, va juca un rol esential in acest sens: „Preluarea acestui specialist din SUA nu numai ca a triplat vanzarile noastre din domeniul hidraulicii compacte”, a spus el. „Pe langa aceasta, reteaua de dealeri HydraForce ne va oferi si un acces mai bun pe piata americana.” Bosch Rexroth intra, de asemenea, intr-un nou domeniu: electrificarea utilajelor mobile. Divizia si-a lansat foarte recent programul eLion, un portofoliu complet de produse pentru acest domeniu. De asemenea, are un numar mare de comenzi de la producatorii de vehicule off-highway. „Electrificarea tractoarelor, a betonierelor si excavatoarelor este exact ceea ce astepta industria.”
Sectorul de activitate Bunuri de larg consum are, de asemenea, obiective ambitioase de dezvoltare: Scule electrice Bosch, de exemplu, isi propune sa-si dubleze vanzarile pana in anul 2030 si sa depaseasca pragul de 10 miliarde de euro. Pentru a realiza acest lucru, compania a investit deja aproximativ 300 de milioane de euro anul trecut in programe precum extinderea afacerii cu accesorii. Pentru acest an sunt planificate alte investitii de noua cifre. Unul dintre punctele de interes va fi America de Nord, care reprezinta peste 40 de procente din piata globala a sculelor electrice. BSH Hausgerate isi intareste de asemenea pozitia acolo: din 2024, de exemplu, va produce aparate de racire pentru piata nord-americana intr-o fabrica noua din Mexic.
Exercitiul financiar 2022: dezvoltare per divizie
Solutii de mobilitate, cel mai mare sector de activitate al a companiei, si-a sporit semnificativ cifra vanzarilor cu 16,0 procente (12,1 procente dupa ajustarea pentru efectele cursului de schimb) la 52,6 miliarde de euro. Marja din operatiuni a fost mai buna decat se preconiza, crescand de la 0,7 procente la 3,4 procente. „In ciuda penuriei cronice de cipuri si a unei cresteri slabe a productiei de autovehicule, am reusit sa sporim considerabil cifra vanzarilor noastre in domeniul mobilitatii”, a spus Forschner. „Si asta in conditiile in care am fost fortati sa ne adaptam preturile la costurile crescute.” Sectorul de activitate Tehnologie industriala a beneficiat de piata robusta a utilajelor. Vanzarile sale au crescut cu 13,9 procente (11,0 procente dupa ajustarea pentru efectele cursului de schimb) la 6,9 miliarde de euro, iar marja EBIT a crescut la 9,8 procente. Sectorul Bunuri de larg consum a suferit din cauza scaderii puternice a cererii de electrocasnice si scule electrice. Cu toate acestea, vanzarile sale au crescut cu 1,5 procente (1,6 procente dupa ajustarea pentru efectele cursului de schimb) la 21,3 miliarde de euro. In plus, incheierea operatiunilor din Rusia a subminat veniturile. Marja EBIT din operatiuni a fost de 4,5 procente, dupa cea de 10,2 procente din anul precedent. Sectorul de activitate Tehnologie pentru constructii si energie a crescut semnificativ in 2022, cu 17,4 procente (15,9 procente dupa ajustarea pentru efectele cursului de schimb), pana la 7,0 miliarde de euro. Unul dintre motivele acestei dezvoltari a fost cererea mare de tehnologie de incalzire ecologica. Marja EBIT a fost de 6,0 procente (2021: 5,1 procente).
 
Exercitiul financiar 2022: dezvoltare per regiune
„Grupul Bosch a reusit sa inregistreze o crestere semnificativa a vanzarilor in 2022 in toate regiunile, dar mai ales in America”, a spus Forschner. Vanzarile in America de Nord au crescut cu 25,7 procente, pana la 14,4 miliarde de euro. Ajustata pentru efectele cursului de schimb, cifra este de 12,3 procente. In America de Sud, vanzarile au ajuns la 1,8 miliarde de euro. Aceasta reprezinta o crestere de 26,0 procente sau 16,7 procente dupa ajustarea pentru efectele cursului de schimb. Veniturile din vanzari in Europa au crescut cu 7,3 procente fata de anul precedent, totalizand 44,3 miliarde de euro. Ajustata pentru efectele cursului de schimb, cresterea a fost de 9,8 procente. In Asia Pacific (inclusiv in alte regiuni), cifra vanzarilor a crescut cu 12,8 procente, pana la 27,7 miliarde de euro. Ajustata pentru efectele cursului de schimb, cresterea a fost de 7,1 procente.
 
Numarul de angajati in 2022: crestere cu 18.724 la nivel mondial
La 31 decembrie 2022, Grupul Bosch avea 421.338 de angajati la nivel mondial – cu 18.724 mai multi decat anul precedent. Numarul de angajati a crescut in toate regiunile, cea mai mare parte a cresterii fiind in America si Asia Pacific. Numarul de angajati din cercetare si dezvoltare a crescut cu 9.422, ajungand la 85.543 de angajati. Din acest numar, aproximativ 44.000 de persoane lucreaza in dezvoltarea de software.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter